Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji matematycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym [12-PE-ZTP-N2-MNM] semestr letni 2017/2018
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka edukacji matematycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym [12-PE-ZTP-N2-MNM]
Zajęcia: semestr letni 2017/2018 [2017/2018L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 29
Limit miejsc: 36
Prowadzący: Janina Urban
Literatura:

Literatura obowiązkowa (podany wybór):

[1] Cackowska M.: Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I – III. Przewodnik metod. Warszawa 1993, WSiP.

[2] Gruszczyk-Kolczyńska E.: Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze. Warszawa 1994, WSiP.

[3] Siwek H.: Czynnościowe nauczanie matematyki. Warszawa 1998, WSiP.

[4] Semadeni Z. (red.): Nauczanie początkowe matematyki. T1-4. Warszawa 1981 - 1985, WSiP.

[5] Stucki E.: Metodyka nauczania matematyki w klasach niższych. Bydgoszcz 1998, 1993, WSP.

[6] B.J. Wadsworth B.J.: Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. WSiP, Warszawa 1998.

Literatura zalecana:

[13] Filip J., Rams T.: Dziecko w świecie matematyki. Kraków 2000, Impuls.

Zakres tematów:

Celem – wprowadzanych w ramach ćwiczeń treści – jest propedeutyczne przygotowanie do teoretycznych zagadnień podejmowanych na wykładach, praktyczne wdrażanie i pogłębianie treści wykładów oraz praktycznego wdrażania treści w zadaniach tekstowych czy innych ujęciach (zadaniach sytuacyjnych, historyjkach).

1. Specyfika nauczania matematyki, jej nowe ujęcie we współczesnej edukacji matematycznej – przykłady.

2. Środki dydaktyczne a gry i zabawy (np. klasyfikacja: karty logiczne, domino).

3. Poziomy języka matematyki – reprezentacje według Brunera ([4], [9]), język grafów i środków poglądowych (diagramy Venna, schematy okienkowe, grafy, tabele – schematyzacja i matematyzacja).

4-8. Kształtowanie pojęć matematycznych – wielopoziomowość przyswajania pojęć matematycznych – przykłady elementarnych pojęć:

a/ arytmetyki (liczba – aspekty, pozycyjność systemów liczbowych; działania i ich własności);

b/ algebry (równania i nierówności: rozwiązywanie, zmienna, niewiadoma);

c/ teorii mnogości (zbiór, działania na zbiorach, relacje, funkcje,);

d/ geometrii (figury geometryczne na płaszczyźnie i w przestrzeni; przekształcenia);

e/ elementy kombinatoryki i pojęć z logiki na poziomie nauczania początkowego i przedszkolnego:

9-10. Zadania tekstowe [2]:

– typy aktywności matematycznej – analiza, synteza, porównywanie, uogólnianie.

11. Aktywność matematyczna vs werbalizacja i formalizacja

– sposoby pobudzania aktywności z wykorzystaniem różnych poziomów reprezentacji.

12-13. Bajka „matematyczna” lub „monografia liczby” – prezentacje studentów.

14-15. Spotkanie z ekspertem ds. edukacji wczesnoszkolnej (metodyk, psycholog, nauczyciel).

Metody dydaktyczne:

Celem – wprowadzanych w ramach ćwiczeń treści – jest propedeutyczne przygotowanie do zagadnień wykładów, praktyczne wdrażanie i pogłębianie treści wykładów oraz praktycznego wdrażania treści w zadaniach tekstowych.

Metody na ćwiczeniach ściśle związane z ilustracją i praktycznym wdrażaniem treści wykładów, czyli wybranych zagadnień teoretycznych z zakresu podstaw i metodyki edukacji matematycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i filmów. Zagadnienia te ilustrowane są szerokim spektrum zadań praktycznych (na różnych poziomach reprezentacji.

Metody i kryteria oceniania:

Wymagania do zaliczenia z ćwiczeń: opracowanie tematów "monografia liczby" i "metoda kruszenia" oraz uczestniczenie w wybranych typach zajęć (patrz: metody dydaktyczne – wykład i ćwiczenia) lub uzupełnienie braków w sposób umożliwiający ich pozytywną weryfikację.

Opracowanie tematów – praca własna studenta (monografia liczby, metoda kruszenia) i zespołowa na zajęciach (konspekt lekcji, czynności ucznia i nauczyciela, model Glasera z matematyki i zgodnie z nim dobrany scenariusz zajęć zintegrowanych – 1 dzień).

Uwagi:

ZEWiTP

Literatura może być wzbogacana w razie potrzeby o kolejne pozycje.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)