Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej [06-PE-OP-S1-04.1]
semestr zimowy 2017/2018
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej [06-PE-OP-S1-04.1] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 29 |
Limit miejsc: | 30 |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Edyta Nieduziak |
Literatura: |
1 Borkowski R., Wysocki D., Placówki opiekuńczo-wychowawcze, Wyd. Novum, Płock 2001. 2 Badora S., Czeredecka B., Marzec D. K., Rodzina i formy jej wspomagania, Impuls, Kraków 2001. 3 Ciczkowski W., Instytucje opiekuńczo-wychowawcze w Polsce u progu XXI wieku, „Kultura i Edukacja” 1999, nr 1. 4 Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie opieki społecznej, red. J. Brąiel, S. Badora, Wyd. UO, Opole 2005. 5 Gajewska G., Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI w., t.3, red. t. Pilch, Wyd. Żak, Warszawa 2004. 6 Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka, Wyd. GAJA, Zielona Góra 2004. 7 Górnicka B., Formy aktywizacji kulturalnej młodzieży niepełnosprawnej w placówkach opiekuńczo-wychowawczch, „Zeszyty Naukowe Forum Młodych Pedagogów przy KNP”, red. M. Gańko-Karwowska, L. Marek, Wyd. Hogben, Szczecin 2003. 8 Górnicka B., Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej – wybrane zagadnienia. Podręcznik akademicki, Wyd. UO, Opole 2015. 9 Janowski A., Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002 10 Kamińska U., Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania, Wyd. UŚ, Katowice 2004. 11 Konarzewski K., Podstawy teorii oddziaływań wychowawczych, PWN, Warszawa 1982. 12 Łobocki M., W poszukiwaniu skutecznych form wychowania, WSiP, Warszawa 1990. 13 Łobocki M., Wybrane zagadnienia z metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej, UMCS, Lublin 1982. 14 Materne J., Opiekuńcze funcie szkoły. Wprowadzenie do metodyki pracy opiekuńczej, PWN, Warszawa 1988. 15 Matyjas B., Wychowawca w placówce opiekuńczo-wychowawczej w: Encyklopedia pedagogiczna XXXI w., t. 7, red. T. Pilch, Wyd. Żak, Warszawa 2008. 16 Olejnik E., Zadania pedagoga w placówce opiekuńczo-wychowawczej, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2005, nr 1. 17 Praca opiekuńczo-wychowawcza, red. B. Wojciechowska-Charlak, Wyd. Wszechnica Świętokrzyska, Kielce 2003. 18 W stronę zmian… Specyficzne modele opieki i pracy z wychowankiem, red. M. Krawiec, Wyd. SWSPiZ, Łódź 2008. 19 Wprowadzenie do metodyki opieki i wychowania w domu dziecka, red. Z. Dąbrowski, PWN, Warszawa 1985. 20 Aktualne akty prawne regulujące pracę placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz zatrudnionych weń pedagogów |
Zakres tematów: |
I Podstawy działalności opiekuńczo-wychowawczej 1. Przedmiot i zadania metodyki opiekuńczo-wychowawczej. Obszary zainteresowań metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej. 2. Zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej II Metody pracy 3. Przegląd metod wychowania 4. Przegląd metod opiekuńczo-wychowawczych 5. Metody opiekuńczo-wychowawcze inspirowane praca socjalną. 6. Formy działalności opiekuńczo-wychowawczej. III Działalność opiekuńczo-wychowawcza jako cykl działań. Organizacja pracy w placówkach: 7. Praca opiekuńczo-wychowawcza w placówkach pieczy zastępczej 8. Opiekuńczo-wychowawcze zadania szkoły i poradni psychologiczno-pedagogicznych 9. Praca opiekuńczo-wychowawcza w placówkach specjalnych i resocjalizacyjnych. Praca z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. 10. Praca w placówkach oświatowo-wychowawczych 11. Praca opiekuńczo-wychowawcza z osobami dorosłymi. IV Wychowankowie i wychowawcy w procesie opiekuńczo-wychowawczym 12. Podopieczny-wychowanek w placówce opiekuńczo-wychowawczej (poznawanie, tworzenie grup, specjalne potrzeby edukacyjne, usamodzielnianie) 13. Rola opiekuna-wychowawcy w placówce opiekuńczo-wychowawczej. |
Metody dydaktyczne: |
Słowna, oglądowa, prezentacje multimedialne i własnych materiałów dydaktycznych - nagrania, programy zajęć itp. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia wykładu jest egzamin pisemny obejmujący treści wykładów i ćwiczeń. Egzamin będzie miał formę testu z pytaniami opisowymi, uzupełnienia ewentualnie wyboru. Skala ocen: 90-100% poprawnych odpowiedzi bdb, 80 - 89% + db; 70 - 79% db; 60 - 69% +dst; 50 - 59% dst. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.