Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej [12-OA-S1-4WDP]
semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej [12-OA-S1-4WDP] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 28 |
Limit miejsc: | 25 |
Prowadzący: | Anna Szafrańska |
Literatura: |
obowiązkowa: L e w o w i c k i T.: Przemiany oświaty. Warszawa 1994 K w i e c i ń s k i Z., Śliwerski B. (red.): Podręcznik akademicki. Warszawa 2003 (oba tomy) M i l e r s k i B., Ś l i w e r s k i B. (red.): Leksykon PWN. Pedagogika. Warszawa 2000 O k o ń W.: Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa 1996 Ś l i w e r s k i B. (red.): Pedagogika. GWP Gdańsk (wszystkie tomy) literatura uzupełniająca zostanie podana ze szczegółowymi wytycznymi dotyczącymi zajęć (opis poszczególnych zajęć ćwiczeniowych orz literatury wymaganej do przeczytania do danego tematu) |
Zakres tematów: |
Zajęcia wprowadzające (teksty pedagogiczne: rodzaje, źródła i sposób ich praktycznego wykorzystania - przypisy (prezentacja, dyskusja) 2 Tożsamość pedagogiki i jej naukowy status (analiza tekstów, dyskusja) 3 Język pedagogiki i podstawowe kategorie pedagogiczne (praca z tekstem, dyskusja, prezentacja) 4 Edukacja aksjologiczna – pedagogiczne implikacje koncepcji wychowania do wyboru wartości (praca z tekstem, dyskusja, metody waloryzacyjne) 5-6 Wychowanie wśród innych procesów kształtowania człowieka (socjalizacja – inkulturacja – edukacja) (dyskusja, analiza tekstów) 7 Transmisja kulturowa – edukacja w społecznej świadomości (prezentacja, metody waloryzacyjne) 8-9 Twórczość oraz miejsce i rola autoedukacji (samokształtowania) w procesie wychowania (dyskusja, analiza tekstów, drama) 10 Podstawowe instytucje i środowiska edukacyjne (rodzina, grupy rówieśnicze, szkoła) (dyskusja, analiza tekstów) 11 Teoria i praktyka pedagogiczna. Stereotypy myślenia o związkach teorii z praktyką (dyskusja, praca z tekstem) 12 Uczestnicy procesu edukacyjnego – analiza relacji i sposobów komunikowania (praca z tekstem, dyskusja, drama) 13-14 Patologie edukacyjne (dyskusja, analiza tekstów, filmów) 14 Sprawdzenie widomości (kolokwium) 15 Wybrane szkoły eksperymentalne w Polsce i na świecie – tradycje i przemiany (analiza tekstów, dyskusja) |
Metody i kryteria oceniania: |
Średnia arytmetyczna z poszczególnych komponentów Ocena wystawiana jest na podstawie: - Aktywności na zajęciach – udział w dyskusji, sposób argumentacji, zaangażowanie. - Przygotowania do zajęć – przeczytane teksty (minimum jeden z podanej listy lub inny sugerowany lub do wyboru – w zależności od tematu zajęć) – na zajęciach nie korzystamy z tzw. kserówek; dyskusja w nawiązaniu do tekstów. - Praca zaliczeniowa. - Kolokwium |
Uwagi: |
OA |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.