Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka biznesu i etyki zawodowe [05-DF-S1-16] semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia, grupa nr 4

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Etyka biznesu i etyki zawodowe [05-DF-S1-16]
Zajęcia: semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 4 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 30
Limit miejsc: 30
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Mariusz Wojewoda
Literatura:

1. I. Lazari-Pawłowska, Etyki zawodowe jako role społeczne. W: Etyka. Pisma

wybrane, Ossolineum 1992, s. 64-91.

2. T. Czakon, Interesariusze oraz typy orientacji etycznych obecne w kodeksach, w: Między

Paternalizmem a restrykcyjnością. Prawa pracownicze w kodeksach etycznych firm,

Dom Wydawniczy Duet, toruń 2013, s. 59–81.

3. R. Wiśniewski, Za i przeciw kodeksom etycznym firm, „Diametros” nr 6 (grudzień 2005),

s. 135–139.

4. B. Klimczak: Odpowiedzialność w biznesie, s. 63–79; oraz Konflikty moralne w biznesie,

s. 80–90, w: Taże: Etyka gospodarcza. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław 2002. .

5. M. Rymsza: Zapomniany kapitał „Solidarności”. Ekonomia solidarna w Polsce po 1989

roku. oraz J. Wygnański: Ekonomia społeczna – sprzeczność czy konieczność?

„Więź” 2008, nr 594–595, s. 15–25, oraz s. 26–35.

6. M. McKay, M. Davis, P. Fanning: Trening asertywności. W: Sztuka skutecznego

porozumiewania się. GWP. Sopot 2013, s. 141–162.

7. B. Schwartz, Podejmowanie decyzji i dokonywanie wyboru. W: Paradoks wyboru.

Dlaczego więcej oznacza mniej, PWN, Warszawa 2013, s. 96–115.

8. T. Gordon: Umiejętności, które pomagają podwładnym rozwiązywać ich problem. W:

Wychowanie bez porażek szefów, liderów, przywódców, PAX, Warszawa 1996,

s. 55–79.

9. T. Gordon: Metoda bez porażek: przekształcenie konfliktu we współpracę. W:

Wychowanie bez porażek szefów, liderów, przywódców, PAX, Warszawa 1996,

s. 176–216.

10. C. Tavris, E. Aronson: Dysonans poznawczy – siła napędowa samousprawiedliwienia,

W: C. Tavris, E. Aronson: Błądzą wszyscy, ale nie ja. Dlaczego usprawiedliwiamy

głupie poglądy, złe decyzje i szkodliwe działania. Sopot – Warszawa 2008, s. 19–44.

11. M.B. Rosenberg: Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Warszawa 2012,

s. 15–37.

12. R. Cialdini: Perswazja a etyczne postępowanie. W: Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać

techniki wpływu społecznego. Gdańsk 2016, s. 21–33, oraz s. 265-280.

13. R. Cialdini: Perswazja a etyczne postępowanie. W: Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać

techniki wpływu społecznego. Gdańsk 2016, 197–222.

14. J. Rogers: Budowanie zaufania: podstawowe wartości i techniki. W: Tenże: Coaching.

Podstawy umiejętności. Gdańsk 2010, s. 39–67.

15. J. Rogers: Profesjonalizm. W: Tenże: Coaching. Podstawy umiejętności. Gdańsk 2010,

s. 226–250.

Lektura dla wszystkich: M. Sidor-Rządkowska: Profesjonalny coaching. Zasady i dylematy etyczne w pracy coacha. Warszawa 2012, szczególnie: Dylematy etyczne – komentarze do studium przypadku, s. 75 – 150, oraz Aneks: Wybrane kodeksy etyczne coachingu, s. 187–202.

