Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Pedagogika społeczna 12-OA-S1-9PS
semestr letni 2017/2018
Wykład, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Pedagogika społeczna 12-OA-S1-9PS
Zajęcia semestr letni 2017/2018 (2017/2018L) (zakończony)
Wykład (W), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: (brak danych)
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: 25
Prowadzący: Alina Szczurek-Boruta
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Konopczyński M., Theiss W., Winiarski M. (red.): Pedagogika społeczna. Przestrzenie życia i edukacji. Warszawa 2010.

Marynowicz-Hetka E.: Pedagogika społeczna. T.1. 2. Warszawa 2007.

Pilch T., I. Lepalczyk (red.): Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie. Wyd. 2, Warszawa 2003.

Radziewicz-Winnicki A.: Pedagogika społeczna. Warszawa 2008.

Szczurek-Boruta A.: Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości – szkice pedagogiczne. Cieszyn-Kraków 2007.

Szczurek-Boruta A., Ogrodzka-Mazur E. (red.): Poza paradygmaty pedagogiki. Pedagogika międzykulturowa. Cieszyn – Warszawa – Toruń 2012.

Winkler M.: Pedagogika społeczna. Przekład M. Wojdak-Piątkowska. Gdańsk 2009.

Literatura uzupełniająca:

Dzikowska A.: Funkcjonowanie pedagoga szkolnego w polskim systemie edukacyjnym. Opole 2006.

Gajewska G., Szczęsna A., Doliński A.: Warsztat pracy pedagoga. Zielona Góra 2000.

Gaś Z. B.: Młodzieżowe programy wsparcia rówieśniczego. Warszawa 1995.

Modrzewski J. Studia i szkice socjopedagogiczne. Aktualia. Poznań- Kalisz 2011.

Piekarski J., Pilch T., Theiss W., Urbaniak-Zając D. (red.): Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa. Łódź 2010.

Radziewicz-Winnicki A.: Społeczeństwo w trakcie zmiany społecznej. Rozważania z zakresu pedagogiki społecznej i socjologii transformacji. Gdańsk 2007.

Syrek E. (red.): Czas społeczny akademickiego uczestnictwa w rozwoju i doskonaleniu civil society. Katowice 2010.

Szczurek-Boruta A.: Zadania rozwojowe młodzieży i edukacyjne warunki ich wypełniania w środowiskach zróżnicowanych kulturowo i gospodarczo – studium pedagogiczne. Katowice 2007.

Zakres tematów:

Geneza, rozwój i kształtowanie się dyscypliny.

Przedmiot, zadania i podstawowe kategorie pojęciowe.

Środowisko i jego podstawowe komponenty.

Ocena i diagnozowanie sytuacji zagrożenia dla pomyślnego rozwoju jednostki i grup społecznych.

Aksjologiczne korzenie i współczesne odniesienia pedagogiki społecznej.

Zagrożenia globalne i lokalne oraz sytuacje ryzyka dla jednostek, grup i środowiska. (bezrobocie, ubóstwo, deprywacja potrzeb, rozwarstwienie społeczne, niesprawiedliwość społeczna, dziedziczenie położenia społecznego, starość, dezorganizacja rodzinny, marginalizacja).

Metody dydaktyczne:

Jak w opisie modułu

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia pisemnej pracy egzaminacyjnej na najniższym dopuszczalnym poziomie (ocena dostateczna) jest uzyskanie minimum 50% maksymalnej punktacji testu.

Do listy studentów mają dostęp koordynatorzy przedmiotu, uczestnicy oraz prowadzący grup. Jesteś uczestnikiem, zatem masz dostęp.

wyślij wiadomość do studentów tej grupy (przez USOSmail)

Lista jest pusta
Nazwisko Imiona Stan
Lista jest pusta
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.