Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prosemiarium: Dasein jako design [05-DF-S1-35G] semestr zimowy 2017/2018
Proseminarium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Prosemiarium: Dasein jako design [05-DF-S1-35G]
Zajęcia: semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z] (zakończony)
Proseminarium [P], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 17
Limit miejsc: 17
Zaliczenie: Zaliczenie z modułu
Prowadzący: Magdalena Wołek
Literatura:

1. DASEIN

• M. Heidegger, Bycie i czas, Warszawa 1994, s. 17-21(§4); 58-63; (§ 9); 74-84 (§12); 202-210 (§31).

2. DESIGN

• D. Sudjic, B jak Bauhaus. A jak autentyk, c jak cztery kółka. Alfabet współczesności. Kraków 2014, s. 109-118; 119-132; 329-336 (D jak dizajnu; D jak dizajnart; Z jak zamek błyskawiczny)

• V. Papanek, Dizajn dla realnego świata. Środowisko człowieka i zmiana społeczna. Łódź 2012, S. 23-44; s. 67-109; s. 208-257.

3. WZORNICTWO I EMOCJE

• A. Moles, Kicz, czyli sztuka szczęścia. Studium z psychologii kiczu. Warszawa 1978, s. 13-42 (+ wybrany fragment).

• D.A. Norman, Wzornictwo i emocje: dlaczego kochamy lub nienawidzimy rzeczy powszednie. Warszawa 2015.

• D. Sudjic, Język rzeczy. Dizajn i luksus, moda i sztuka: w jaki sposób przedmioty nas uwodzą? Kraków 2013, s. 5-148.

4. SOCJOLOGIA RZECZY

• W. Godzic, M. Żakowski (red.), Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów. Warszawa 2007 (wybrane fragmenty)

• M. Krajewski, Są w życiu rzeczy...: szkice z socjologii przedmiotów. Warszawa 2013.

5. SZTUKA

• A. Danto, Świat sztuki. W. Tegoż, Świat Sztuki. Pisma z filozofii sztuki, Kraków 2006, 35-46.

• A. Danto, Dzieło sztuki a zwykłe przedmioty. W. Tegoż, Świat Sztuki. Pisma z filozofii sztuki, Kraków 2006, 47-72.

• G. Dickie, Czym jest sztuka? Analiza instytucjonalna. W. Red. M. Gołaszewska, „Estetyka w świecie”, t. 1, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1985, s. 9-30.

• N. Goodman, Jak tworzymy świat. Warszawa 1997, s. 180-212 (Kiedy sztuka?)

6. TWÓRCA/PROJEKTANT

• W. Benjamin, Twórca jako wytwórca. W. Tegoż, Twórca jako wytwórca. Poznań 1975.

• M. Foucault, Kim jest autor? W. Tegoż, Szaleństo iliteratura. Powiedziane, napisane. Warszawa 1999.

• R. Barthes, Śmierć autora. „Teksty drugie” nr 1-2 (1999).

http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1999-t-n1_2_(54_55)/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1999-t-n1_2_(54_55)-s247-251/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1999-t-n1_2_(54_55)-s247-251.pdf

• W. Welsch, Stając się̨ sobą̨. W. Red. A. Zeidler-Janiszewska, Problemy ponowoczesnej pluralizacji kultury. Wokół koncepcji Wolfganga Welscha, cz. 1, Poznań́1998.

7. KAMP

• S. Sontag, Notatki o kampie. W: „Literatura na świecie” 79/9, s. 293-305.

• P. Oczko, Święte obrazki – campowe Igrazki? Camp a (pop)katolicyzm. W. Red. P. Oczko, CAMPania. Zjawisko campu we współczesnej kulturze. Warszawa 2008, s. 142-149

8. SZTUKA AWANGARDOWA, POPULARNA, MASOWA

• H. Ortega y Gaset, Bunt mass.

https://monoskop.org/images/e/e6/Ortega_y_Gasset_Jose_Bunt_mas.pdf

• M. Horkheimer, T. W. Adorno, Przemysł kulturalny. Oświecenie jako masowe oszustwo. W: Tegoż, Dialektyka Oświecenia. Fragmenty filozoficzne. Warszawa 1994, s. 138-188.

http://skf.wdfiles.com/local--files/materialy/przemysł%20kulturalny.pdf.

• U. Eco, Wysoki, średni, niski. W. Tegoż, Apokaliptycy i dostosowani. Komunikacja masowa a teorie kultury masowej. Warszawa 2010, s. 61-108.

• J. Fiske, Towar a kultura i Teksty popularne. W: Tegoż, Zrozumieć kulturę popularną. Krąków 2010, s. 23-49 i 106-131.

• N. Carroll, Filozofia sztuki masowej. Gdańsk 2011, s. 175-209; 239-241.

• R. Shusterman, Estetyka pragmatyczna. Żywe piękno i refleksja nad sztuką. Wrocław 1998, s. 213-258 (Forma i funk: sztuka popularna jako wyzwanie estetyczne).

