Językoznawstwo: moduł 5, Moduł leksykograficzny: 1/Wstęp do leksykografii, 2/Wstęp do językoznawsatwa korpusowego [02-FA-S1-TLX-ML-5]
semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Językoznawstwo: moduł 5, Moduł leksykograficzny: 1/Wstęp do leksykografii, 2/Wstęp do językoznawsatwa korpusowego [02-FA-S1-TLX-ML-5] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 24 |
Limit miejsc: | 30 |
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu |
Prowadzący: | Marcin Zabawa |
Literatura: |
Jackson, H. (2002). Lexicography. An Introduction. London-New York: Routledge. McEnery, T., Wilson, A. (2001). Corpus Linguistics. An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press. McEnery, T., Hardie A. (2011). Corpus Linguistics: Method, Theory and Practice. Cambridge: Cambridge University Press. Sinclair, J. (2001). Corpus, Concordance, Collocation. Oxford: Oxford University Press. Svensen, B. (1993). Practical Lexicography. Principles and Methods of Dictionary-making. Oxford: Oxford University Press. |
Zakres tematów: |
W zależności od wybranego wariantu większy nacisk jest położony na leksykografię lub językoznawstwo korpusowe. 1. Językoznawstwo korpusowe - podstawowe pojęcia. 2. Leksykografia a leksykologia. Powtórzenie podstawowych wiadomości z leksykologii. 3. Klasyfikacja i funkcje słowników (w tym słowniki elektroniczne i internetowe), słownik a encyklopedia. 4. Zbieranie i selekcja materiału słownikowego. 5. Definicje w słownikach jednojęzycznych. 6. Ekwiwalencja w słownikach dwujęzycznych. 7. Klasyfikacja korpusów językowych, zapoznanie studentów z korpusami będącymi podstawą zajęć (COCA, COHA, BNC, Google Ngram, WebCorp, NKJP). 8. Charakterystyka korpusów językowych (m.in. wielkość, reprezentatywność, zrównoważenie, adnotacja składniowo-morfologiczna). 9. Metodologia badań korpusowych oraz podstawy statystyki. 10. Praktyczne wykorzystanie korpusów (techniki wyszukiwań, składnia zapytań, grupowanie wyników, kolokacje, poszukiwanie w podkorpusach, np. według określonego typu tekstu lub daty powstania tekstu). 11. Prezentacje studentów. 12. Kolokwium zaliczeniowe. |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone w formie dyskusji Ćwiczenia praktycznie z wykorzystaniem korpusów internetowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium pisemne (wymagane min. 65% punktów) Referat: ocenianie jest opanowanie metodologii prowadzenia badań korpusowych, umiejętność zaprojektowania prostego badania korpusowego i jasnego przedstawienia jego wyników wraz z interpretacją. Obecność i aktywność na zajęciach |
Uwagi: |
III rok filologii angielskiej, specjalność tłumaczeniowa z j. chińskim, j. arabskim i językami Indii |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.