Wprowadzenie do badań procesów komunikacyjnych [02-KM-S2-004]
semestr letni 2017/2018
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wprowadzenie do badań procesów komunikacyjnych [02-KM-S2-004] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2017/2018 [2017/2018L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 22 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 25 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin z modułu | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Tadeusz Miczka | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1.B. Dobek-Ostrowska (red.): Nauka o komunikowaniu . Podstawowe orientacje teoretyczne . Wrocław 2001. 2.Y. Wilkin : Antropologia komunikacji . Od teorii do badań terenowych . Warszawa 2007. 3.J. Fras : Studia nad komunikacją popoularną , międzykulturową , sieciową i edukacyjną . Toruń 2007 . 4.A. Ogonowska :Twórcze metafory medialne . Baudrillard – McLuhan – Goffman . Kraków 2010. 5.M. Sokołowski (red.): Oblicza Internetu : (Re)definiowanie sieci . Elbląg 2010. 6.T. Miczka : Postmodernistyczna gra jako podstawa interdyscyplinarności w badaniach nad kulturą współczesną . „Transformacje . Pismo interdyscyplinarne” 2010 , nr 1-2 (64-65), s.2 -7. 7.W.Sierocka (red.): Via communicandi . Prace z antropologii komunikacji i epistemologii . Wrocław 2012. 8.B.Skowronek : Mediolingwistyka . Wprowadzenie . Kraków 2013. 9.T.Bielak , G. Ptaszek (red.): Media.PL. Badania nad mediami w Polsce . Kraków 2016. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1.Tradycyjne i współczesne modele komunikacji interpersonalnej i społecznej. 2.Podstawowe uwarunkowania technologiczne i kulturowe procesów komunikacyjnych. 3.Tradycyjne i nowe zachowania komunikacyjne. 4.Orientacja strukturalna i orientacja funkcjonalna w praktyce i teorii komunikacji. 5.Komunikologia czy nauki o komunikacji międzyludzkiej. 6.Wyznaczniki ilościowe i jakościowe w badaniach nad aktami komunikacyjnymi. 7.Charakterystyka infoaktywności. 8.Zasięg i granice infowolności. 9.Koncepcje człowieka integralnego i zdezintegrowanego w praktyce i teorii komunikacji. 10.Monodyscyplinarność wielodyscyplinarność w badaniach komunikologicznych. 11.Transdyscyplinarność i interdyscyplinarność .Dawniej i dziś. 12.Analiza zawartości komunikatów medialnych. 13.Nowe tendencje w badaniach tzw. kompetencji sieciowych. 14.Badanie percepcji ambientowej i algorytmizacji współczesnych interakcji międzyludzkich. 15.Procesy komunikacyjne w kulturze/kulturach danych . Pierwsze propozycje badawcze. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład, prezentacja. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa ustalana jest na podstawie egzaminu ustnego. Student dysponuje uporządkowaną wiedzą szczegółową o aktywności komunikacyjnej uczestników kultur tradycyjnych i „kultury uczestnictwa” oraz o metodach i sposobach jej badania. Potrafi wykorzystać ustalenia teoretyczne do analizy kompetencji komunikacyjnych oraz wskazać prawidłowości w różnych procesach wymiany informacji , w grach komunikacyjnych i w aktach reaktywnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.