Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka badawcza edukatora kulturalnego [12-EK-S2-PBEK] semestr letni 2017/2018
ćwiczenia terenowe, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Praktyka badawcza edukatora kulturalnego [12-EK-S2-PBEK]
Zajęcia: semestr letni 2017/2018 [2017/2018L] (zakończony)
ćwiczenia terenowe [Ct], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 0
Limit miejsc: 12
Prowadzący: Jolanta Skutnik
Literatura:

Wybór z literatury:

Barańska K., Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych. Karków 2013

Bicknell S, Mann P., A Picture of Visitors of Exhibit Developers . W: Thompson D. (red.) Visitor Studies: Theory, Research and Practice,5, Jacksonville: Visitor Studies Association, 1993.

Borusiewicz M., Nauka czy rozrywka? Nowa muzeologia w europejskich definicjach muzeum. Kraków 2012.

Caillet E., Polityka zorientowana na publiczność muzealną. W: M. Szeląg, J. Skutnik (red.) Edukacja muzealna. Antologia tłumaczeń. Poznań 2010.

Csikszentmihalyi, M., & Hermanson, K. 1995, ‘Intrinsic motivation in museums: Why does one want to learn?’.

In J. H. Falk & L. D. Dierking (Eds.), Public institutions for personal learning: Establishing a

research agenda (pp. 66 - 77). Washington D.C.: American Association of Museums.

Chętnik A., Muzea regionalne jako ośrodki kulturalno –naukowe i wychowawcze. „Kultura i Wychowanie” 1933-34, z.1.

L. Daignault, B. Schiele, Les musees et leurs publics. Savoirs et enjeux. Presses de l’Université du Québec, 2014.

S. Debenedetti, L'experience sociale du musee, entre visite anonyme et visite collabo-

rative. Recherches en marketing des activites culturelles. Vuibert, 2010.

Eidelman J., Van Praët M. (EDS) La muséologie des sciences et ses publics. Paris, 2000.

Excellence and Equity: Education and the Public Dimension of Museum . American Associacion of Museum,1992.

Falk J., L.D. Dierking, The Museum Experience, Whalesback Books, Washington 1992.

Falk, J. H., & Dierking, L. D. (2000). Learning from museums. Walnut Creek, CA: AltaMira Press.

Falk, J. 2006. An Identity-Centered Approach to Understanding Museum Learning. Curator 46(2), 151-66, ; Falk, J. 2009. Identity and the museum visitor experience. Walnut Creek, CA: Left Coast Press.

Falk, J. and Dierking, L. 2000. Learning from Museums: Visitor Experiences and the Making of Meaning. Walnut Creek, CA: Altamira Press;

Falk, J. H., & Storksdieck, M. (2005). Using the Contextual Model of Learning to under - stand visitor learning from a science center exhibition. Science Education, 89.

Fourteau C., Les attentes des publics vis à vis des musées. W : Le regard instruit. Action éducative et action culturelle dans les musées. Paris 2000.

Grad J., Badania uczestnictwa w kulturze artystycznej w polskiej socjologii kultury. Poznań 1997

Jacobi D., Les musées sont-ils condamnés à séduire toujours plus de visiteurs ?„ la Lettre de l’OCIM”, N°49, 1997.

D. Kubinowski , Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja. Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010.

D. Kubinowski , M. Nowak (red.), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006.

D. Kubinowski , Istota jakościowych badań pedagogicznych – wprowadzenie. „Jakościowe badania pedagogiczne”, 2016 –Tom1 – numer 1, https://wnus.edu.pl/jbp/pl/.

Kvale S., InterViews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego. Wydawnictwo

Uniwersyteckie Trans Humana, Białystok 2004.

Kvale S., Prowadzenie wywiadów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010

Lehalle E., Musées et visiteurs: un Observatoire Permanent des Publics. Paris 1993.

Lemire F., Girault Y., De musée témoin au musée acteur de la société : l’accompagnement culturel d’une exposition - objectif, public et stratégies. « La Lettre de l’OCIM », n.77, 2001.

Mairot P., Musées et sociétés. « Ethnologie française », 27(3)/ 1997.

Miles M. B., Huberman A. M., Analiza danych jakościowych. Białystok 2000.

Museums, Imagination and Education,UNESCO 1973; Les musées et les enfants, UNESCO 1979.

Nikodemska-Wołowik A.M., Jakościowe badania marketingowe. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1999

Packer, J. & Ballentyne, R. (2002). Motivational factors and the visitor experience: A comparison of three sites. “Curator”, 45.

Półturzycki J., Pedagogiczne problemy funkcjonowania muzeów. W: L. Turos (red.) Pedagogika ogólna i subdyscypliny. Warszawa 1999.

M. Szeląg (red.), Edukacja muzealna w Polsce. Sytuacja, kontekst, perspektywy rozwoju. Raport o stanie edukacji muzealnej w Polsce. Warszawa 2012.

Szeląg M., (red.) Raport o stanie edukacji muzealnej. Suplement, cz.1. Kraków 2014

Szeląg M., (red.) Raport o stanie edukacji muzealnej. Suplement, cz.2. Kraków 2014

D. L. Uzzell, Publics et musées. Introduction : L'interaction sociale au musée. „ Publics et Musées”, N°5, 1994.

Żygulski Z., (red.) Badania socjologiczne w muzealnictwie. Referaty przedstawione na 1. Ogólnopolskiej Konferencji Poświęconej Problematyce Socjologicznej w Muzealnictwie. Kraków 1964

Zakres tematów:

W ramach zajęć badawczych studenci realizują zadanie badawcze w wybranych placówkach muzealnych; grupa docelowa - dorośli zwiedzający; cel: poznanie motywacji dorosłych zwiedzająccyh do uczestncitwa w ofercie muzealnej; sposób prezentacji wyników badań - opracowanie posemne wyników wywiadów (analiza jakościowa)

Metody dydaktyczne:

• dyskusja

• praca projektowa

• obserwacja uczestnicząca

• praca badawcza z ewaluacją

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlega:

- umiejętność prowadzenia badań in situ

- zakres zebranego materiału

- umiejętność ewaluacji i sposób redakcji wniosków z badań

- terminowość w realizacji zadania

Uwagi:

dr J. Skutnik

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)