Główne doktryny i systemy pedagogiczne 12-OA-N1-4GDISP17
semestr letni 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Główne doktryny i systemy pedagogiczne 12-OA-N1-4GDISP17 | |||
Zajęcia |
semestr letni 2017/2018 (2017/2018L)
(zakończony)
Ćwiczenia (C), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||
![]() |
Termin i miejsce: | (brak danych) | ||
Liczba osób w grupie: | 17 | |||
Limit miejsc: | 25 | |||
Prowadzący: | Urszula Klajmon-Lech | |||
Strona domowa grupy: | http://www.us.edu.pl | |||
Literatura: |
Bourdieu P., Passeron J.C: Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Warszawa 19990, PWN Brezinka W: Wychowanie i pedagogika w dobie przemian kulturowych. Kraków 2005, Wyd. WAM Chmaj L.: Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku. Warszawa 1963 Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.): Pedagogika. Podręcznik akademicki. T. 1. Warszawa 2003, PWN Kunowski S.: Problematyka współczesnych systemów wychowania. Kraków 2000, OW "Impuls" Kuźma J., Morbitzer J. (red.): Nauki pedagogiczne w teorii i praktyce edukacyjnej. T. 1-2. Kraków 2003, Wyd. Naukowe Akadsemii Pedagogicznej. Wołoszyn S.: Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Kielce 1998, Dom Wyd. Strzelec. Wołoszyn S.: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. Toruń 1993, Wyd. "Edytor". K. Sośnicki: Rozwój pedagogiki zachodniej na przełomie XIX i XX wieku, J. Sobczak: Recepcja idei „nowego wychowania” w polskiej pedagogice okresu miedzy wojnami; W. Okoń: Eksperymenty pedagogiczne w Polsce w latach 1900 – 1939, W. Okoń (red.): Szkoły eksperymentalne w świecie, |
|||
Zakres tematów: |
Główne nurty pedagogiczne XX wieku: a. nurt pedagogiki psychologicznej i związany głównie z nim wielki ruch 'Nowego Wychowania' (wychowania progresywnego): • Ellen Key • M. Montessori • Dewey • Kerschensteiner • H. Rowid • H. Purhurst (plan daltoński) • C. Freinet • Stevenson (metoda projektów) • E. Claperede (wychowanie funkcjonalne) • B. Nawroczyński • Janusz Korczak • W. Ch. Bagley i S. Colvin (pedagogika behawiorystycznej b. nurt p. socjologicznej (p. społecznej); wprowadzenie • E. Durkheim • J. Dewey (ponownie) • H. Radlińska • K. Sośnicki c. nurt p. kultury (p. humanistycznej, personalistycznej) • W. Dilthey • G. Kerchensteiner • S. Hessen • B. Nawroczyński • B. Suchodolski • J. Maritain (personalizm chrześcijański) • E. Mounier • F. W. Foerster • Z. Mysłakowski • F. Znaniecki d. nurt p. marksistowskiej wprowadzenie • P. Błoński • A. S. Makarenko • N. K. Krupska • S. Rudniański • B. Suchodolski • Z. Mysłakowski PODSUMOWANIE: dyskusja dotycząca cech omawianych koncepcji, wspólnych idei i rozwiązań i tego, co różni. Kolokwium |
|||
Metody dydaktyczne: |
Prezentacja, praca w grupach, dyskusja, praca z tekstem, metoda projektów |
|||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena prezentacji: źródła, sposób prezentacji, umiejetnosc odpowiedzi na postawione przez grupę i prowadzącego pytania. |
|||
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.