Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Poetyki kina [02-KM-S1-015] semestr letni 2017/2018
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Poetyki kina [02-KM-S1-015]
Zajęcia: semestr letni 2017/2018 [2017/2018L] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi czwartek (parzyste), 8:00 - 9:30
sala 205
Plac Sejmu Śląskiego jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 69
Limit miejsc: 90
Zaliczenie: Egzamin z modułu
Prowadzący: Magdalena Kempna-Pieniążek
Literatura:

1. Literatura obowiązkowa:

Fuksiewicz J., Gniewni nad Tamizą, w: tegoż, Humaniści w fotoplastykonie. Warszawa 1970.

Historia kina, t. 1., Kino nieme, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2009 (wybrane rozdziały).

Historia kina, t. 2., Kino klasyczne, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2011 (wybrane rozdziały).

Historia kina. Wybrane lata, red. A. Kołodyński, K.J. Zarębski, Warszawa 1998 (wybrane rozdziały).

Lubelski T., Nowa Fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego, Kraków 2000 (rozdział: Sezon arcydzieł).

Przylipiak M., Kino stylu zerowego, Gdańsk 1994 (wybrane rozdziały).

Syska R., Panorama kontekstów amerykańskiego filmu noir. „Studia Filmoznawcze” 2010, nr 31.

Nurczyńska-Fidelska E., Klejsa K., Kłys T., Sitarski P., Kino bez tajemnic, Warszawa 2009 (wybrane rozdziały).

Klejsa K., Filmowe oblicza kontestacji, Warszawa 2008 (wybrane rozdziały).

Stanisławski K., Wielkie tematy Wernera Herzoga, „Ilzujon” 1987, nr 4.

Thompson K., Realizm w kinie: „Złodzieje rowerów”, w: Interpretacje dzieła filmowego. Antologia przekładów, red. W. Godzic, Kraków 1993.

Zielińska D., Forman znany i nieznany, „Iluzjon” 1988, nr 1.

2. Literatura uzupełniająca:

Bordwell D., Thompson K., Film art. Sztuka filmowa, przeł. M. Zawadzka, Warszawa 2010.

Haltof M., Autor i kino artystyczne. Przypadek Paula Coxa, Kraków 2001 (rozdz. 1).

Marszałek R., Lindsay Anderson, „Kino” 1974, nr 10.

McCann G., Woody Allen, przeł. A. Kołodyński, Warszawa 1993.

Miczka T., 10 000 km od Hollywoodu. Historia kina włoskiego od 1896 roku do połowy lat pięćdziesiątych XX wieku, Kraków 1992.

Place J., Kobiety w czarnym filmie, „Film na Świecie” 1991, nr 384.

Plesnar Ł., Twarze westernu, Kraków 2010.

Porfirio R., Motywy egzystencjalne w czarnym filmie, „Dialog" 1977, nr 5.

Sobolewski T., Zły chłopiec – Bergman, „Kino” 1991, nr 4.

Wilkoszewska K., Wariacje na postmodernizm, Kraków 2008.

Zakres tematów:

1. Początki kina. Wprowadzenie do wczesnych poetyk kina niemego (Lumiere, Melies, Griffith).

2. Ewolucja montażu i przestrzeni filmowej: radziecka szkoła montażowa i niemiecki ekspresjonizm filmowy.

3. Styl zerowy i kino klasyczne – wprowadzenie. Kształtowanie się najważniejszych gatunków filmowych.

4. Film noir wobec poetyki kina klasycznego.

5. Najważniejsze poetyki kina powojennego I: neorealizm, Młodzi Gniewni, Nowa Fala francuska.

6. Poetyki autorskie w kinie powojennym (wybrane przykłady).

7. Filmowy postmodernizm i jego poetyki.

Czas na realizację bloków określa prowadzący.

Metody dydaktyczne:

- wykład: 15 h: forma podawcza;

- praca własna studenta: 50 h: samodzielne przyswojenie wiedzy przekazanej na wykładzie, lektura zadanych tekstów oraz wybranych tekstów poszerzających wiedzę.

Metody i kryteria oceniania:

02-MO1S-13-w_e: EGZAMIN PISEMNY:

- wymagania merytoryczne: student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu zarówno zagadnień dotyczących języka filmu (poetyka opisowa), jak i głównych nurtów oraz tendencji w kinematografii (poetyka historyczna); jest świadomym odbiorcą współczesnej kultury audiowizualnej i ma świadomość historycznego zakorzenienia jej obecnych manifestacji; zna podstawową bibliografię oraz filmografię wskazaną przez koordynatora;

- kryteria oceny: skala punktacji z testu:

0-12 p.: ndst (2)

13-16 p.: dost (3)

17-18 p.: +dost (3,5)

19-21 p.: db (4)

22-23 p.: +db (4,5)

24-25 p.: bdb (5)

- przebieg procesu weryfikacji: test zostanie przeprowadzony w sesji letniej semestru. Student otrzyma 40 pytań zamkniętych, na które powinien odpowiedzieć w czasie ok. 60 min.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)