Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej 12-OA-S1-4WDP
semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej 12-OA-S1-4WDP
Zajęcia semestr zimowy 2017/2018 (2017/2018Z) (zakończony)
Ćwiczenia (C), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: (brak danych)
Liczba osób w grupie: 28
Limit miejsc: 25
Prowadzący: Anna Szafrańska
Literatura:

obowiązkowa:

L e w o w i c k i T.: Przemiany oświaty. Warszawa 1994

K w i e c i ń s k i Z., Śliwerski B. (red.): Podręcznik akademicki. Warszawa 2003 (oba tomy)

M i l e r s k i B., Ś l i w e r s k i B. (red.): Leksykon PWN. Pedagogika. Warszawa 2000

O k o ń W.: Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa 1996

Ś l i w e r s k i B. (red.): Pedagogika. GWP Gdańsk (wszystkie tomy)

literatura uzupełniająca zostanie podana ze szczegółowymi wytycznymi dotyczącymi zajęć (opis poszczególnych zajęć ćwiczeniowych orz literatury wymaganej do przeczytania do danego tematu)

Zakres tematów:

Zajęcia wprowadzające (teksty pedagogiczne: rodzaje, źródła i sposób ich praktycznego wykorzystania - przypisy (prezentacja, dyskusja)

2 Tożsamość pedagogiki i jej naukowy status (analiza tekstów, dyskusja)

3 Język pedagogiki i podstawowe kategorie pedagogiczne (praca z tekstem, dyskusja, prezentacja)

4 Edukacja aksjologiczna – pedagogiczne implikacje koncepcji wychowania do wyboru wartości (praca z tekstem, dyskusja, metody waloryzacyjne)

5-6 Wychowanie wśród innych procesów kształtowania człowieka (socjalizacja – inkulturacja – edukacja) (dyskusja, analiza tekstów)

7 Transmisja kulturowa – edukacja w społecznej świadomości (prezentacja, metody waloryzacyjne)

8-9 Twórczość oraz miejsce i rola autoedukacji (samokształtowania) w procesie wychowania (dyskusja, analiza tekstów, drama)

10 Podstawowe instytucje i środowiska edukacyjne (rodzina, grupy rówieśnicze, szkoła) (dyskusja, analiza tekstów)

11 Teoria i praktyka pedagogiczna. Stereotypy myślenia o związkach teorii z praktyką (dyskusja, praca z tekstem)

12 Uczestnicy procesu edukacyjnego – analiza relacji i sposobów komunikowania (praca z tekstem, dyskusja, drama)

13-14 Patologie edukacyjne (dyskusja, analiza tekstów, filmów)

14 Sprawdzenie widomości (kolokwium)

15 Wybrane szkoły eksperymentalne w Polsce i na świecie – tradycje i przemiany (analiza tekstów, dyskusja)

Metody i kryteria oceniania:

Średnia arytmetyczna z poszczególnych komponentów

Ocena wystawiana jest na podstawie:

- Aktywności na zajęciach – udział w dyskusji, sposób argumentacji, zaangażowanie.

- Przygotowania do zajęć – przeczytane teksty (minimum jeden z podanej listy lub inny sugerowany lub do wyboru – w zależności od tematu zajęć) – na zajęciach nie korzystamy z tzw. kserówek; dyskusja w nawiązaniu do tekstów.

- Praca zaliczeniowa.

- Kolokwium

Uwagi:

OA

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.