Metodyka edukacji matematycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym [12-PE-WIP-S2-MEM]
semestr letni 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka edukacji matematycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym [12-PE-WIP-S2-MEM] |
Zajęcia: |
semestr letni 2017/2018 [2017/2018L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 9 |
Limit miejsc: | 10 |
Prowadzący: | Janina Urban |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa (podany wybór): [1] Cackowska M.: Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I – III. Przewodnik metod. Warszawa 1993, WSiP. [2] Gruszczyk-Kolczyńska E.: Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze. Warszawa 1994, WSiP. [3] Siwek H.: Czynnościowe nauczanie matematyki. Warszawa 1998, WSiP. [4] Semadeni Z. (red.): Nauczanie początkowe matematyki. T1-4. Warszawa 1981 - 1985, WSiP. [5] Stucki E.: Metodyka nauczania matematyki w klasach niższych. Bydgoszcz 1998, 1993, WSP. [6] B.J. Wadsworth B.J.: Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. WSiP, Warszawa 1998. Literatura zalecana: [13] Filip J., Rams T.: Dziecko w świecie matematyki. Kraków 2000, Impuls. |
Zakres tematów: |
Zakres tematów ćwiczeń: Celem – wprowadzanych w ramach ćwiczeń treści – jest propedeutyczne przygotowanie do teoretycznych zagadnień podejmowanych na wykładach, praktyczne wdrażanie i pogłębianie treści wykładów oraz praktycznego wdrażania treści w zadaniach tekstowych czy innych ujęciach (zadaniach sytuacyjnych, historyjkach). 1. Specyfika nauczania matematyki, jej nowe ujęcie we współczesnej edukacji matematycznej – przykłady. 2. Środki dydaktyczne a gry i zabawy (np. klasyfikacja: karty logiczne, domino). 3. Poziomy języka matematyki – reprezentacje według Brunera ([4], [9]), język grafów i środków poglądowych (diagramy Venna, schematy okienkowe, grafy, tabele – schematyzacja i matematyzacja). 4-8. Kształtowanie pojęć matematycznych – wielopoziomowość przyswajania pojęć matematycznych – przykłady elementarnych pojęć: a/ arytmetyki (liczba – aspekty, pozycyjność systemów liczbowych; działania i ich własności); b/ algebry (równania i nierówności: rozwiązywanie, zmienna, niewiadoma); c/ teorii mnogości (zbiór, działania na zbiorach, relacje, funkcje,); d/ geometrii (figury geometryczne na płaszczyźnie i w przestrzeni; przekształcenia); e/ elementy kombinatoryki i pojęć z logiki na poziomie nauczania początkowego i przedszkolnego: 9-10. Zadania tekstowe [2]: – typy aktywności matematycznej – analiza, synteza, porównywanie, uogólnianie. 11. Aktywność matematyczna vs werbalizacja i formalizacja – sposoby pobudzania aktywności z wykorzystaniem różnych poziomów reprezentacji. 12-13. Bajka „matematyczna” lub „monografia liczby” – prezentacje studentów. 14-15. Spotkanie z ekspertem ds. edukacji wczesnoszkolnej (metodyk, psycholog, nauczyciel). |
Metody dydaktyczne: |
Celem – wprowadzanych w ramach ćwiczeń treści – jest propedeutyczne przygotowanie do zagadnień wykładów, praktyczne wdrażanie i pogłębianie treści wykładów oraz praktycznego wdrażania treści w zadaniach tekstowych. Zatem metody na ćwiczeniach ściśle związane z ilustracją i praktycznym wdrażaniem treści wykładów, czyli wybranych zagadnień teoretycznych z zakresu podstaw i metodyki edukacji matematycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i filmów. Zagadnienia te ilustrowane są szerokim spektrum zadań praktycznych (na różnych poziomach reprezentacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania do zaliczenia z ćwiczeń: opracowanie tematów "monografia liczby" i "metoda kruszenia" oraz uczestniczenie w wybranych typach zajęć (patrz: metody dydaktyczne – wykład i ćwiczenia) lub uzupełnienie braków w sposób umożliwiający ich pozytywną weryfikację. Opracowanie tematów – praca własna studenta (monografia liczby, metoda kruszenia) i zespołowa na zajęciach (konspekt lekcji, czynności ucznia i nauczyciela, model Glasera z matematyki i zgodnie z nim dobrany scenariusz zajęć zintegrowanych – 1 dzień). |
Uwagi: |
ZEWiWP Literatura może być wzbogacana w razie potrzeby o kolejne pozycje. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.