Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Główne doktryny i systemy pedagogiczne 12-OA-N1-4GDISP17
semestr letni 2017/2018
Ćwiczenia, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Główne doktryny i systemy pedagogiczne 12-OA-N1-4GDISP17
Zajęcia semestr letni 2017/2018 (2017/2018L) (zakończony)
Ćwiczenia (C), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: (brak danych)
Liczba osób w grupie: 17
Limit miejsc: 25
Prowadzący: Urszula Klajmon-Lech
Strona domowa grupy: http://www.us.edu.pl
Literatura:

Bourdieu P., Passeron J.C: Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Warszawa 19990, PWN

Brezinka W: Wychowanie i pedagogika w dobie przemian kulturowych. Kraków 2005, Wyd. WAM

Chmaj L.: Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku. Warszawa 1963

Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.): Pedagogika. Podręcznik akademicki. T. 1. Warszawa 2003, PWN

Kunowski S.: Problematyka współczesnych systemów wychowania. Kraków 2000, OW "Impuls"

Kuźma J., Morbitzer J. (red.): Nauki pedagogiczne w teorii i praktyce edukacyjnej. T. 1-2. Kraków 2003, Wyd. Naukowe Akadsemii Pedagogicznej. Wołoszyn S.: Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Kielce 1998, Dom Wyd. Strzelec.

Wołoszyn S.: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. Toruń 1993, Wyd. "Edytor".

K. Sośnicki: Rozwój pedagogiki zachodniej na przełomie XIX i XX wieku,

J. Sobczak: Recepcja idei „nowego wychowania” w polskiej pedagogice okresu miedzy wojnami;

W. Okoń: Eksperymenty pedagogiczne w Polsce w latach 1900 – 1939,

W. Okoń (red.): Szkoły eksperymentalne w świecie,

Zakres tematów:

Główne nurty pedagogiczne XX wieku:

a. nurt pedagogiki psychologicznej i związany głównie z nim wielki ruch 'Nowego Wychowania' (wychowania progresywnego):

• Ellen Key

• M. Montessori

• Dewey

• Kerschensteiner

• H. Rowid

• H. Purhurst (plan daltoński)

• C. Freinet

• Stevenson (metoda projektów)

• E. Claperede (wychowanie funkcjonalne)

• B. Nawroczyński

• Janusz Korczak

• W. Ch. Bagley i S. Colvin (pedagogika behawiorystycznej

b. nurt p. socjologicznej (p. społecznej); wprowadzenie

• E. Durkheim

• J. Dewey (ponownie)

• H. Radlińska

• K. Sośnicki

c. nurt p. kultury (p. humanistycznej, personalistycznej)

• W. Dilthey

• G. Kerchensteiner

• S. Hessen

• B. Nawroczyński

• B. Suchodolski

• J. Maritain (personalizm chrześcijański)

• E. Mounier

• F. W. Foerster

• Z. Mysłakowski

• F. Znaniecki

d. nurt p. marksistowskiej wprowadzenie

• P. Błoński

• A. S. Makarenko

• N. K. Krupska

• S. Rudniański

• B. Suchodolski

• Z. Mysłakowski

PODSUMOWANIE: dyskusja dotycząca cech omawianych koncepcji, wspólnych idei i rozwiązań i tego, co różni.

Kolokwium

Metody dydaktyczne:

Prezentacja, praca w grupach, dyskusja, praca z tekstem, metoda projektów

Metody i kryteria oceniania:

Ocena prezentacji: źródła, sposób prezentacji, umiejetnosc odpowiedzi na postawione przez grupę i prowadzącego pytania.

Uwagi:

-

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.