Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej [06-PE-OP-S1-04.1] semestr zimowy 2017/2018
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej [06-PE-OP-S1-04.1]
Zajęcia: semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 29
Limit miejsc: 30
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Edyta Nieduziak
Literatura:

1 Borkowski R., Wysocki D., Placówki opiekuńczo-wychowawcze, Wyd. Novum, Płock 2001.

2 Badora S., Czeredecka B., Marzec D. K., Rodzina i formy jej wspomagania, Impuls, Kraków 2001.

3 Ciczkowski W., Instytucje opiekuńczo-wychowawcze w Polsce u progu XXI wieku, „Kultura i Edukacja” 1999, nr 1.

4 Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie opieki społecznej, red. J. Brąiel, S. Badora, Wyd. UO, Opole 2005.

5 Gajewska G., Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI w., t.3, red. t. Pilch, Wyd. Żak, Warszawa 2004.

6 Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka, Wyd. GAJA, Zielona Góra 2004.

7 Górnicka B., Formy aktywizacji kulturalnej młodzieży niepełnosprawnej w placówkach opiekuńczo-wychowawczch, „Zeszyty Naukowe Forum Młodych Pedagogów przy KNP”, red. M. Gańko-Karwowska, L. Marek, Wyd. Hogben, Szczecin 2003.

8 Górnicka B., Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej – wybrane zagadnienia. Podręcznik akademicki, Wyd. UO, Opole 2015.

9 Janowski A., Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002

10 Kamińska U., Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania, Wyd. UŚ, Katowice 2004.

11 Konarzewski K., Podstawy teorii oddziaływań wychowawczych, PWN, Warszawa 1982.

12 Łobocki M., W poszukiwaniu skutecznych form wychowania, WSiP, Warszawa 1990.

13 Łobocki M., Wybrane zagadnienia z metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej, UMCS, Lublin 1982.

14 Materne J., Opiekuńcze funcie szkoły. Wprowadzenie do metodyki pracy opiekuńczej, PWN, Warszawa 1988.

15 Matyjas B., Wychowawca w placówce opiekuńczo-wychowawczej w: Encyklopedia pedagogiczna XXXI w., t. 7, red. T. Pilch, Wyd. Żak, Warszawa 2008.

16 Olejnik E., Zadania pedagoga w placówce opiekuńczo-wychowawczej, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2005, nr 1.

17 Praca opiekuńczo-wychowawcza, red. B. Wojciechowska-Charlak, Wyd. Wszechnica Świętokrzyska, Kielce 2003.

18 W stronę zmian… Specyficzne modele opieki i pracy z wychowankiem, red. M. Krawiec, Wyd. SWSPiZ, Łódź 2008.

19 Wprowadzenie do metodyki opieki i wychowania w domu dziecka, red. Z. Dąbrowski, PWN, Warszawa 1985.

20 Aktualne akty prawne regulujące pracę placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz zatrudnionych weń pedagogów

Zakres tematów:

I Podstawy działalności opiekuńczo-wychowawczej

1. Przedmiot i zadania metodyki opiekuńczo-wychowawczej. Obszary zainteresowań metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej.

2. Zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej

II Metody pracy

3. Przegląd metod wychowania

4. Przegląd metod opiekuńczo-wychowawczych

5. Metody opiekuńczo-wychowawcze inspirowane praca socjalną.

6. Formy działalności opiekuńczo-wychowawczej.

III Działalność opiekuńczo-wychowawcza jako cykl działań. Organizacja pracy w placówkach:

7. Praca opiekuńczo-wychowawcza w placówkach pieczy zastępczej

8. Opiekuńczo-wychowawcze zadania szkoły i poradni psychologiczno-pedagogicznych

9. Praca opiekuńczo-wychowawcza w placówkach specjalnych i resocjalizacyjnych. Praca z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

10. Praca w placówkach oświatowo-wychowawczych

11. Praca opiekuńczo-wychowawcza z osobami dorosłymi.

IV Wychowankowie i wychowawcy w procesie opiekuńczo-wychowawczym

12. Podopieczny-wychowanek w placówce opiekuńczo-wychowawczej (poznawanie, tworzenie grup, specjalne potrzeby edukacyjne, usamodzielnianie)

13. Rola opiekuna-wychowawcy w placówce opiekuńczo-wychowawczej.

Metody dydaktyczne:

Słowna, oglądowa, prezentacje multimedialne i własnych materiałów dydaktycznych - nagrania, programy zajęć itp.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia wykładu jest egzamin pisemny obejmujący treści wykładów i ćwiczeń. Egzamin będzie miał formę testu z pytaniami opisowymi, uzupełnienia ewentualnie wyboru. Skala ocen: 90-100% poprawnych odpowiedzi bdb, 80 - 89% + db; 70 - 79% db; 60 - 69% +dst; 50 - 59% dst.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)