Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej [12-PE-N1-4WDPO]
semestr zimowy 2017/2018
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej [12-PE-N1-4WDPO] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 26 |
Limit miejsc: | 25 |
Prowadzący: | Anna Szafrańska |
Literatura: |
Literatura podstawowa: D. Benner, Pedagogika ogólna. Wprowadzenie do myślenia i działania pedagogicznego w ujęciu historyczno-problemowym i systematycznym, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2015. T. Hejnicka-Bezwińska, Pedagogika ogólna, Wydawnictwa Profesjonalne i Akademickie, Warszawa 2008. B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2012. Literatura uzupełniająca: Dewey J. (1972), Demokracja i wychowanie. Wprowadzenie do filozofii wychowania, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk. Dudzikowa M.: Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju uczniów. Kraków 2001 Herbart J.F. (2007), Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. Jaworska T., Leppert R. (red.): Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów. Kraków 1996 (ćw. 1) Kawula S.: Studia z pedagogiki społecznej. Olsztyn 1996 Kunowski S.: Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa 1993 Palka S. (2011), Teoretyczność i praktyczność wiedzy pedagogicznej, [w:] Pedagogika ogólna. Dyskursy o statusie naukowym i dydaktycznym, red. T. Hejnicka-Bezwińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz, s. 255-264. Palka S. (red.): Nauki pedagogiczne a praktyka edukacyjna. Kraków 1989 |
Zakres tematów: |
1. Pedagogiki jako dyscyplina naukowa w kontekście współczesnych ujęć nauki i poznania naukowego 1.1 Podział nauki i kryteria podziału 1.2 Wiedza potoczna a wiedza naukowa 1.3 Pojęcie teorii w nauce i teorie pedagogiczne 1.4 Emancypowanie się pedagogiki jako nauki 1.5 Kategorie teoretyczne i ich praktyczne egzemplifikacje na podstawy analizy podstawowych pojęć 2. Proces kształtowania się różnych typów wiedzy o pedagogice oraz ich współczesny status i przydatność 2.1 Pedagogika – jej geneza i rozwój 2.2 Pedagogika ogólna – ujęcie definicyjne; aparatura pojęciowa pedagogiki 2.3 Dyscypliny naukowe współdziałające z pedagogiką 2.4 Działy i dziedziny wiedzy pedagogicznej; modele uporządkowania dyscyplin tworzących współczesną pedagogikę 2.5 Funkcje pedagogiki jako nauki o wychowaniu 3. Orientacje w metodologii współczesnej pedagogiki Wprowadzenie 3.1 Metodologia – sposób jej uprawiania i wymagania stawiane badaniom pedagogicznym 3.2 Metodologiczne aspekty uprawiania pedagogiki 3.3 Pedagogika jako nauka empiryczno-analityczna i nauka humanistyczna (badania ilościowe i jakościowe w pedagogice) 3.4 Pedagogika jako nauka teoretycznie i nauka praktycznie zorientowana 3.5 Podstawowe dylematy i kontrowersje w badaniach pedagogicznych 4. Wychowanie jako przedmiot pedagogiki 4.1 Interpretacja pojęcia wychowania 4.2 Zmiany w sposobie definiowania wychowania 4.3 Proces wychowania i jego cechy 4.4 Polityka oświatowa – wbrew czy z wychowaniem? 5. Aksjologiczne podstawy nauk pedagogicznych. Teleologia edukacyjna 5.1 Sposoby definiowania wartości 5.2 Funkcje wartości i klasyfikacje wartości 5.3 Podstawowe pojęcia związane z wartościami wykorzystywane w pedagogice 5.4 Znaczenie wartości w działaniach pedagogicznych 5.5 Pojęcie „cel” w pedagogice 5.6 Źródła stanowienia celów wychowania w pedagogice tradycyjnej 5.7 Współczesne koncepcje celów wychowania 6. Wybrane ideologie, teorie i koncepcje wychowawcze XX wieku – tradycje, nowe wyzwania, kontrowersje 7. Wybrane zagadnienia współczesnej pedagogiki (antynomie, ambiwalencje, zróżnicowanie, jednorodności – czyli współczesny świat w pedagogicznej pigułce) |
Metody dydaktyczne: |
Wykład z prezentacją multimedialną |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny - czas trwania 60 minut Wymagania: Znajomość treści wykładów, ćwiczeń oraz posiadanie wiedzy zaczerpniętej ze wskazanej literatury obowiązkowej i uzupełniającej Egzamin składa się z pytań otwartych (skala0-3) oraz zamkniętych (skala 0-1). Odnoszących się do treści poruszanych na wykładach i ćwiczeniach |
Uwagi: |
pedagogika |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.