Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład fakultatywny: Pytając o człowieka [05-DF-S1-18N] semestr zimowy 2017/2018
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wykład fakultatywny: Pytając o człowieka [05-DF-S1-18N]
Zajęcia: semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 24
Limit miejsc: 25
Zaliczenie: Zaliczenie z modułu
Prowadzący: Agnieszka Wesołowska
Literatura:

A. Anzenbacher: Wprowadzenie do filozofii. Kraków 2003.

J. Tischner: Filozofia dramatu. Paris 1983.

E. Husserl: Fenomenologia i antropologia. Przeł. S. Walczewska. „Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej” 1987. T. 32, s. 333–346.

E. Husserl: Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii. Księga druga. Przeł. D. Gierulanka. Warszawa 1974.

E. Husserl: Kryzys nauk europejskich i fenomenologia transcendentalna. Przeł. S. Walczewska. Toruń 1999.

Ajdukiewicz K.: Zagadnienia i kierunki filozofii. Warszawa 1984.

Ayer A.J.: Problem poznania. Warszawa 1975.

Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny. Red. Z. Cackowski, J. Kmita. Wrocław 1987

Filozofia. Podstawowe pytania. Red. E. Martens, H Schnädelbach. Tłum. K. Krzemieniowa. Warszawa 1995.

Leksykon filozofii klasycznej. Red. J. Herbut. Lublin 1997.

Woleński J.: Epistemologia. Warszawa 2005.

Grobler A.: Metodologia nauk. Kraków 2006.

Ingarden R.: U podstaw teorii poznania. Część pierwsza. Warszawa 1971.

Rożdżeński R.: Spostrzegalne i niespostrzegalne. Kraków 1999.

Zakres tematów:

Zakres tematów obejmuje szeroko rozumianą problematykę antropologiczną.

Między innymi: .

1. Człowiek jako temat nauki: zmysłowość i duchowość, człowiek a teleologia, kryzys podmiotowości, "kim jest człowiek" w świetle trzech wzorców uprawiania refleksji filozoficznej, pytanie o to, co nieredukowalne w człowieku.

2. Problematyka korelacji świadomości i świata, „ja” i bytu (ujęcie paradygmatyczne).

3. Krytycyzm jako filozofia poszukująca drogi pośredniej między obiektywizmem a subiektywizmem.

4. Motyw transcendentalny w filozofii.

5. Architektonika filozofii XX wieku ujmowana w perspektywie rozwinięcia refleksji na temat człowieka.

6. Filozofia dramatu a granice poznania.

7. Fenomenologia a hermeneutyka, fenomenologia a egzystencjalizm, fenomenologia a filozofia dialogu, fenomenologia a filozofia dramatu.

8. Filozofia dramatu jako rozwinięcie egologicznego wątku fenomenologii.

Metody dydaktyczne:

Metody

Zajęcia prowadzone są z użyciem następujących metod:

- elementy metody podającej,

- opis wyjaśniający,

- dyskusja dydaktyczna,

- metoda „burzy mózgów”,

- aranżowanie rozmów,

- analizowanie i rozwiązywanie problemów praktycznych i teoretycznych.

Metody i kryteria oceniania:

bardzo dobry (5.0): student wykazuje się bardzo dobrą znajomością kluczowych zagadnień filozofii. W sposób swobodny formułuje poprawne wypowiedzi w zakresie poznanych zagadnień. W ramach argumentacji potrafi sformułować wypowiedź, w której rozumiejąco wykazuje się wiedzą nabytą podczas zajęć i na podstawie zalecanej literatury.

dobry plus (4.5): student wykazuje się znajomością kluczowych zagadnień filozoficznych. W zakresie poznanych zagadnień potrafi sformułować poprawne wypowiedzi, w których wykazuje się zarazem znajomością w odniesieniu do tekstów filozoficznych.

dobry (4.0): student wykazuje się znajomością kluczowych zagadnień i terminologii filozoficznej.

dostateczny plus (3,5): student w sposób niewyczerpujący i niesamodzielny formułuje wypowiedzi w zakresie podstawowych zagadnień problemowych omówionych podczas zajęć.

dostateczny (3,0): znajomość kluczowych zagadnień i pojęć filozofii wskazuje na braki w odniesieniu do poziomu merytorycznego lub formalnego.

Uwagi:

Wykłady do wyboru, 3 sem. Doradztwo filozoficzne i coaching, studia stacjonarne I stopnia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)