Gatunki widowisk muzycznych [02-KM-S2-038]
semestr letni 2017/2018
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Gatunki widowisk muzycznych [02-KM-S2-038] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2017/2018 [2017/2018L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 14 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin z modułu | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Magdalena Figzał-Janikowska | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
- „Opera w kulturze”, red. M. Sokalska, Kraków 2016 -„Teorie opery”, red. M. Jabłoński, Poznań 2004 - S. Zizek, M. Dolar „Druga śmierć opery”, przeł. S. Królak, Warszawa 2008 (wybrane fragmenty) - M. Choczaj, Bayreuther Festspielhaus – teatr Richarda Wagnera, "Res Facta Nova. Teksty o muzyce współczesnej" 2013, nr 14 .- M. Figzał „Opera poza instytucją”, „Nietak!t” 2017 nr 2 (28) - M. Figzał, „Chór antyczny i jego wcielenia w inscenizacjach współczesnych polskich reżyserów”, w: „Wartości formalne antycznego dramatu i teatru greckiego”, Katowice 2015 - M. Bielacki, "Musical : geneza i rozwój formy dramatyczno-muzycznej", Łódź 1994 - J. Mikołajczyk: Musical nad Wisłą. Historia musicalu w Polsce w latach 1957-1989, Gliwice 2010 (fragmenty) - J. Mikołajczyk: Dogonić świat. Musical i teatr muzyczny w Polsce po 1989 roku, "Postscriptum Polonistyczne" 2011, nr 2(8) - A. Duda: Koncert rockowy jako performans ludyczny, [w:] tenże: Performans na żywo, Toruń 2011 - M. Pasiecznik, T. Biernacki, "Po zmierzchu. Eseje w współczesnych operach", Warszawa 2013 - "Bliżej opery", red. J. Mianowski i R. Daniel Golianek, Toruń 2010 |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Rozwój formy dramatyczno-muzycznej od starożytności do renesansu (misteria, msza, officja, działalność Cameraty Florenckiej) 2. Estetyka i historia opery od baroku do romantyzmu (elementy i cechy formalne gatunku, najważniejsze reformy opery, estetyka XIX-wiecznej opery) 3. Dramaty muzyczne Richarda Wagnera 4. Opera w kontekście filozofii i psychoanalizy 5. XX-wieczna opera i eksperymentalne formy teatru muzycznego 6. Musical i jego geneza (wyznaczniki gatunku, rozwój formy, najważniejsze teatry musicalowe) 7. Teatr musicalowy w Polsce po 1989 roku 8. Koncert rockowy jako performans 9. Estetyka performatywności w badaniach widowisk muzycznych |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Lektura i omówienie wybranych zagadnień historycznych i teoretycznych związanych z operą, musicalem i innymi formami teatru muzycznego. Analiza widowisk muzycznych w oparciu o wybrane materiały wizualne. Werifikacja wiedzy i umiejętności i analitycznych studenta poprzez egzamin ustny. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem uzyskania zaliczenia z wykładu jest pozytywna ocena z egzaminu ustnego, składającego się z trzech pytań. Za każde pytanie student może otrzymać maksymalnie 5 okt. Liczba punktów niezbędna do zaliczenia egzaminu: 8 pkt. Ocena końcowa z modułu obliczana jest na podstawie następujących części składowych: - ocena z laboratorium (40%) - ocena z egzaminu (60%) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.