Język niemiecki - poziom średnio zaawansowany wyższy [31-ST-L30-NIEM-B2.1]
semestr zimowy 2017/2018
lektorat,
grupa nr 2
Przedmiot: | Język niemiecki - poziom średnio zaawansowany wyższy [31-ST-L30-NIEM-B2.1] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
lektorat [Lekt], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 16:50 - 18:20
sala 352-353 Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych (Katowice, ul. Bankowa 14) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 9 |
Limit miejsc: | 22 |
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu |
Prowadzący: | Jerzy Gzara |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Studio d - Die Mittelstufe DaF B2/1, wyd. Cornelsen, Berlin 2010 Literatura uzupełniająca: - Materiały przygotowane przez prowadzącego - S. Bęza ”Nowe repetytorium z gramatyki języka niemieckiego” , Wydawnictwo Szkolne PWN kurs e-learningowy j. niemieckiego http://el.us.edu.pl/spnjo/course/view.php?id=65 |
Zakres tematów: |
Rozwijanie struktur leksykalno-gramatycznych oraz umiejętności komunikacyjnych z zakresu języka ogólnego w oparciu o materiał zawarty w rozdziałach 1-2 podręcznika podstawowego (Studio d - Die Mittelstufe DaF B2/1). 1. Odczytywanie tekstów w konwencji bajki, sporządzanie notatek, odczytywanie biografii (gramatyka: spójniki czasowe: sobald, ehe, solange; fonetyka: wymowa umlautów ä, ö, ü) 2. Powtórzenie użycia czasów przeszłych Präteritum , Plusquamperfekt; odmiana przymiotników – końcówki przymiotnika po rodzajnikach nieokreślonych i po przeczeniu kein 3. Odczytywanie broszur reklamowych, porównywanie materiałów graficznych i dokonywanie ich opisu 4. Powtórzenie i doskonalenie zastosowania czasowników w zdaniu pobocznym; użycie czasowników modalnych; tworzenie pytań z zaimkami pytajnymi: worum, wie oft, welches itp. 5. Odczytywanie biografii – życie cesarzowej Sissi (gramatyka: zdania czasowe po nachdem – szyk wyrazów i użycie czasów przeszłych) 6. Formułowanie komunikatów o znaczeniu przeciwnym - stosowanie antonimów – wyrazów o znaczeniu przeciwnym np. abwechslungsreich – langweilig; tworzenie rzeczowników złożonych, np. Flusstal; związki wyrazowe w rodzaju „auf seine Kosten kommen” 7. Wyrażanie wiedzy (niewiedzy), formułowanie przypuszczenia, zwracanie się z pytaniami, rozwiązywanie konfliktów 8. Prowadzenie rozmowy o prawach i obowiązkach, język pisany - redagowanie zażalenia. Doskonalenie użycia bezokolicznika z „zu” w czasie przeszłym Perfekt 10. Formułowanie skargi/zażalenia/zastrzeżeń – strategie prowadzenia rozmowy w sposób grzeczny i rzeczowy 11. Powtórzenie i rozszerzenie: stosowanie bezokolicznika z „zu” w czasie teraźniejszym (Präsens), Konjunktiv II (udzielanie rad) 12. Godność człowieka – omówienie podstawowych praw zawartych w Konstytucji 13. Udzielanie porad prawnych – leksyka prawnicza związana z zakłócaniem spokoju przez sąsiadów 14. Sporządzanie formalnych pism/zażaleń ws. niedotrzymania terminu dostawy; udzielanie wskazówek przydatnych w piśmie zawierającym zażalenie/skargę Doskonalenie umiejętności wypowiadania się w formie pisemnej i/lub ustnej na tematy poruszane na zajęciach. Rozwijanie umiejętności rozumienia tekstu pisanego oraz słuchanego, z wykorzystaniem materiałów audio i video. |
Metody dydaktyczne: |
Metody prowadzenia zajęć: Ćwiczenia przedmiotowe przy zastosowaniu komunikacyjnego podejścia w nauczaniu języka obcego z udziałem pracy własnej studenta. Ćwiczenia prowadzone są z wykorzystaniem metody aktywizującej (w tym np. pracy w grupach, metody projektowej, prezentacji, webquest, case study) oraz z zastosowaniem metod i technik kształcenia na odległość. Liczba godzin pracy własnej studenta:30 Opis pracy własnej studenta: Praca z podręcznikiem, słownikiem, ćwiczeniami, literaturą uzupełniającą, źródłami internetowymi, materiałami na platformie e-learningowej. Przyswajanie i utrwalanie kompetencji językowych nabytych w trakcie zajęć. Przygotowywanie form ustnych i pisemnych (na przykład projekt, prezentacja, dialog, list ). Przygotowywanie do testów sprawdzających. |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnictwo w zajęciach jest warunkiem uzyskania zaliczenia. Nieobecność studenta na zajęciach w wymiarze 60% i więcej skutkuje nieuzyskaniem zaliczenia i koniecznością powtórzenia modułu. Oceną końcową jest średnia ważona ocen: - z minimum 3 testów śródsemestralnych na semestr (umiejętnościowych i wiedzowych) (waga 2), - z wypowiedzi ustnych i prac pisemnych (waga 1), - innych form pracy własnej studenta. Skala ocen: 90 - 100 % = bdb (bardzo dobry) 84 - 89 % = db+ (dobry plus) 75 – 83 % = db (dobry) 69 - 74% = dst+ (dostateczny plus) 60 - 68% = dst (dostateczny) 0-59% = ndst (niedostateczny) |
Uwagi: |
GRUPA MIĘDZYWYDZIAŁOWA Z JĘZYKA niemieckiego - I ROK NAUKI |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.