Profilaktyka i promocja zdrowia [12-PE-AR-S1-1PPZ]
semestr letni 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Profilaktyka i promocja zdrowia [12-PE-AR-S1-1PPZ] |
Zajęcia: |
semestr letni 2017/2018 [2017/2018L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 13 |
Limit miejsc: | 14 |
Prowadzący: | Gabriela Piechaczek-Ogierman |
Strona domowa grupy: | http://www.us.edu.pl |
Literatura: |
Bodanko A.: Wspomaganie procesu wychowawczego programami profilaktyczno-edukacyjnymi. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1999. Dziewiecki M.: Nowoczesna profilaktyka uzależnień. Kielce 2005, Wyd. Jedność Gaś Z.: Profilaktyka w szkole. WSiP Warszawa 2006. Jakubowska H.: Promocja zdrowia i profilaktyka uzależnień (przewodnik nauczyciela szkoły podstawowej i gimnazjum). PWN, Warszawa-Łódź 2001. Szewczyk T.: Pedagogika zdrowia. W: B. Śliwerski (red): Pedagogika. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej. T. 3, GWP, Gdańsk 2006. B. Woynarowska: Jak tworzymy szkołę promującą zdrowie: doświadczenia z realizacji projektu "Szkoła Promująca Zdrowie" w latach 1992-1995. PZP, Warszawa 1995. |
Zakres tematów: |
1. Przedmiot i cele pedagogiki zdrowia. Związek pedagogiki z innymi dyscyplinami naukowymi. 2. Kluczowe pojęcie w edukacji zdrowotnej (definicja zdrowia wg WHO, rozumienie pojęć promocja zdrowia, zachowania zdrowotne, postawy zdrowotne 3. Profilaktyka i promocja zdrowia w szkolnej edukacji. Działania profilaktyczne i promocja zdrowia w świetle przepisów prawnych. Koncepcja szkoły promującej zdrowie. 4-13. Tworzenie środowiska sprzyjającego zdrowiu – studenci w dwu- trzyosobowych zespołach przygotowują i realizują na ćwiczeniach warsztaty z zakresu kształtowania umiejętności psychospołecznych i profilaktyki uzależnień (10 godzin). Adresatami warsztatów jest wybrana grupa – uczniowie lub rodzice. • Zdrowie psychiczne – sposoby walki ze stresem; umiejętność pozytywnego myślenia – optymizm i nadzieja. • Zdrowie psychospołeczne: kształtowanie poczucia własnej wartości . • Komunikacja społeczna: trening asertywności ; rozwiązywanie konfliktów; współpraca w grupie, empatia, rozumienie innych. • Profilaktyka wobec zagrożeń w cyberprzestrzeni . • Profilaktyka uzależnień: warsztaty dla uczniów z wybranego zakresu profilaktyki uzależnień. |
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, metoda warsztatowa, metoda projektu |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie warsztatu na podstawie literatury przedmiotu i najnowszych raportów; (5.0) Bardzo dobra– warsztat na bdb., udzielenie pełnej odpowiedzi na pytania dodatkowe, (4.0) Dobra – warsztat na co najmniej ocenę dobrą, udzielenie pełnej odpowiedzi na pytania dodatkowe, (3.0) Dostateczna – warsztat na co najmniej ocenę dobrą, udzielenie niepełnej odpowiedzi na pytania dodatkowe. Studenci prezentują warsztat w parach w sposób interesujący i klarowny w czasie od 25-30 minut. |
Uwagi: |
dr G. Piechaczek -Ogierman |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.