Wstęp do teorii komunikacji [02-KM-N2-0203]
semestr zimowy 2017/2018
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wstęp do teorii komunikacji [02-KM-N2-0203] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 24 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin z modułu | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Ilona Copik | ||||||||||||||||||
Literatura: |
B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 1999 (rozdział I, IV). T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2005 (Wprowadzenie, Część I, rozdziały: 1-3, Cześć II, rozdziały: 6-7, Część III, rozdział 9). E. Griffin, Podstawy komunikacji społecznej, przeł. O. W. Kubińscy, M. Kacmajor, Gdańsk 2003 (Rozdziały: 32, 33, 34). M. Filipiak, Homo communicans. Wprowadzenie do teorii masowego komunikowania, Lublin 2003 (s. 9-53). D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007 (Część II, rozdział III). W. Pisarek, Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008 (Wstęp, rozdziały: I-V). Studia z teorii komunikowania masowego, red. B. Dobek-Ostrowska, Wrocław 1999 (Część II). J. Fiske, Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Warszawa 2008 (Rozdziały: I, III, V). |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie podstawowych pojęć z zakresu komunikacji, komunikowania się i komunikowania. Charakterystyka triady: nadawca – przekaz – odbiorca. 2. Rodzaje komunikowania i ich charakterystyka. Formy komunikowania, piramida McQuaila. 3. Podstawowe modele komunikowania: transmisji, rytuału, rozgłosu i recepcji. Kompetencje komunikacyjne. 4. Komunikacja-znaczenie-znak (sygnifikacja, denotacja, konotacja, mit, symbol, metafora) 5. Obszary komunikowania masowego: kino, PR, reklama polityczna. 6. Komunikowanie płci. Wprowadzenie teorii: D. Tannen - dialekty rodzajowe; S. Harding, J. T. Wood – teoria punktu widzenia i Ch. Kramarae – teoria zagłuszanej grupy. Język kobiet i mężczyzn w różnych sytuacjach komunikacyjnych. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład, prezentacja PP - 15 godz., 35 godz. pracy własnej studenta (studiowanie literatury, obserwacja zdarzeń komunikacyjnych) |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób weryfikacji: egzamin pisemny: bdb- student w stopniu bardzo dobrym zna terminologię z zakresu teorii komunikacji, ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk z zakresu komunikacji w systemie nauk, ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu teorii komunikacji, mediów masowych; ma uporządkowaną wiedzę szczegółowa z zakresu form komunikowania, modeli aktów komunikacji, wybranych teorii komunikowania masowego, zna systemy i podsystemy komunikacji niewerbalnej, odróżnia informację od perswazji, odróżnia fakty od opinii, dostrzega i analizuje konteksty niezbędne do interpretacji zachowań komunikacyjnych. +db - student w stopniu dobrym zna terminologię z zakresu teorii komunikacji, ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk z zakresu komunikacji w systemie nauk, ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu teorii komunikacji, mediów masowych; ma uporządkowaną wiedzę szczegółowa z zakresu form komunikowania, modeli aktów komunikacji, wybranych teorii komunikowania masowego, zna systemy i podsystemy komunikacji niewerbalnej, odróżnia informację od perswazji, odróżnia fakty od opinii, dostrzega i analizuje konteksty niezbędne do interpretacji zachowań komunikacyjnych.dobrym zna terminologię z zakresu teorii komunikacji, ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk z zakresu komunikacji w systemie nauk, ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu teorii komunikacji, mediów masowych; ma uporządkowaną wiedzę szczegółowa z zakresu form komunikowania, modeli aktów komunikacji, wybranych teorii komunikowania masowego, zna systemy i podsystemy komunikacji niewerbalnej, odróżnia informację od perswazji, odróżnia fakty od opinii, dostrzega i analizuje konteksty niezbędne do interpretacji zachowań komunikacyjnych. db - student w stopniu dobrym zna terminologię z zakresu teorii komunikacji, ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk z zakresu komunikacji w systemie nauk, ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu teorii komunikacji, mediów masowych; ma wiedzę ogólną z zakresu form komunikowania, modeli aktów komunikacji, wybranych teorii komunikowania masowego, w większości zna systemy i podsystemy komunikacji niewerbalnej, odróżnia informację od perswazji, odróżnia fakty od opinii, dostrzega i analizuje konteksty niezbędne do interpretacji zachowań komunikacyjnych. +dst - student w stopniu dostatecznym opanował terminologię z zakresu teorii komunikacji, ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk z zakresu komunikacji w systemie nauk, ma wiedzę ogólną z zakresu teorii komunikacji, mediów masowych; ma wiedzę ogólną z zakresu form komunikowania, modeli aktów komunikacji, wybranych teorii komunikowania masowego, w większości zna systemy i podsystemy komunikacji niewerbalnej, odróżnia informację od perswazji, odróżnia fakty od opinii, z pomocą nauczyciela dostrzega i analizuje konteksty niezbędne do interpretacji zachowań komunikacyjnych. dst - student w stopniu zadowalającym opanował terminologię z zakresu teorii komunikacji, ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk z zakresu komunikacji w systemie nauk, ma powierzchowną wiedzę z zakresu teorii komunikacji, mediów masowych; form komunikowania, modeli aktów komunikacji, wybranych teorii komunikowania masowego, w zarysach zna systemy i podsystemy komunikacji niewerbalnej, odróżnia informację od perswazji, odróżnia fakty od opinii, z pomocą nauczyciela dostrzega i analizuje konteksty niezbędne do interpretacji zachowań komunikacyjnych. ndst - student nie opanował terminologii z zakresu teorii komunikacji, nie ma wiedzy z zakresu komunikacji, mediów masowych; form komunikowania, modeli aktów komunikacji, wybranych teorii komunikowania masowego, nie potrafi definiować i analizować współczesnych zachowań komunikacyjnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.