Problemy etyki i pragmatyki zawodu opiekuna-wychowawcy [12-PE-OT-S2-EPO]
semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Problemy etyki i pragmatyki zawodu opiekuna-wychowawcy [12-PE-OT-S2-EPO] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 13 |
Limit miejsc: | 15 |
Prowadzący: | Barbara Chojnacka-Synaszko |
Literatura: |
Adamek I., Szarota Z., Żmijewska E. (red.): Wartości w teorii i praktyce edukacyjnej. Kraków 2013. Furmanek W., Teoria i praktyka wartości w pedagogice. Rzeszów 2011. Furmanek W.: Humanistyczna pedagogika pracy. Praca człowieka. Rzeszów 2013. Homplewicz J., Etyka pedagogiczna, Rzeszów 1996. Kozdrowicz E., Przecławska A.: Absolwent pedagogiki dziś. Warszawa 2006. Speck O., Być nauczycielem. Trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańsk 2005. Szewczyk K.: Wychować człowieka mądrego. Zarys etyki nauczycielskiej. Warszawa-Łódź 1998. Tchorzewski A.M. (red.): Rola wartości i powinności moralnych w kształtowaniu świadomości profesjonalnej nauczycieli. Bydgoszcz 1994. Włodarski Z.: Człowiek jako wychowawca i nauczyciel. Warszawa 1992. |
Zakres tematów: |
Etyka i etyka pracy. Etyka zawodowa jako system reguł moralnych. Etyka w obrębie pedagogiki - normy, wartości w wychowaniu. Zasady ogólne etyki pedagogicznej. Metodyka przekazu wartości etycznych. Wymiar pracy wychowawczej: - etyczna odpowiedzialność wychowawcy - godność pedagoga i godność wychowanka - moralne aspekty relacji wychowawca-wychowanek - zainteresowanie stającym się człowiekiem - empatia i takt. Kształtowanie się postawy etycznej w pracy pedagogicznej. Trudności wychowawcze w świetle zmian społeczno-kulturowych. |
Metody dydaktyczne: |
praca z tekstem, metody i techniki problemowe, prezentacja, pokaz |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci w grupie: 1) przedstawią sylwetkę opiekuna-wychowawcy z określonej (losowo wybranej) instytucji wspierającej rodzinę w procesie wychowania dziecka, czy formy pieczy zastępczej, ze szczególnym uwzględnieniem następujących wątków: - wartości stanowiące podstawę jego pracy opiekuńczo-wychowawczej (towarzyszce podczas podejmowania decyzji, w kontakcie z wychowankiem); - poczucie odpowiedzialności (do jakiej odpowiedzialności się rzeczywiście poczuwa?) - rozwój zainteresowań dziecka, partycypacja w stwarzaniu sprzyjających okoliczności rozwojowych wychowankom - podmiotowe podejście względem wychowanka. 2) opracują projekt - przykład działań na rzecz wychowania podopiecznych przez i do wartości |
Uwagi: |
OWzTP |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.