Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Problemy etyki i pragmatyki zawodu opiekuna-wychowawcy [12-PE-OT-S2-EPO] semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Problemy etyki i pragmatyki zawodu opiekuna-wychowawcy [12-PE-OT-S2-EPO]
Zajęcia: semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 13
Limit miejsc: 15
Prowadzący: Barbara Chojnacka-Synaszko
Literatura:

Adamek I., Szarota Z., Żmijewska E. (red.): Wartości w teorii i praktyce edukacyjnej. Kraków 2013.

Furmanek W., Teoria i praktyka wartości w pedagogice. Rzeszów 2011.

Furmanek W.: Humanistyczna pedagogika pracy. Praca człowieka. Rzeszów 2013.

Homplewicz J., Etyka pedagogiczna, Rzeszów 1996.

Kozdrowicz E., Przecławska A.: Absolwent pedagogiki dziś. Warszawa 2006.

Speck O., Być nauczycielem. Trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańsk 2005.

Szewczyk K.: Wychować człowieka mądrego. Zarys etyki nauczycielskiej. Warszawa-Łódź 1998.

Tchorzewski A.M. (red.): Rola wartości i powinności moralnych w kształtowaniu świadomości profesjonalnej nauczycieli. Bydgoszcz 1994.

Włodarski Z.: Człowiek jako wychowawca i nauczyciel. Warszawa 1992.

Zakres tematów:

Etyka i etyka pracy. Etyka zawodowa jako system reguł moralnych.

Etyka w obrębie pedagogiki - normy, wartości w wychowaniu.

Zasady ogólne etyki pedagogicznej.

Metodyka przekazu wartości etycznych.

Wymiar pracy wychowawczej:

- etyczna odpowiedzialność wychowawcy

- godność pedagoga i godność wychowanka

- moralne aspekty relacji wychowawca-wychowanek

- zainteresowanie stającym się człowiekiem - empatia i takt.

Kształtowanie się postawy etycznej w pracy pedagogicznej.

Trudności wychowawcze w świetle zmian społeczno-kulturowych.

Metody dydaktyczne:

praca z tekstem, metody i techniki problemowe, prezentacja, pokaz

Metody i kryteria oceniania:

Studenci w grupie:

1) przedstawią sylwetkę opiekuna-wychowawcy z określonej (losowo wybranej) instytucji wspierającej rodzinę w procesie wychowania dziecka, czy formy pieczy zastępczej, ze szczególnym uwzględnieniem następujących wątków:

- wartości stanowiące podstawę jego pracy opiekuńczo-wychowawczej (towarzyszce podczas podejmowania decyzji, w kontakcie z wychowankiem);

- poczucie odpowiedzialności (do jakiej odpowiedzialności się rzeczywiście poczuwa?)

- rozwój zainteresowań dziecka, partycypacja w stwarzaniu sprzyjających okoliczności rozwojowych wychowankom

- podmiotowe podejście względem wychowanka.

2) opracują projekt - przykład działań na rzecz wychowania podopiecznych przez i do wartości

Uwagi:

OWzTP

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)