Metodologia badań społecznych [12-PE-N2-1MBS]
semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Metodologia badań społecznych [12-PE-N2-1MBS] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 36 |
Limit miejsc: | 20 |
Prowadzący: | Aniela Różańska |
Literatura: |
Babbie E.: Podstawy badań społecznych. Warszawa 2013, PWN. Brzeziński J. M. (red.): Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów. Poznań 2011, Zysk i S-ka Wydawnictwo. Jemielniak D. (red.): Badania jakościowe. Podejścia i teorie. Warszawa 2012, PWN. Maszke A. W.: Metodologiczne podstawy badań empirycznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2004. Nowak S.: Metodologia badań społecznych. Warszawa 2012, PWN. Rubacha K.: Metodologia badań nad edukacją. Warszawa 2008, Wyd. Akademickie i Profesjonalne. literatura uzupełniająca: Bauman T.: Praktyka badań pedagogicznych. Kraków 2013, Oficyna Wydawnicza "Impuls" Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red.): Metody badań jakościowych. Tom 1 i 2, Warszawa 2014, PWN. Jemielniak D.: Badania jakościowe. Metody i narzędzia. Warszawa 2012, PWN. Juszczyk S., Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne, Katowice 2005, Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania im. gen. J. Ziętka. Konarzewski K.: Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa 2000, WSiP. Łobocki M.: Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków 2007, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Piekarski J, Urbaniak-Zając D, Szmidt K.J. (red.): Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki. Kraków 2010, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. |
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do przygotowania badań empirycznych. Podstawy badań nad edukacją. 2. Od planowania do realizacji - etapy badań pedagogicznych. 3. Formułowanie problemów badawczych i hipotez. 4. Konceptualizacja i operacjonalizacja zmiennych. 5. – 7. Charakterystyka wybranych metod i technik oraz konstruowanie narzędzi badawczych. 8. Etyka stosowania wybranych metod, technik i narzędzi w badaniach społecznych. 9. Analiza materiału empirycznego i interpretacja wyników badań. 10. Przygotowanie projektu badań 11. – 15. Prezentacje i omówienie projektów. |
Metody dydaktyczne: |
Praca z tekstem, dyskusja, samodzielna prezentacja studentów, metoda ćwiczeniowa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium pisemne, czas trwania: 35-40 min. Dopuszcza się przeprowadzenie kolokwium weryfikującego wiedzę studenta podczas zajęć dydaktycznych, czas trwania 10-15 min.. Zwrot prac nastąpi do 7 dni po napisaniu kolokwium. Metodą sprawdzenia wiedzy i umiejętności jest test obejmujący zestaw pytań zamkniętych (np. pytania „prawda-fałsz”, pytania wielokrotnego wyboru i innych), półotwartych (np. pytania z luką) i otwartych. Termin kolokwium zostanie uzgodniony podczas pierwszych zajęć dydaktycznych. Ocena na podstawie liczby punktów uzyskanych za poszczególne zadania oceniane pod względem poprawności merytorycznej i formalnej. Ocenę pozytywną uzyskuje student, który otrzymał 50% + 1 punkt spośród ogólnej punktacji przewidzianej na test. Student otrzymuje oceny: 3; 3,5; 4; 4,5; 5. Student otrzymujący ocenę negatywną zobowiązany jest do ponownego napisania kolokwium w terminie uzgodnionym z prowadzącą zajęcia. Przygotowanie projektu badań – ocena poprawności opracowania koncepcji badań |
Uwagi: |
ZEWiTP |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.