Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej [12-PE-OT-S2-POW] semestr zimowy 2017/2018
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej [12-PE-OT-S2-POW]
Zajęcia: semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 13
Limit miejsc: 15
Prowadzący: Barbara Chojnacka-Synaszko
Literatura:

Badora S., Marzec D. (red.): System opieki kompensacyjnej w zjednoczonej Europie. Kraków 2002, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Dąbrowski Z.: Pedagogika opiekuńcza w zarysie. Olsztyn 2006, UWM.

Gajewska G.: Elementy pedagogiki opiekuńczej oraz metodyki opieki i wychowania. Zielona Góra 2001, ODN.

Gajewska G.: Wsparcie dziecka w rozwoju. Konteksty opieki i edukacji. Zielona Góra 2009, Wyd. UZ.

Gruca-Miąsik U. (red.): Pomoc, opieka, wsparcie dziecka i rodziny. Rzeszów 2006, Wyd. URz.

Jundził E., Pawłowska R. (red.): Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość. Gdańsk 2008, Wydawnictwo „Harmonia”.

Zakres tematów:

Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej. Charakterystyka ogólna, kwestie metodologiczne.

Geneza, przedmiot, treści i podstawowe pojęcia pedagogiki opiekuńczej.

Rozwój działalności opiekuńczo-wychowawczej nad dzieckiem.

Pedagogiczne ujęcie potrzeb opiekuńczych.

Dostosowanie oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych do psychiki wychowanka.

Pajdocentryzm a prawa dziecka; analiza wybranych praw dziecka w kontekście wzajemnego poszukiwania praw przez dorosłych i dzieci (wolność i odpowiedzialność).

Mieć odwagę wychowywać dzisiaj – koncepcje opiekuna-wychowawcy w poglądach wybranych pedagogów (Janusza Korczaka, J. Czesława Babickiego, Kazimierza Lisieckiego, Aleksandra Kamińskiego).

Wzmocnienie opiekuńczej funkcji szkoły – wyzwaniem współczesnej rzeczywistości wychowawczej.

Proces usamodzielnienia wychowanków placówek.

Praca na rzecz dzieci i młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym oraz na rzecz ich rodzin.

Metody dydaktyczne:

wykład z wykorzystaniem środków audiowizualnych

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny. Czas trwania egzaminu – 40 minut. Student zostanie poinformowany o terminie i przebiegu egzaminu.

Ocenie podlega usystematyzowana, refleksyjna i krytyczna wiedza studenta dotyczącą pracy opiekuńczo-wychowawczej; student orientuje się w genezie, przebiegu i wielorakich uwarunkowaniach form opiekuńczych. Ocenie podlegają też umiejętności studenta: potrafi zdobyte z różnych źródeł informacje analizować i wykorzystywać do krytycznej oceny form pracy opiekuńczo-wychowawczej.

Uwagi:

OWzTP

dr Barbara Chojnacka-Synaszko

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)