Estetyka [02-KU-S2-118]
semestr letni 2017/2018
Laboratorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Estetyka [02-KU-S2-118] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2017/2018 [2017/2018L]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 13 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Maria Popczyk | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Walter Benjamin, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej w: Anioł historii, Poznań 1996, s.201-227. 2. Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 1997, s.520-546; 3. J. Ritter, Krajobraz. O postawie estetycznej w nowoczesnym społeczeństwie, tłum. Cz. Piecuch, w: Studia z filozofii niemieckiej, T. II, Szkoła Rittera, red. S. Czerniak, J. Rolewski, Wyd. Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń 1996, s. 52-53. 4. Georg Simmel, Filozofia krajobrazu, w: Most i drzwi. Wybór esejów, tłum. M. Łukaszewicz, Oficyna Naukowa, Warszawa 2006, 5. Jean Baudrillard, Symulakry i symulacja, tłum. S. Królak, Sic!, Warszawa 2005, 6. Jean Baudrillard, Spisek sztuki. Iluzje i deziluzje estetyczne z dodatkiem wywiadów o „Spisku sztuki”, tłum. S. Królak, Sic!, Warszawa 2006, 7. J.-F. Lyotard, Wzniosłość i awangarda, w: Teksty drugie 2/3 1996, s.173-189, 8. M. Heidegger, Źródło dzieła sztuki, w: Drogi lasu, Warszawa 1997, 10 stron. I J. Derrida, Prawda w malarstwie, 9. R. Schusterman, O sztuce i życiu. Od poetyki hip-hopu do filozofii somatycznej, atle2, Wrocław 2007, 10. Jean Baudrillard, Spisek sztuki. Iluzje i deziluzje estetyczne z dodatkiem wywiadów o „Spisku sztuki”, tłum. S. Królak, Sic!, Warszawa 2006, s. 63-68, 85-101 11. M. Marleau-Ponty, Oko i umysł. Szkice o malarstwie, Gdańsk 1996; 12. M. Marleau-Ponty, Postrzeganie, ekspresja, sztuka, w: Proza świata, Warszawa 1976, 13. Linda Nead, Akt kobiecy. Sztuka, obscena i seksualność, Poznań 1998; 14. H.-G. Gadamer, Aktualność piękna, Warszawa 1993, ten sam tekst w: Zmierzch estetyki rzekomy czy autentyczny? T. I, red. S. Morawski, Warszawa 1987; 15. Bachelard G., Płomień świecy, Gdańsk 1998, s.7-24. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Laboratorium obejmuje najnowsze nurty w badaniach nad sztuką prowadzone w ramach estetyki, dotyczą one ciała, krajobrazu, obrazu, pojęć estetycznych - wzniosłości, melancholii oraz percepcji. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Analiza tekstu, prezentacja z egzemplifikacją, interpretacja i dyskusja. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa obejmuje aktywność oraz samodzielne opracowanie wybranego tematu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.