Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład fakultatywny IV: Twórczość jako podstawa rozwoju osobowego [05-DF-S1-36S] semestr letni 2017/2018
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wykład fakultatywny IV: Twórczość jako podstawa rozwoju osobowego [05-DF-S1-36S]
Zajęcia: semestr letni 2017/2018 [2017/2018L] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 30
Limit miejsc: 33
Zaliczenie: Zaliczenie z modułu
Prowadzący: Dawid Fijoł, Dariusz Rymar
Literatura:

Denis Diderot, Salon 1765.

John Ruskin: Modern Painters, T. 1-3.

Immanuel Kant: Krytyka władzy sądzenia.

Cyprian Norwid, Proza. Rozdziały: O sztuce dla Polaków; O Juliuszu Słowackim w sześciu publicznych posiedzeniach. T. 4; opracowanie Juliusz W. Gomulicki.

Friedrich Nietzsche, Ecce homo.

Martin Heidegger, Drogi lasu.

Clive Bell, Art.

Roger Fry, An Essay in Aesthetics; Some Questions in Aesthetics.

Herbert Read, O pochodzeniu formy w sztuce.

Clement Greenberg, Obrona Modernizmu.

Jean-François Lyotard: Kondycja ponowoczesna.

Arthur Danto, Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki.

Zakres tematów:

Znaczenie pojęć: twórczość, kreatywność, innowacyjność, inwencja. Twórczość jako motor cywilizacyjnego rozwoju. Wartości estetyczne a wartości etyczne. Warunki sprzyjające rozwojowi wyobraźni w aspektach – osobowym, społecznym, artystycznym, technicznym, ekonomicznym. Bariery kreatywnego myślenia. Kreatywne myślenie jako warunek trafnego rozwiązywania problemów. Ekonomiczne znaczenie rozwoju kultury. Znaczenie rozwoju samoświadomości. Wolność a kreatywność.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia obok wykładów mają formę konwersatorium, studenci opracowują materiały do przedyskutowania w ramach zajęć; analizują wybrane materiały źródłowe; uczą się stawiania hipotez, formułowania oraz weryfikacji „eksperymentów myślowych”.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia jest posiadanie wiedzy i orientacji w zakresie treści programowych, samodzielne opracowywanie tematów (60%) - oceniana jest wartość merytoryczna i sposób prowadzenia prezentacji; aktywne uczestnictwo w zajęciach (40%).

Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie

1.) odpowiedzi ustnej obejmującej treści omówione na wykładzie oraz

2.) samodzielnie przygotowanej przez studentów wypowiedzi na podstawie literatury uzupełniającej.

Ocena: bardzo dobry (5.0) – pełna znajomość́ treści wykładów i literatury uzupełniającej bez błędów merytorycznych;

Ocena: dobry plus (4.5) – znajomość́ treści wykładów i literatury uzupełniającej z niewielkimi uchybieniami merytorycznymi;

Ocena: dobry (4.0) – dobra znajomość́ treści wykładów i literatury

Uwagi:

Wykłady do wyboru - 6 sem. Doradztwo filozoficzne i coaching, studia stacjonarne I stopnia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)