Pedagogika społeczna [12-OA-S1-9PS]
semestr letni 2017/2018
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika społeczna [12-OA-S1-9PS] |
Zajęcia: |
semestr letni 2017/2018 [2017/2018L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 20 |
Limit miejsc: | 25 |
Prowadzący: | Alina Szczurek-Boruta |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Konopczyński M., Theiss W., Winiarski M. (red.): Pedagogika społeczna. Przestrzenie życia i edukacji. Warszawa 2010. Marynowicz-Hetka E.: Pedagogika społeczna. T.1. 2. Warszawa 2007. Pilch T., I. Lepalczyk (red.): Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie. Wyd. 2, Warszawa 2003. Radziewicz-Winnicki A.: Pedagogika społeczna. Warszawa 2008. Szczurek-Boruta A.: Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości – szkice pedagogiczne. Cieszyn-Kraków 2007. Szczurek-Boruta A., Ogrodzka-Mazur E. (red.): Poza paradygmaty pedagogiki. Pedagogika międzykulturowa. Cieszyn – Warszawa – Toruń 2012. Winkler M.: Pedagogika społeczna. Przekład M. Wojdak-Piątkowska. Gdańsk 2009. Literatura uzupełniająca: Dzikowska A.: Funkcjonowanie pedagoga szkolnego w polskim systemie edukacyjnym. Opole 2006. Gajewska G., Szczęsna A., Doliński A.: Warsztat pracy pedagoga. Zielona Góra 2000. Gaś Z. B.: Młodzieżowe programy wsparcia rówieśniczego. Warszawa 1995. Modrzewski J. Studia i szkice socjopedagogiczne. Aktualia. Poznań- Kalisz 2011. Piekarski J., Pilch T., Theiss W., Urbaniak-Zając D. (red.): Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa. Łódź 2010. Radziewicz-Winnicki A.: Społeczeństwo w trakcie zmiany społecznej. Rozważania z zakresu pedagogiki społecznej i socjologii transformacji. Gdańsk 2007. Syrek E. (red.): Czas społeczny akademickiego uczestnictwa w rozwoju i doskonaleniu civil society. Katowice 2010. Szczurek-Boruta A.: Zadania rozwojowe młodzieży i edukacyjne warunki ich wypełniania w środowiskach zróżnicowanych kulturowo i gospodarczo – studium pedagogiczne. Katowice 2007. |
Zakres tematów: |
Geneza, rozwój i kształtowanie się dyscypliny. Przedmiot, zadania i podstawowe kategorie pojęciowe. Środowisko i jego podstawowe komponenty. Ocena i diagnozowanie sytuacji zagrożenia dla pomyślnego rozwoju jednostki i grup społecznych. Aksjologiczne korzenie i współczesne odniesienia pedagogiki społecznej. Zagrożenia globalne i lokalne oraz sytuacje ryzyka dla jednostek, grup i środowiska. (bezrobocie, ubóstwo, deprywacja potrzeb, rozwarstwienie społeczne, niesprawiedliwość społeczna, dziedziczenie położenia społecznego, starość, dezorganizacja rodzinny, marginalizacja). |
Metody dydaktyczne: |
Jak w opisie modułu |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia pisemnej pracy egzaminacyjnej na najniższym dopuszczalnym poziomie (ocena dostateczna) jest uzyskanie minimum 50% maksymalnej punktacji testu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.