• W. Welsch, Sport – przez pryzmat estetyki, a nawet widziany jako sztuka? W. Red. A. Gwóźdź. Media – eros – przemoc. Sport w czasach popkultury. Kraków 20003, s. 299-331.

9. PLĄDROFONIA i WOLNA KULTURA

• Ch. Cutler, Plądrofonia. W. Tegoż, O muzyce popularnej. Pisma teoretyczno- krytyczne, Kraków 1999, s. 155-184; lub W: Red. Ch. Cox, D. Warner, Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej. Gdańsk 2010, s. 179-204.

• L. Lessig, Wolna kultura. Warszawa 2005.

http://otworzksiazke.pl/images/ksiazki/wolna_kultura/wolna_kultura.pdf

10. KOLEKCJONOWANIE

• M. Sommer, Zbieranie. Warszawa 2003, s. 13-90.

• D. Sudjic, B jak Bauhaus. A jak autentyk, c jak cztery kółka. Alfabet współczesności. Kraków 2014, s. 77-95 (C jak czar kolekcjonowania)

11. MODA

• C. Lalo, Społeczne funkcje mody. W. Red. I. Wojnar, Antologia współczesnej estetyki francuskiej. Warszawa 1980, s. 195-220.

• G. Simmel, Z psychologii mody. Studium socjologiczne. W. Tegoż, Most i drzwi. Wybór esejów, Warszawa, 2006, s. 155-173.

• G. Simmel, Filozofia mody. W. Red. S. Magala, Simmel, Warszawa 1980, s. 180-212.

• P. Bourdieu, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Warszawa 2005, r. 4, s. 280-312.

• D. Sudjic, B jak Bauhaus. A jak autentyk, c jak cztery kółka. Alfabet współczesności. Kraków 2014, s. 329-336 (U jak upodobania)

• D. Muggelton, Wewnątrz subkultury. Ponowoczesne znaczenie stylu. Kraków 2004, s. 47-71.

• M. Pastoureau, Niebieski, Historia koloru. Warszawa 2013.

12. FOTOGRAFIA

• W. Benjamin, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej. W. Tegoż, Twórca jako wytwórca. Poznań 1975, s. 66-105.

• R. Barthes, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Warszawa 1996, s.7-49; 71-83; 129-169.

• A.C. Danto, Naga prawda. W. S. Walden, Fotografia i filozofia. Szkice o nędzy natury. Kraków 2013.

13. KULTURA AROMATYZACJI

• A. Corbin, We władzy wstrętu. Społeczna historia poznania przez węch: od odrazy do snu ekologicznego Warszawa1998, (wstęp + wybrany fragment).

• M. Krajewski, Kultura piąta: kultura aromatyzacji. W. Tegoż, Kultury kultury popularnej. Poznań 2005, s. 246-316.

http://otworzksiazke.pl/images/ksiazki/kultury_kultury_popularnej/kultury_kultury_popularnej.pdf

Zakres tematów:

1. DASEIN

2. DESIGN

3. WZORNICTWO I EMOCJE

4. SOCJOLOGIA RZECZY

5. SZTUKA

6. TWÓRCA/PROJEKTANT

7. KAMP

8. SZTUKA AWANGARDOWA, POPULARNA, MASOWA

0. PLĄDROFONIA I WOLNA KULTURA

10. KOLEKCJONOWANIE

11. MODA

12. FOTOGRAFIA

13. KULTURA AROMATYZACJI

Metody dydaktyczne:

Analiza tekstów źródłowych podejmujących wybrane zagadnienie; dyskusja; burza mózgów, wymiana argumentów i komentarzy do prezentowanego referatu.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę w końcową z ćwiczeń składają się w równym stopniu:

1.) aktywność́ (50%) oceniana pod kątem znajomości i umiejętności interpretacji oraz krytycznej analizy tekstów źródłowych;

2.) referat lub praca pisemna (50%) opracowane na podstawie wybranego tekstu (lub tekstów).

Ocena: bardzo dobry (5.0) – pełna znajomość́ tekstów źródłowych; aktywność́ na 80% zajęć́; referat lub praca pisemna o charakterze porównawczo-problemowym, bez błędów merytorycznych oraz formalnych; umiejętność́ zaaranżowania i moderowania dyskusji;

Ocena: dobry plus (4.5) – referat lub praca pisemna o charakterze porównawczo-problemowym, z niewielkimi uchybieniami merytorycznymi lub formalnymi; aktywność́ na 60% zajęć́;

Ocena: dobry (4.0) – referat lub praca pisemna o charakterze opisowym; aktywność́ na 50% zajęć́;

Ocena: dostateczny plus (3.5) – referat lub praca pisemna o charakterze opisowym, z niewielkimi uchybieniami merytorycznymi lub formalnymi; aktywność́ na 50% zajęć́;

Ocena: dostateczny (3.0) – referat lub praca pisemna o charakterze opisowym; aktywność́ na 30% zajęć́.

Uwagi:

Proseminaria do wyboru, 5 sem. Doradztwo filozoficzne i coaching, studia stacjonarne I stopnia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)