Pedagogika specjalna [06-PE-OG-S1-26]
semestr letni 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 5
Przedmiot: | Pedagogika specjalna [06-PE-OG-S1-26] |
Zajęcia: |
semestr letni 2017/2018 [2017/2018L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | 28 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Sabina Pawlik |
Literatura: |
1. Dykcik W.(red.), Pedagogiki specjalna, Poznań 2005. 2. Przybylski S. (red.), Pedagogika specjalna- tak wiele pozostaje dla nas tajemnicą, Olsztyn 2010. 3. Smith D.D., Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2008. 4. Kosakowski Cz., Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej, Toruń 2003. 5. Chrzanowska I.. Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków 2015. 6. Kosakowski Cz,. Krause A,. Żyta A., Osoba z niepełnosprawnością w systemie rehabilitacji, edukacji i wsparcia społecznego, Olsztyn 2007. 7. Głodkowska J., Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa 2012. |
Zakres tematów: |
I. Podstawowe pojęcia pedagogiki specjalnej (niepełnosprawność, wyrównywanie szans, specjalne potrzeby edukacyjne, rehabilitacja, rewalidacja, integracja, normalizacja, inkluzja, autonomia). Zasady rewalidacji. II. Wybrane działy pedagogiki specjalnej 1. pedagogika osób z niepełnosprawnością wzroku (tyflopedagogika) 2. pedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną 3.pedagogika osób niedostosowanych lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym 4. Spektrum zaburzeń autystycznych II. Osobowość i kompetencje pedagoga specjalnego III. Wsparcie osób z niepełnosprawnością i ich rodzin - pojęcie wsparcia, rodzaje, etapy oswajania się z niepełnosprawnością. Projekty wsparcia. IV. Podmiotowość i autonomia osób z niepełnosprawnością |
Metody dydaktyczne: |
prezentacje multimedialne, panele dyskusyjne, metoda podająca, projekt zespołowy |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium zaliczeniowe w formie testu obejmujące etiologię zaburzeń rozwojowych, specyfikę psychospołecznego funkcjonowania osób niepełnosprawnych. Projekt grupowy pomocy osobom niepełnosprawnym, uwzględniający współpracę z organizacjami i grupami realizującymi działania opiekuńcze i wychowawcze. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.