Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gatunki widowisk muzycznych [02-KM-S2-038] semestr letni 2017/2018
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Gatunki widowisk muzycznych [02-KM-S2-038]
Zajęcia: semestr letni 2017/2018 [2017/2018L] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 13:15 - 14:45
sala 217
Plac Sejmu Śląskiego jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 15
Limit miejsc: 14
Zaliczenie: Egzamin z modułu
Prowadzący: Magdalena Figzał-Janikowska
Literatura:

- „Opera w kulturze”, red. M. Sokalska, Kraków 2016

-„Teorie opery”, red. M. Jabłoński, Poznań 2004

- S. Zizek, M. Dolar „Druga śmierć opery”, przeł. S. Królak, Warszawa 2008 (wybrane fragmenty)

- M. Choczaj, Bayreuther Festspielhaus – teatr Richarda Wagnera, "Res Facta Nova. Teksty o muzyce współczesnej" 2013, nr 14

.- M. Figzał „Opera poza instytucją”, „Nietak!t” 2017 nr 2 (28)

- M. Figzał, „Chór antyczny i jego wcielenia w inscenizacjach współczesnych polskich reżyserów”, w: „Wartości formalne antycznego dramatu i teatru greckiego”, Katowice 2015

- M. Bielacki, "Musical : geneza i rozwój formy dramatyczno-muzycznej", Łódź 1994

- J. Mikołajczyk: Musical nad Wisłą. Historia musicalu w Polsce w latach 1957-1989, Gliwice 2010 (fragmenty)

- J. Mikołajczyk: Dogonić świat. Musical i teatr muzyczny w Polsce po 1989 roku, "Postscriptum Polonistyczne" 2011, nr 2(8)

- A. Duda: Koncert rockowy jako performans ludyczny, [w:] tenże: Performans na żywo, Toruń 2011

- M. Pasiecznik, T. Biernacki, "Po zmierzchu. Eseje w współczesnych operach", Warszawa 2013

- "Bliżej opery", red. J. Mianowski i R. Daniel Golianek, Toruń 2010

Zakres tematów:

1. Rozwój formy dramatyczno-muzycznej od starożytności do renesansu (misteria, msza, officja, działalność Cameraty Florenckiej)

2. Estetyka i historia opery od baroku do romantyzmu (elementy i cechy formalne gatunku, najważniejsze reformy opery, estetyka XIX-wiecznej opery)

3. Dramaty muzyczne Richarda Wagnera

4. Opera w kontekście filozofii i psychoanalizy

5. XX-wieczna opera i eksperymentalne formy teatru muzycznego

6. Musical i jego geneza (wyznaczniki gatunku, rozwój formy, najważniejsze teatry musicalowe)

7. Teatr musicalowy w Polsce po 1989 roku

8. Koncert rockowy jako performans

9. Estetyka performatywności w badaniach widowisk muzycznych

Metody dydaktyczne:

Lektura i omówienie wybranych zagadnień historycznych i teoretycznych związanych z operą, musicalem i innymi formami teatru muzycznego.

Analiza widowisk muzycznych w oparciu o wybrane materiały wizualne.

Werifikacja wiedzy i umiejętności i analitycznych studenta poprzez egzamin ustny.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem uzyskania zaliczenia z wykładu jest pozytywna ocena z egzaminu ustnego, składającego się z trzech pytań. Za każde pytanie student może otrzymać maksymalnie 5 okt. Liczba punktów niezbędna do zaliczenia egzaminu: 8 pkt.

Ocena końcowa z modułu obliczana jest na podstawie następujących części składowych:

- ocena z laboratorium (40%)

- ocena z egzaminu (60%)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)