Wykład fakultatywny: Pytając o człowieka [05-DF-S1-18N]
semestr zimowy 2017/2018
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wykład fakultatywny: Pytając o człowieka [05-DF-S1-18N] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 24 |
Limit miejsc: | 25 |
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu |
Prowadzący: | Agnieszka Wesołowska |
Literatura: |
A. Anzenbacher: Wprowadzenie do filozofii. Kraków 2003. J. Tischner: Filozofia dramatu. Paris 1983. E. Husserl: Fenomenologia i antropologia. Przeł. S. Walczewska. „Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej” 1987. T. 32, s. 333–346. E. Husserl: Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii. Księga druga. Przeł. D. Gierulanka. Warszawa 1974. E. Husserl: Kryzys nauk europejskich i fenomenologia transcendentalna. Przeł. S. Walczewska. Toruń 1999. Ajdukiewicz K.: Zagadnienia i kierunki filozofii. Warszawa 1984. Ayer A.J.: Problem poznania. Warszawa 1975. Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny. Red. Z. Cackowski, J. Kmita. Wrocław 1987 Filozofia. Podstawowe pytania. Red. E. Martens, H Schnädelbach. Tłum. K. Krzemieniowa. Warszawa 1995. Leksykon filozofii klasycznej. Red. J. Herbut. Lublin 1997. Woleński J.: Epistemologia. Warszawa 2005. Grobler A.: Metodologia nauk. Kraków 2006. Ingarden R.: U podstaw teorii poznania. Część pierwsza. Warszawa 1971. Rożdżeński R.: Spostrzegalne i niespostrzegalne. Kraków 1999. |
Zakres tematów: |
Zakres tematów obejmuje szeroko rozumianą problematykę antropologiczną. Między innymi: . 1. Człowiek jako temat nauki: zmysłowość i duchowość, człowiek a teleologia, kryzys podmiotowości, "kim jest człowiek" w świetle trzech wzorców uprawiania refleksji filozoficznej, pytanie o to, co nieredukowalne w człowieku. 2. Problematyka korelacji świadomości i świata, „ja” i bytu (ujęcie paradygmatyczne). 3. Krytycyzm jako filozofia poszukująca drogi pośredniej między obiektywizmem a subiektywizmem. 4. Motyw transcendentalny w filozofii. 5. Architektonika filozofii XX wieku ujmowana w perspektywie rozwinięcia refleksji na temat człowieka. 6. Filozofia dramatu a granice poznania. 7. Fenomenologia a hermeneutyka, fenomenologia a egzystencjalizm, fenomenologia a filozofia dialogu, fenomenologia a filozofia dramatu. 8. Filozofia dramatu jako rozwinięcie egologicznego wątku fenomenologii. |
Metody dydaktyczne: |
Metody Zajęcia prowadzone są z użyciem następujących metod: - elementy metody podającej, - opis wyjaśniający, - dyskusja dydaktyczna, - metoda „burzy mózgów”, - aranżowanie rozmów, - analizowanie i rozwiązywanie problemów praktycznych i teoretycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
bardzo dobry (5.0): student wykazuje się bardzo dobrą znajomością kluczowych zagadnień filozofii. W sposób swobodny formułuje poprawne wypowiedzi w zakresie poznanych zagadnień. W ramach argumentacji potrafi sformułować wypowiedź, w której rozumiejąco wykazuje się wiedzą nabytą podczas zajęć i na podstawie zalecanej literatury. dobry plus (4.5): student wykazuje się znajomością kluczowych zagadnień filozoficznych. W zakresie poznanych zagadnień potrafi sformułować poprawne wypowiedzi, w których wykazuje się zarazem znajomością w odniesieniu do tekstów filozoficznych. dobry (4.0): student wykazuje się znajomością kluczowych zagadnień i terminologii filozoficznej. dostateczny plus (3,5): student w sposób niewyczerpujący i niesamodzielny formułuje wypowiedzi w zakresie podstawowych zagadnień problemowych omówionych podczas zajęć. dostateczny (3,0): znajomość kluczowych zagadnień i pojęć filozofii wskazuje na braki w odniesieniu do poziomu merytorycznego lub formalnego. |
Uwagi: |
Wykłady do wyboru, 3 sem. Doradztwo filozoficzne i coaching, studia stacjonarne I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.