Zaburzenia ze spektrum autyzmu [06-PC-S1-69]
semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Zaburzenia ze spektrum autyzmu [06-PC-S1-69] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | 21 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Anida Szafrańska |
Literatura: |
1. Affolter, F. (1997). Spostrzeganie, rzeczywistość, język. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 2. Bogdanowicz, M., Kisiel, B. i Przasnyska, M. (1992). Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. 3. Danielewicz D., Pisula E. (red.) (2003) Terapia i edukacja osób z autyzmem, Wybrane Zagadnienia., Warszawa. 4. Gałkowski T., Kossewska J. (red.) (2000). Autyzm wyzwaniem naszych czasów. Kraków. 5. Gray C. (2014). Nowe historyjki społeczne. Ponad 150 historyjek, które uczą umiejętności społecznych dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i ich rówieśników, Gdańsk. 6. Greenspan S. I., Wieder S. (2014). Dotrzeć do dziecka z autyzmem. Jak pomóc dzieciom nawiązywać relacje, komunikować się i myśleć. Metoda Floortime, Kraków. 7. Knill, Ch. (1995). Dotyk i Komunikacja. CMPPP MEN. Warszawa 8. Kossewska J. (red.) (2009) Kompleksowe wspomaganie rozwoju uczniów z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi, Kraków. 9. Nason B. (2017) Porozmawiajmy o autyzmie. Przewodnik dla rodziców i specjalistów, Kraków. 10. Prokopiak A. (red. nauk.) (2014) Niedyrektywność i relacja. Terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, Warszawa – Lublin. 11. Schopler E.(1995) Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych, Gdańsk 1995. 12. Schopler E. (1995) Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwoju, Gdańsk. 13. Winczura B. (2008) Dziecko z autyzmem. Terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu, Kraków. |
Zakres tematów: |
1. Uwarunkowania efektywnego oddziaływania terapeutycznego wobec osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 2. Dyrektywne i niedyrektywne metody pracy z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu: terapia behawioralna, stosowana analiza zachowania (ABA), program edukacyjny TEACCH, metoda wczesnego startu, terapia integracji sensorycznej, Metoda Opcji, terapia Holding, Program Aktywności Knill, metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne, metoda dobrego startu M. Bogdanowicz, metoda symulowanych seryjnych powtórzeń, trening umiejętności społecznych, trening teorii umysłu. Omówienie i prezentacja elementów metody. 3. Metody uzupełniające: muzykoterapia, terapia dietą, farmakoterapia, metoda Marii Montessori. Omówienie i prezentacja. |
Metody dydaktyczne: |
Metody problemowe, praktyczne, podające. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zespołowe zaprezentowanie elementów jednej z metod pracy z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Ocenie podlega: opracowanie teoretyczne, przygotowanie pomocy, prezentacja ćwiczeń. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.