Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wiedza o uczniu o specjalnych potrzebach edukacyjnych [02-FP-PN-S1-WoU] semestr letni 2017/2018
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wiedza o uczniu o specjalnych potrzebach edukacyjnych [02-FP-PN-S1-WoU]
Zajęcia: semestr letni 2017/2018 [2017/2018L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 13:15 - 14:45
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 13
Limit miejsc: 11
Prowadzący: Danuta Krzyżyk
Literatura:

ADHD w szkole. Jak pracować z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. Red. M. Jerzak, A. Kołakowski. Sopot 2015.

T. Attwood: Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik. Gdańsk 2013.

M. Bogdanowicz, A. Andryjanek: Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów. Gdynia 2004.

M. Bogdanowicz, A. Andryjanek, M. Rożyńska: Uczeń z dysleksją w domu. Poradnik nie tylko dla rodziców. Gdynia 2007.

J. Chromik-Kovačs, I. Banaszczyk: Jak pracować z dzieckiem z zespołem Aspergera w domu i szkole. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Gdańsk 2017.

B. Chrzanowska, J. Święcicka: Oswoić ADHD. Przewodnik dla rodziców i nauczycieli dzieci nadpobudliwych psychoruchowo. Warszawa 2006.

R. D. Davis, E. M.Braun: Dar dysleksji. Poznań 2001.

T. Delaney: 101 ćwiczeń, gier i zabaw dla dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i zaburzeniami integracji sensorycznej. Gdańsk 2016.

B. Dyrda, Zjawiska niepowodzeń szkolnych uczniów zdolnych. Rozpoznawanie i przeciwdziałanie. Kraków 2007.

Dysleksja. Teoria i praktyka. Red. G. Reid, J. Wearmouth. Gdańsk 2009.

E. Gruszczyk-Kolczyńska: Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Przyczyny, diagnoza, terapia. Warszawa 1992.

E. M. Hallowell, J. J. Ratey: W świecie ADHD. Nadpobudliwość psychoruchowa z zaburzeniami uwagi u dzieci i dorosłych. Poznań 2004.

A. Kołakowski, T. Wolańczyk, A. Pisula, M. Skotnicka, A. Bryńska: ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Poradnik dla rodziców i wychowawców. Gdańsk 2007.

D. Krzyżyk: Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży – zarys problematyki. W: Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Tom I. Red. A. Guzy i D. Krzyżyk. Kielce 2012, s. 7-16.

W. Limont: Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Sopot 2012.

W. Limont: Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych, Poradnik dla nauczycieli i wychowawców. Warszawa 2012.

J. Morrison: DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów. Kraków 2016.

E. Notbohm, V. Zysk: 1001 porad dla rodziców i terapeutów dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera. Kraków 2016.

A. Olechowska: Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa 2016.

A. Rynkiewicz: Zespół Aspergera. Inny mózg, inny umysł. Warszawa 2009.

J. Święcicka: Uczeń z zespołem Aspergera. Praktyczne wskazówki dla nauczyciela. Kraków 2010.

A. Tanajewska, R. Naprawa, J. Stawska: Praca z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Poradnik dla nauczyciela. Warszawa 2014.

J. Thompson: Specjalne potrzeby edukacyjne. Wskazówki dla nauczycieli. Warszawa 2013.

R. Werning, B. Lütje-Klose: Pedagogika trudności w uczeniu się. Gdańsk 2009.

M. Winter: Zespół Aspergera: co nauczyciel wiedzieć powinien. Warszawa 2006.

Wybór tekstów kultury (filmy, seriale, powieści), w których poruszona została tematyka zbieżna z tematami ćwiczeń.

Zakres tematów:

1. Definicje, kryteria diagnostyczne: dysleksji rozwojowej, ADD, ADHD, zespołu Aspergera.

2. Sposób myślenia i postrzegania rzeczywistości osób z dysleksją rozwojową.

3. Dysfunkcje związane z dysleksją rozwojową (dysortografia, dysgrafia, dysleksja, dysgramatyzm, dysmuzja, dyspraksja, dysnomia, dyskalkulia, hiperdysleksja).

4. Trudności w uczeniu się uczniów z dysleksją rozwojową (ze szczególnym uwzględnieniem trudności doświadczanych na lekcjach języka polskiego), symptomatyczne błędy popełniane przez uczniów z dysleksją.

5. Obszary zaburzeń, symptomy ADD i ADHD, typy ADD i ADHD. Trudności dydaktyczno-wychowawcze ucznia z ADD i ADHD (ze szczególnym uwzględnieniem trudności doświadczanych na lekcjach języka polskiego).

6. Obszary zaburzeń, symptomy zespołu Aspergera. Trudności dydaktyczno-

-wychowawcze ucznia z zespołem Aspergera (ze szczególnym uwzględnieniem trudności doświadczanych na lekcjach języka polskiego).

7. Praca z dziećmi z dysleksją rozwojową, ADD i ADHD, zespołem Aspergera na lekcjach języka polskiego i na zajęciach pozalekcyjnych (wybrane problemy).

8. Uczeń zdolny na lekcjach języka polskiego.

Metody dydaktyczne:

Metody podające (w tym: pogadanka, wyjaśnienie, praca ze źródłem drukowanym), metody poszukujące (w tym: dyskusja dydaktyczka, metoda problemowa), metody praktyczne (w tym: metoda projektu), metody aktywizujące ( w tym: metoda sytuacyjna, metoda symulacyjna), pokaz (prezentacja multimedialna).

Metody i kryteria oceniania:

Test sprawdzający – zadania (otwarte i zamknięte) będą nawiązywać do tematyki zajęć i materiału omówionego w trakcie wykładów; warunkiem zaliczenia jest zdobycie 60% punktów; test na ocenę niedostateczną musi zostać ponownie napisany. Czas przeznaczony na napisanie kolokwium: 1, 5 godziny. Termin – ostatnie zajęcia; wyniki – tydzień później.

Praca pisemna (przygotowywana w domu): obraz osób z wybraną dysfunkcją w tekstach kultury popularnej. Ocenie podlegać będzie: dobór tekstów kultury, ich analiza, poprawność merytoryczna zawartych treści, poprawność językowa.

Uwagi:

Przedmioty specjalności nauczycielskiej fil.pol. I stacjonarne, 4 semestr

Praca własna Studenta: samodzielna realizacja wskazanych partii materiału, przygotowanie pracy pisemnej, powtórka i usystematyzowanie materiału przedstawionego na zajęciach (50 godzin).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)