Metodyka edukacji matematycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym 12-PE-WIP-N2-MNM
semestr letni 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Metodyka edukacji matematycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym 12-PE-WIP-N2-MNM | |||
Zajęcia |
semestr letni 2017/2018 (2017/2018L)
(zakończony)
Ćwiczenia (C), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||
![]() |
Termin i miejsce: | (brak danych) | ||
Liczba osób w grupie: | 25 | |||
Limit miejsc: | 23 | |||
Prowadzący: | Renata Raszka | |||
Literatura: |
A. Cheba, Utrwalamy i sprawdzamy. Pomiar dydaktyczny w nauczaniu początkowym matematyki. Poradnik dla nauczyciela do nauczania zintegrowanego, RES POLONA, ISBN 83-7071-130-8. M. Dąbrowski, Stereotypy matematyczne, http://trzecioklasista.cke-efs.pl/artykuly/stereotypy-matematyczne [adres z dnia 16 maja 2011r.]. I. Fechner-Sędzicka, B. Ochmańska, W. Odrobina, Rozwijanie zainteresowań i zdolności matematycznych uczniów klas I – III szkoły podstawowej. Poradnik dla nauczyciela, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012. E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP, Warszawa 1997. E. Gruszczyk-Kolczyńska, K. Dobosz, E. Zielińska, Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?, WSiP, Warszawa 1996. Karolczuk R, Zambrowska M., Pozwólmy dzieciom grać O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa 2014. D. Klus-Stańska, A. Kalinowska, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2004. J. Nowik, Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo NOWIK, Opole 2009. E. Stucki, Nauczanie matematyki w klasach niższych, Wydawnictwo uczelniane WSP, Bydgoszcz cz. I – 1998, cz. II – 1993, cz. III – 2000. D. Zaremba, Jak tłumaczyć dzieciom matematykę. Poradnik nie tylko dla rodziców, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2014. |
|||
Zakres tematów: |
1. Treści matematyczne w podstawie programowej 2. Kształtowanie pojęcia liczby naturalnej. Liczby pierwszej dziesiątki, drugiej i trzeciej dziesiątki (E. Gruszczyk-Kolczyńska) 3. Rozszerzanie zakresu liczenia i rachowania do 100. Dostrzeganie regularności dziesiątkowego układu liczenia i stosowanie ich w rozwiązywaniu zadań (E. Gruszczyk-Kolczyńska) 4-7. Cztery działania arytmetyczne (dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie liczb) 8-14. Rozwijanie umiejętności mierzenia długości, masy, płynów, temperatury, czasu (zegarem, kalendarzem) 15. Etapy konstruowania gier planszowych |
|||
Metody dydaktyczne: |
Projektowanie oraz realizacja zaplanowanych sytuacji dydaktycznych w połączeniu z prezentacją zastosowań materiałów oraz mediów dydaktycznych w procesie wspomagania edukacji matematycznej. Prezentacja zaprojektowanych sytuacji dydaktycznych (przedłożonych wcześniej w wersji pisemnej osobie prowadzącej ćwiczenia) – gier i zabaw sprzyjających konstruowaniu pojęć oraz kształtowaniu umiejętności matematycznych z zastosowaniem samodzielnie wybranych i/lub wykonanych materiałów oraz mediów dydaktycznych, znajdujących zastosowanie w procesie wspomagania edukacji matematycznej. |
|||
Metody i kryteria oceniania: |
Metodyczne opracowanie jednego z zagadnień matematycznych przewidzianych w treściach podstawy programowej dla dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych. Intencjonalne tworzenie materiałów oraz mediów dydaktycznych czy zastosowanie już istniejących. Samodzielna praca z tekstem obowiązkowej i uzupełniającej literatury celem weryfikacji merytorycznej własnych opracowań metodycznych. Skala ocen: 3-5 Ocenie podlegają – prezentacja: - sposób przeprowadzenia prezentacji (stopień opanowania umiejętności łączenia wiedzy teoretycznej z zakresu metodyki nauczania matematyki dzieci z jej praktycznym zastosowaniem). - pisemne opracowanie prezentacji (jakość języka matematyki; dobór materiałów i metod kształcenia; oryginalność projektu; umiejętność zaplanowania i przedstawienia tematycznego opracowania) |
|||
Uwagi: |
ZEWiWP |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.