Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Metodyka edukacji matematycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym 12-PE-WIP-N2-MNM
semestr letni 2017/2018
Ćwiczenia, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Metodyka edukacji matematycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym 12-PE-WIP-N2-MNM
Zajęcia semestr letni 2017/2018 (2017/2018L) (zakończony)
Ćwiczenia (C), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: (brak danych)
Liczba osób w grupie: 25
Limit miejsc: 23
Prowadzący: Renata Raszka
Literatura:

A. Cheba, Utrwalamy i sprawdzamy. Pomiar dydaktyczny w nauczaniu początkowym matematyki. Poradnik dla nauczyciela do nauczania zintegrowanego, RES POLONA, ISBN 83-7071-130-8.

M. Dąbrowski, Stereotypy matematyczne, http://trzecioklasista.cke-efs.pl/artykuly/stereotypy-matematyczne [adres z dnia 16 maja 2011r.].

I. Fechner-Sędzicka, B. Ochmańska, W. Odrobina, Rozwijanie zainteresowań i zdolności matematycznych uczniów klas I – III szkoły podstawowej. Poradnik dla nauczyciela, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012.

E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP, Warszawa 1997.

E. Gruszczyk-Kolczyńska, K. Dobosz, E. Zielińska, Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?, WSiP, Warszawa 1996.

Karolczuk R, Zambrowska M., Pozwólmy dzieciom grać O wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej, IBE, Warszawa 2014.

D. Klus-Stańska, A. Kalinowska, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2004.

J. Nowik, Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo NOWIK, Opole 2009.

E. Stucki, Nauczanie matematyki w klasach niższych, Wydawnictwo uczelniane WSP, Bydgoszcz cz. I – 1998, cz. II – 1993, cz. III – 2000.

D. Zaremba, Jak tłumaczyć dzieciom matematykę. Poradnik nie tylko dla rodziców, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2014.

Zakres tematów:

1. Treści matematyczne w podstawie programowej

2. Kształtowanie pojęcia liczby naturalnej. Liczby pierwszej dziesiątki, drugiej i trzeciej dziesiątki (E. Gruszczyk-Kolczyńska)

3. Rozszerzanie zakresu liczenia i rachowania do 100. Dostrzeganie regularności dziesiątkowego układu liczenia i stosowanie ich w rozwiązywaniu zadań (E. Gruszczyk-Kolczyńska)

4-7. Cztery działania arytmetyczne (dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie liczb)

8-14. Rozwijanie umiejętności mierzenia długości, masy, płynów, temperatury, czasu (zegarem, kalendarzem)

15. Etapy konstruowania gier planszowych

Metody dydaktyczne:

Projektowanie oraz realizacja zaplanowanych sytuacji dydaktycznych w połączeniu z prezentacją zastosowań materiałów oraz mediów dydaktycznych w procesie wspomagania edukacji matematycznej.

Prezentacja zaprojektowanych sytuacji dydaktycznych (przedłożonych wcześniej w wersji pisemnej osobie prowadzącej ćwiczenia) – gier i zabaw sprzyjających konstruowaniu pojęć oraz kształtowaniu umiejętności matematycznych z zastosowaniem samodzielnie wybranych i/lub wykonanych materiałów oraz mediów dydaktycznych, znajdujących zastosowanie w procesie wspomagania edukacji matematycznej.

Metody i kryteria oceniania:

Metodyczne opracowanie jednego z zagadnień matematycznych przewidzianych w treściach podstawy programowej dla dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych. Intencjonalne tworzenie materiałów oraz mediów dydaktycznych czy zastosowanie już istniejących.

Samodzielna praca z tekstem obowiązkowej i uzupełniającej literatury celem weryfikacji merytorycznej własnych opracowań metodycznych.

Skala ocen: 3-5

Ocenie podlegają – prezentacja:

- sposób przeprowadzenia prezentacji (stopień opanowania umiejętności łączenia wiedzy teoretycznej z zakresu metodyki nauczania matematyki dzieci z jej praktycznym zastosowaniem).

- pisemne opracowanie prezentacji (jakość języka matematyki; dobór materiałów

i metod kształcenia; oryginalność projektu; umiejętność zaplanowania

i przedstawienia tematycznego opracowania)

Uwagi:

ZEWiWP

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.