Etyka [06-PE-OG-S1-02]
semestr zimowy 2017/2018
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Etyka [06-PE-OG-S1-02] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 202 |
Limit miejsc: | 213 |
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu |
Prowadzący: | Mateusz Penczek |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Wskazane fragmenty następujących prac: Saja K. Etyka normatywna. Między konsekwencjalizmem a deontologią. Wydawnictwo Universitas. Kraków, 2015. Anzenbacher A. Wprowadzenie do etyki. Wydawnictwo WAM, Kraków 2008. Vardy P. Grosch P. Etyka. Wydawnictwo Zysk i S-ka. Poznań 1995. Hartman J. Etyka! Poradnik dla grzeszników. Wydawnictwo Agora. Warszawa 2015. MacIntyre A. Krótka historia etyki. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2013. Pietrzykowski T. Etyczne problemy prawa. Wolters Kluwer 2011. Warszawa 2011. (Przede wszystkim rozdziały I, II i III). Literatura uzupełniająca: Brandt R. Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 1996. Singer P. (red.) Przewodnik po etyce. Wydawnictwo Książka i Wiedza. Warszawa 2002. Kymlicka W. Współczesna filozofia polityczna. Wydawnictwo Aleteia. Warszawa 2009. Hołówka J. Relatywizm etyczny. PWN. Warszawa, 1981. Williams B. Ile wolności powinna mieć wola? Wydawnictwo Aletheia, 1999. Kaniowski A. M. Supererogacja. Zaginiony wymiar etyki Oficyna Naukowa. Warszawa 1999. Teksty źródłowe wskazywane będą w zależności od potrzeb. |
Zakres tematów: |
1) Czym jest etyka? -Relacje między etyką a moralnością. -Etyka jako nauka. -Sposoby uprawiania etyki jako nauki: etyka normatywna i etyka deskryptywna. -Przedmiot etyki normatywnej. -Miejsce etyki normatywnej wśród dyscyplin filozoficznych. -Metaetyka i etyka stosowana. 2) Najważniejsze typy teorii etyki normatywnej: -teorie konsekwencjalistyczne, -teorie deontologiczne, -etyka cnót. 3) Wybrane historyczne i współczesne koncepcje etyczne: -koncepcje konsekwencjalistyczne; -koncepcje deontologiczne; -koncepcje z obszaru etyki cnót. 4) Najważniejsze stanowiska w ramach współczesnej metaetyki: -stanowiska kognitywistyczne (naturalizm, intuicjonizm, teoria błędu itp.); -stanowiska non-kognitywistyczne (ekspresywizm, preskryptywizm itp.) 5) Usystematyzowanie i wyjaśnienie ważnych pojęć obecnych w dyskursie etycznym: -dobro i wartość; -wartość, norma i ocena etyczna; -normatywność etyki; -dobro moralne i moralna słuszność; -cnota i charakter etyczny; -egoizm i altruizm; -absolutyzm i relatywizm. 6) Wolność, autonomia i sprawiedliwość z perspektywy różnych koncepcji etycznych. |
Metody dydaktyczne: |
Metody prowadzenia zajęć: Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych Liczba godzin dydaktycznych (kontaktowych): 15 Liczba godzin pracy własnej studenta: 15 Opis pracy własnej studenta: Student, w oparciu o treść wykładów, wzbogaca samodzielnie swoją wiedzę w zakresie treści potrzebnych do przygotowania się do testu egzaminacyjnego. Organizacja zajęć Spotkania co dwa tygodnie w wymiarze dwóch godzin dydaktycznych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.