Etyka biznesu i etyki zawodowe [05-DF-S1-16]
semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Etyka biznesu i etyki zawodowe [05-DF-S1-16] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 30 |
Limit miejsc: | 30 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Mariusz Wojewoda |
Literatura: |
1. I. Lazari-Pawłowska, Etyki zawodowe jako role społeczne. W: Etyka. Pisma wybrane, Ossolineum 1992, s. 64-91. 2. T. Czakon, Interesariusze oraz typy orientacji etycznych obecne w kodeksach, w: Między Paternalizmem a restrykcyjnością. Prawa pracownicze w kodeksach etycznych firm, Dom Wydawniczy Duet, toruń 2013, s. 59–81. 3. R. Wiśniewski, Za i przeciw kodeksom etycznym firm, „Diametros” nr 6 (grudzień 2005), s. 135–139. 4. B. Klimczak: Odpowiedzialność w biznesie, s. 63–79; oraz Konflikty moralne w biznesie, s. 80–90, w: Taże: Etyka gospodarcza. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław 2002. . 5. M. Rymsza: Zapomniany kapitał „Solidarności”. Ekonomia solidarna w Polsce po 1989 roku. oraz J. Wygnański: Ekonomia społeczna – sprzeczność czy konieczność? „Więź” 2008, nr 594–595, s. 15–25, oraz s. 26–35. 6. M. McKay, M. Davis, P. Fanning: Trening asertywności. W: Sztuka skutecznego porozumiewania się. GWP. Sopot 2013, s. 141–162. 7. B. Schwartz, Podejmowanie decyzji i dokonywanie wyboru. W: Paradoks wyboru. Dlaczego więcej oznacza mniej, PWN, Warszawa 2013, s. 96–115. 8. T. Gordon: Umiejętności, które pomagają podwładnym rozwiązywać ich problem. W: Wychowanie bez porażek szefów, liderów, przywódców, PAX, Warszawa 1996, s. 55–79. 9. T. Gordon: Metoda bez porażek: przekształcenie konfliktu we współpracę. W: Wychowanie bez porażek szefów, liderów, przywódców, PAX, Warszawa 1996, s. 176–216. 10. C. Tavris, E. Aronson: Dysonans poznawczy – siła napędowa samousprawiedliwienia, W: C. Tavris, E. Aronson: Błądzą wszyscy, ale nie ja. Dlaczego usprawiedliwiamy głupie poglądy, złe decyzje i szkodliwe działania. Sopot – Warszawa 2008, s. 19–44. 11. M.B. Rosenberg: Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Warszawa 2012, s. 15–37. 12. R. Cialdini: Perswazja a etyczne postępowanie. W: Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego. Gdańsk 2016, s. 21–33, oraz s. 265-280. 13. R. Cialdini: Perswazja a etyczne postępowanie. W: Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego. Gdańsk 2016, 197–222. 14. J. Rogers: Budowanie zaufania: podstawowe wartości i techniki. W: Tenże: Coaching. Podstawy umiejętności. Gdańsk 2010, s. 39–67. 15. J. Rogers: Profesjonalizm. W: Tenże: Coaching. Podstawy umiejętności. Gdańsk 2010, s. 226–250. Lektura dla wszystkich: M. Sidor-Rządkowska: Profesjonalny coaching. Zasady i dylematy etyczne w pracy coacha. Warszawa 2012, szczególnie: Dylematy etyczne – komentarze do studium przypadku, s. 75 – 150, oraz Aneks: Wybrane kodeksy etyczne coachingu, s. 187–202. |
Zakres tematów: |
I. Etyka zawodowa - zadania i zakres. II. Kodeksy etyczne, ich struktura, treść i pragmatyka. III. Dylematy i konflikty moralne w pracy coacha. IV. Programy etyczne firm. V. Studium przypadku w etyce biznesu i etyce zawodowej. |
Metody dydaktyczne: |
analiza tekstu, analiza przypadku, dyskusja |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z ćwiczeń obejmuje 2 składowe. 25% oceny pochodzi z pisemnej pracy - analizy wybranego kodeksu etycznego bądź analizy przypadku dylematu lub konfliktu moralnego związanego z pracą coacha. Ocena: bardzo dobry (5,0) - praca szczegółowo omawia moralne aspekty danej sytuacji konfliktowej, względnie strukturę i treść kodeksu etycznego; wyczerpująco zostają wskazane zasoby etyki normatywnej pozwlające na rozwiązanie problemu; praca prezentuje samodzielny argument na rzecz pewnego rozwiązania, nie zawiera błędów logicznych i językowych; Ocena: dobry plus (4,5) - praca szczegółowo omawia moralne aspekty danej sytuacji konfliktowej, względnie strukturę i treść kodeksu etycznego; wyczerpująco zostają wskazane zasoby etyki normatywnej pozwlające na rozwiązanie problemu; praca prezentuje argument na rzecz pewnego rozwiązania, nie zawiera błędów logicznych i językowych; Ocena: dobry (4,0) - praca omawia moralne aspekty danej sytuacji konfliktowej, względnie strukturę i treść kodeksu etycznego; wskazane są zasoby etyki normatywnej pozwlające na rozwiązanie problemu; praca prezentuje argument na rzecz pewnego rozwiązania, zawiera niewielkie błędy logiczne lub językowe; Ocena: dostateczny plus (3,5) - praca omawia moralne aspekty danej sytuacji konfliktowej, względnie strukturę i treść kodeksu etycznego; zostają wskazane zasoby etyki normatywnej pozwlające na rozwiązanie problemu; niewielkie błędy logiczne lub językowe są dopuszczalne; Ocena: dostateczny (3,0) - praca omawia podstawowe aspekty moralne danej sytuacji konfliktowej, względnie strukturę i treść kodeksu etycznego; zostają wskazane najważniejsze koncepcje etyki normatywnej pozwlające na rozwiązanie problemu; niewielkie błędy logiczne i językowe są dopuszczalne. 75% oceny pochodzi z ustnego zaliczenia treści zajęć. Ocena: bardzo dobry (5.0) – student potrafi samodzielnie analizować sytuacje problemowe związane z działalnością biznesową i coachingową przy użyciu różnych koncepcji moralnych; dobrze orientuje się w literaturze przedmiotu, potrafi zestawiać i krytycznie analizować pojawiające się w niej ujęcia Ocena: dobry plus (4.5) – student potrafi analizować sytuacje problemowe związane z działalnością biznesową i coachingową przy użyciu różnych koncepcji moralnych; dobrze orientuje się w literaturze przedmiotu, potrafi zestawiać i krytycznie analizować pojawiające się w niej ujęcia Ocena: dobry (4) - student potrafi analizować sytuacje problemowe związane z działalnością biznesową i coachingową przy użyciu różnych koncepcji moralnych; orientuje się w literaturze przedmiotu, potrafi zestawiać i analizować pojawiające się w niej ujęcia Ocena: dostateczny plus (3,5) – student potrafi analizować sytuacje problemowe związane z działalnością biznesową i coachingową przy użyciu podstawowych koncepcji moralnych; orientuje się w literaturze przedmiotu, potrafi zestawiać i analizować pojawiające się w niej ujęcia Ocena: dostateczny (3,0) - student potrafi wskazać sytuacje problemowe związane z działalnością biznesową i coachingową; orientuje się w podstawowej literaturze przedmiotu. |
Uwagi: |
Przedmioty obowiązkowe - 3 sem. Doradztwo filozoficzne i coaching, studia stacjonarne I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.