Teatr w kulturze [02-KU-S1-018]
semestr letni 2017/2018
Laboratorium,
grupa nr 3
Przedmiot: | Teatr w kulturze [02-KU-S1-018] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2017/2018 [2017/2018L]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 18 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 18 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Beata Popczyk-Szczęsna | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
I. Lektury obowiązkowe: 1. Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, w: Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, red. L. Kolankiewicz, Warszawa 2005. 2. Karnawał. Studia historyczno-antropologiczne, red. W. Dudzik, Warszawa 2011 (wybrane rozdziały). 3. Mauss M., Sposoby posługiwania się ciałem, przeł. M. Król, w: Socjologia i antropologia, wprowadzenie C. Levi-Strauss. Warszawa 2001. 4. Schechner R., Performatyka. Wstęp, przeł. T. Kubikowski, Wrocław 2006 [rozdziały: Co to jest performans?, Rytuał] 5. S. Świontek, Teatr jako widowisko, w: Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Teatr – widowisko, red. M. Fik, Warszawa 2000. 6. Teatr w kulturze. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. W. Dudzik i L. Kolankiewicz, Warszawa 1991 (wybrane rozdziały). 7. Turner V., Teatr w codzienności, codzienność w teatrze, w: Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, red. L. Kolankiewicz, Warszawa 2005. 8. Widowisko – teatr – dramat. Skrypt dla studentów kulturoznawstwa, red. E. Wąchocka, Katowice 2010 [rozdz. I Teatr wśród społecznych i artystycznych praktyk performatywnych]. II. Lektury uzupełniające (2 do wyboru): 1. Brach-Czaina J., O „niegraniu roli”, „Dialog” 1981, nr 8. 2. A. Boholm, Weneckie widowiska karnawałowe w maskach, w: Karnawał. Studia historyczno-antropologiczne, red. W. Dudzik, Warszawa 2011. 3. Carlson M., Performans, przeł. E. Kubikowska, Warszawa 2007, s. 62 – 95, 294 -310. 4. D. Kosiński, Teatra polskie, Warszawa 2010 [rozdział Między ceremonią a protestacją]. 5. Lévi-Strauss C., Malowanie ciała, w: Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, red. L. Kolankiewicz, Warszawa 2005. 6. Schechner R., Przyszłość rytuału, przeł. T. Kubikowski, Warszawa 2000 [rozdział: Przyszłość rytuału]. 7. Szpakowska M., O „byciu sobą”, „Dialog” 1981, nr 8. 8. V. Turner, Karnawał, rytuał i zabawa w Rio de Janeiro, w: Karnawał. Studia historyczno-antropologiczne, red. W. Dudzik, Warszawa 2011. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. RELIGIJNO-RYTUALNE I LUDYCZNE ŹRÓDŁA TEATRU. 2. TEATR JAKO WIDOWISKO. 3. PRZEŻYCIE ESTETYCZNE W TEATRZE. 4. TEORIA KARNAWAŁU. 5. PRAKTYKI SPOŁECZNE A CIAŁO JEDNOSTKI. 6. TEATRALNOŚĆ ŻYCIA CODZIENNEGO. 7. DRAMATYCZNA STRUKTURA PROCESÓW SPOŁECZNYCH I PRAKTYK KULTUROWYCH. 8. TEATR A PERFORMANS. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
praca z tekstami teoretycznymi, praca analityczno-interpretacyjna poświęcona teatralnym praktykom społeczno-kulturowym, gry dydaktyczne jako sposób zdobycia wiedzy praktycznej z zakresu działań społecznych (praca ze wskazaną literaturą przedmiotu, obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy z zakresu wskazanych zagadnień podstawowych oraz lekturę wybranych tekstów poszerzających wiedzę, zapoznanie się z zalecanymi materiałami audiowizualnymi) |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1. test - weryfikacja wiedzy w oparciu o treść zajęć i wskazaną w sylabusie literaturę 2. dyskusja 3. prezentacja Ocena końcowa jest średnią ważoną trzech składowych: 1. test złożony z 6 pytań otwartych (sformułowanych na podstawie zagadnień omówionych wspólnie przez prowadzącego i studentów w trakcie zajęć), punktowanych od 0-4 pkt - student zalicza test w przypadku osiągnięcia 51% punktacji (0-20 pkt) - 50% 2. dyskusja - zastosowanie poznanych koncepcji teoretycznych do analizy wybranych przez prowadzącego przejawów teatralności w różnych widowiskach i praktykach społecznych (0-5 pkt) - 20% 3. prezentacja ustna - prezentacja wybranego przykładu praktyki estetycznej bądź społecznej z uwzględnieniem teoretycznych analiz tej praktyki zawartych w literaturze przedmiotu - oceniana jest poprawność merytoryczna prezentacji, trafność analizy danego zjawiska, a także umiejętność zainteresowania prezentacją odbiorców (0-10 pkt) - 30% |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Dopuszczalna liczba nieobecności studenta na zajęciach - 2 nieobecności. W przypadku większej liczby nieobecności zaliczenie materiału realizowanego na zajęciach odbywa się na konsultacjach - po uprzednim uzgodnieniu terminu z prowadzącym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.