Zakres tematów:

I. Etyka zawodowa - zadania i zakres.

II. Kodeksy etyczne, ich struktura, treść i pragmatyka.

III. Dylematy i konflikty moralne w pracy coacha.

IV. Programy etyczne firm.

V. Studium przypadku w etyce biznesu i etyce zawodowej.

Metody dydaktyczne:

analiza tekstu, analiza przypadku, dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

Ocena z ćwiczeń obejmuje 2 składowe.

25% oceny pochodzi z pisemnej pracy - analizy wybranego kodeksu etycznego bądź analizy przypadku dylematu lub konfliktu moralnego związanego z pracą coacha.

Ocena: bardzo dobry (5,0) - praca szczegółowo omawia moralne aspekty danej sytuacji konfliktowej, względnie strukturę i treść kodeksu etycznego; wyczerpująco zostają wskazane zasoby etyki normatywnej pozwlające na rozwiązanie problemu; praca prezentuje samodzielny argument na rzecz pewnego rozwiązania, nie zawiera błędów logicznych i językowych;

Ocena: dobry plus (4,5) - praca szczegółowo omawia moralne aspekty danej sytuacji konfliktowej, względnie strukturę i treść kodeksu etycznego; wyczerpująco zostają wskazane zasoby etyki normatywnej pozwlające na rozwiązanie problemu; praca prezentuje argument na rzecz pewnego rozwiązania, nie zawiera błędów logicznych i językowych;

Ocena: dobry (4,0) - praca omawia moralne aspekty danej sytuacji konfliktowej, względnie strukturę i treść kodeksu etycznego; wskazane są zasoby etyki normatywnej pozwlające na rozwiązanie problemu; praca prezentuje argument na rzecz pewnego rozwiązania, zawiera niewielkie błędy logiczne lub językowe;

Ocena: dostateczny plus (3,5) - praca omawia moralne aspekty danej sytuacji konfliktowej, względnie strukturę i treść kodeksu etycznego; zostają wskazane zasoby etyki normatywnej pozwlające na rozwiązanie problemu; niewielkie błędy logiczne lub językowe są dopuszczalne;

Ocena: dostateczny (3,0) - praca omawia podstawowe aspekty moralne danej sytuacji konfliktowej, względnie strukturę i treść kodeksu etycznego; zostają wskazane najważniejsze koncepcje etyki normatywnej pozwlające na rozwiązanie problemu; niewielkie błędy logiczne i językowe są dopuszczalne.

75% oceny pochodzi z ustnego zaliczenia treści zajęć.

Ocena: bardzo dobry (5.0) – student potrafi samodzielnie analizować sytuacje problemowe związane z działalnością biznesową i coachingową przy użyciu różnych koncepcji moralnych; dobrze orientuje się w literaturze przedmiotu, potrafi zestawiać i krytycznie analizować pojawiające się w niej ujęcia

Ocena: dobry plus (4.5) – student potrafi analizować sytuacje problemowe związane z działalnością biznesową i coachingową przy użyciu różnych koncepcji moralnych; dobrze orientuje się w literaturze przedmiotu, potrafi zestawiać i krytycznie analizować pojawiające się w niej ujęcia

Ocena: dobry (4) - student potrafi analizować sytuacje problemowe związane z działalnością biznesową i coachingową przy użyciu różnych koncepcji moralnych; orientuje się w literaturze przedmiotu, potrafi zestawiać i analizować pojawiające się w niej ujęcia

Ocena: dostateczny plus (3,5) – student potrafi analizować sytuacje problemowe związane z działalnością biznesową i coachingową przy użyciu podstawowych koncepcji moralnych; orientuje się w literaturze przedmiotu, potrafi zestawiać i analizować pojawiające się w niej ujęcia

Ocena: dostateczny (3,0) - student potrafi wskazać sytuacje problemowe związane z działalnością biznesową i coachingową; orientuje się w podstawowej literaturze przedmiotu.

Uwagi:

Przedmioty obowiązkowe - 3 sem. Doradztwo filozoficzne i coaching, studia stacjonarne I stopnia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)