Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej [12-PE-OT-S2-POW]
semestr zimowy 2017/2018
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej [12-PE-OT-S2-POW] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 13 |
Limit miejsc: | 15 |
Prowadzący: | Barbara Chojnacka-Synaszko |
Literatura: |
Badora S., Marzec D. (red.): System opieki kompensacyjnej w zjednoczonej Europie. Kraków 2002, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Dąbrowski Z.: Pedagogika opiekuńcza w zarysie. Olsztyn 2006, UWM. Gajewska G.: Elementy pedagogiki opiekuńczej oraz metodyki opieki i wychowania. Zielona Góra 2001, ODN. Gajewska G.: Wsparcie dziecka w rozwoju. Konteksty opieki i edukacji. Zielona Góra 2009, Wyd. UZ. Gruca-Miąsik U. (red.): Pomoc, opieka, wsparcie dziecka i rodziny. Rzeszów 2006, Wyd. URz. Jundził E., Pawłowska R. (red.): Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość. Gdańsk 2008, Wydawnictwo „Harmonia”. |
Zakres tematów: |
Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej. Charakterystyka ogólna, kwestie metodologiczne. Geneza, przedmiot, treści i podstawowe pojęcia pedagogiki opiekuńczej. Rozwój działalności opiekuńczo-wychowawczej nad dzieckiem. Pedagogiczne ujęcie potrzeb opiekuńczych. Dostosowanie oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych do psychiki wychowanka. Pajdocentryzm a prawa dziecka; analiza wybranych praw dziecka w kontekście wzajemnego poszukiwania praw przez dorosłych i dzieci (wolność i odpowiedzialność). Mieć odwagę wychowywać dzisiaj – koncepcje opiekuna-wychowawcy w poglądach wybranych pedagogów (Janusza Korczaka, J. Czesława Babickiego, Kazimierza Lisieckiego, Aleksandra Kamińskiego). Wzmocnienie opiekuńczej funkcji szkoły – wyzwaniem współczesnej rzeczywistości wychowawczej. Proces usamodzielnienia wychowanków placówek. Praca na rzecz dzieci i młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym oraz na rzecz ich rodzin. |
Metody dydaktyczne: |
wykład z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny. Czas trwania egzaminu – 40 minut. Student zostanie poinformowany o terminie i przebiegu egzaminu. Ocenie podlega usystematyzowana, refleksyjna i krytyczna wiedza studenta dotyczącą pracy opiekuńczo-wychowawczej; student orientuje się w genezie, przebiegu i wielorakich uwarunkowaniach form opiekuńczych. Ocenie podlegają też umiejętności studenta: potrafi zdobyte z różnych źródeł informacje analizować i wykorzystywać do krytycznej oceny form pracy opiekuńczo-wychowawczej. |
Uwagi: |
OWzTP dr Barbara Chojnacka-Synaszko |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.