Historia społeczeństwa (nowożytność) [05-HI-AS-S1-021]
semestr letni 2017/2018
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia społeczeństwa (nowożytność) [05-HI-AS-S1-021] |
Zajęcia: |
semestr letni 2017/2018 [2017/2018L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | 13 |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Dariusz Rolnik |
Literatura: |
Augustyniak U.: Historia Polski. Bartkiewicz K.: Obraz dziejów ojczystych w świadomości historycznej. Poznań 1979. Bogucka M.: Dzieje kultury polskiej do 1918. Wrocław 1987 Bogucka M. : Staropolskie obyczaje w XVI-XVII w. Warszawa 1994. Bystroń J.S.: Dzieje obyczajów w dawnej Polsce. Wiek XVI-XVIII. T. 1-2. Warszawa [1932]; 1994. Góralski Z.: Urzędy i godności w dawnej Polsce. Warszawa 1983. Ihnatowicz, Mączak, Zientara: Społeczeństwo polskie od X do XX wieku. Warszawa 1988 Kuchowicz Z.: Człowiek polskiego baroku. Łódź 1977. Kuchowicz Z.: Obyczaje i postacie Polski szlacheckiej XVI- XVIII w. Warszawa 1993. Kuchowicz Z.: Miłość staropolska. Łódź 1982. Łoziński w.: Życie polskie w dawnych wiekach. Lwów 1907. Mączak A. Klientela. Nieformalne systemy władzy w Polsce i Europie XVI-XVIII w. Warszawa 1994 Niewiara A.: Wyobrażenia o narodach w pamiętnikach i dziennikach z XVI-XIX wieku. Katowice 2000 Markiewicz M.: Historia Polski 1491-1795 Polska stanisławowska w oczach cudzoziemców, t. 1-2, oprac. W. Zawadzki, Warszawa 1963. Rolnik D.: Portret szlachty czasów stanisławowskich. Katowice 2009 Tazbir J.: Kultura szlachecka w Polsce. Warszawa 2002. Turnau I.: Ubiór narodowy w dawnej Polsce. Warszawa 1991 |
Zakres tematów: |
1.Społeczeństwo polskie XVI-XVIII wieku Zagadnienia: - rozwój demograficzny Polski na tle europejskim - grupy, klasy społeczne (chłopi, mieszczanie, szlachta, duchowni, ludzie luźni) - mniejszości narodowe (Ormianie, Szkoci, Niemcy, Żydzi) - mniejszości religijne (prawosławni, unici, protestanci) 2. Obywatel w Rzeczypospolitej Zagadnienia: - polski parlamentaryzm i jego rola w społeczeństwie - drogi karier (od podsędka do wojewody) - urzędy (szlachcic na zagrodzie równy wojewodzie) - stan wojskowy - trybunały - kryteria awansu, praca, zdolności, pochodzenie - przykłady karier spektakularnych: ojciec bez urzędu, syn senatorem - awanse urzędnicze, starostwa, „trwałość wielkości” - obywatele habitach i sutannach - duchowni w życiu Rzeczypospolitej - kazania – ambona – szlachta. Księża na dworach magnackich i szlacheckich 3. Proces tworzenia się stereotypów obcych w Polsce XVI-XVIII w. Rosja. Niemcy. Żydzi. Zagadnienia: - Pojęcie stereotypu - Obraz Rosjanina i Rosji - Portret Niemca. Prusak, „Austriak”, Sas i .... - Obraz Żyda swojego „obcego” - Czynniki kształtujące i tworzące stereotyp - Zmiany poszczególnych stereotypowych wyobrażeń obcych na przestrzeni trzech stuleci 4. Stereotyp Francji i Anglii w Polsce XVI-XVIII Cudzoziemszczyzna a swojskość – o dobrych i złych wpływach obcych Zagadnienia: - Stereotyp postrzegania Anglii i Anglika - Stereotyp postrzegania Francji i Francuza - Konflikt cudzoziemskości ze swojskością - prowincja a centrum, o złych wpływach stolicy - polski republikanizm i sarmatyzm 5. „Cudzoziemszczyzna” i jej znaczenie w dziejach I Rzeczypospolitej Zagadnienia: - Pojęcie „cudzoziemszczyzny” u „oświeconych” i „staropolaków” - Edukacja „cudzoziemska” - Model posiej oświaty i edukacji, o dobrym i złym wychowaniu - Dobre i złe obce wzorce - „Portrety” dobrych i złych cudzoziemców - O dobrych i złych państwach 6. Obraz życia na polskim dworze średnioszlacheckim i magnackim w XVI-XVIII w. Zagadnienia: - Kto był magnatem w I Rzeczypospolitej – próba definicji - Elementy dworskiego życia - Klientelizm - Życie w gospodarstwie i jego umiłowanie - Ambicje polityczne – zabawa; życie sejmikowe - Szlachecka codzienność? - Umiłowanie spokoju - Szlachcic rolnik czy żołnierz 7. Polacy w opiniach cudzoziemców w czasach stanisławowskich Zagadnienia: Kto dobrze poznał Polaków i o nich pisał? Wady i zalety Polaków Zmiany w stereotypowym postrzeganiu Polaków – działanie czasu Co widzi Anglik, co Francuz, a co Niemiec – czy oglądają to samo? Co Polacy sądzą o sobie – autoportret szlachty. |
Metody dydaktyczne: |
Wykład z elementami dyskusji akademickiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny. |
Uwagi: |
4 sem. historia,specjalność ADMIN.-SAMORZĄDOWA /st.stacjonarne I stopnia/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.