Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej [12-PE-OT-S2-MPOW]
semestr letni 2017/2018
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej [12-PE-OT-S2-MPOW] |
Zajęcia: |
semestr letni 2017/2018 [2017/2018L]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 11 |
Limit miejsc: | 24 |
Prowadzący: | Sylwia Ryszawy |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Gajewska G.: Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra, Wyd. PEKW „GAJA”. Górnicka B.: Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej – wybrane zagadnienia. Opole 2015, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego. Matyjas B., Stolecka-Zuber R. (red.): Opieka i wychowanie w rodzinie, szkole i środowisku. Kielce 2007, Wyd. Akademii Świętokrzyskiej. Pietruszka L. (red.): Opieka, wychowanie, wsparcie. Współczesne wyzwania dla teorii i praktyki pedagogicznej. Lublin 2016, Wyd. KUL. Szczepańska M. (red.): Praca opiekuńczo-wychowawcza. Kontekst teoretyczny. Tom I. Gdynia 2015. Akademia Marynarki Wojennej. Literatura uzupełniająca: Apel D. (red.): Opieka i wychowanie – tradycja i problemy współczesne. Kraków 2009, Wyd. Impuls. Badora S.: Z zagadnień pedagogiki opiekuńczej. Tarnobrzeg 2009, Wyd. PWSZ. Brańka Z. (red.): Podmioty opieki i wychowania. Kraków 2002, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej. Piekarski J., Pilch T., Theiss W., Urbaniak-Zając D. (red.): Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa. Łódź 2010, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Ustawa z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Wosik-Kawala D. (red.): Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze. Lublin 2011, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. |
Zakres tematów: |
1-2. Sylwetka nauczyciela, wychowawcy, opiekuna 3. Warsztat pracy opiekuna-wychowawcy 4. Planowanie (projektowanie) działalności opiekuńczo-wychowawczej 5. Poznawanie wychowanków i diagnoza ich sytuacji wychowawczej 6-11. Przeprowadzenie prezentacji 12. Zajęcia pozaszkolne i pozalekcyjne – cele i zadania 13. Komunikacja interpersonalna w szkole 14. Innowacje w działalności opiekuńczo-wychowawczej |
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, burza mózgów, |
Metody i kryteria oceniania: |
Prezentacja: - przeprowadzenie zaplanowanych działań opiekuńczo-wychowawczych. Sprawdzenie umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce; - Studenci dokonują samooceny własnych umiejętności, a także są oceniani przez pozostałych studentów i prowadzącego grupę; - prezentacja odbywa się w trakcie ćwiczeń w wyznaczonych terminach. Terminy prezentacji zostaną ustalone na pierwszych zajęciach Projekt: - zaprojektowanie kilku jednostek metodycznych w formie konspektu zbiorczego; - konspekt powinien zawierać: przewidziany czas i miejsce realizacji zajęć, uczestników, tematykę, zamierzone cele, przebieg zajęć oraz metody (techniki) działania i pomoce do zajęć; - projekt przygotowany w formie pisemnej w grupach dwuosobowych. Termin oddania projektu zostanie ustalony na pierwszych zajęciach |
Uwagi: |
OWzTP |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.