Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu II [06-PE-REW-S2-444]
semestr letni 2017/2018
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu II [06-PE-REW-S2-444] |
Zajęcia: |
semestr letni 2017/2018 [2017/2018L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 31 |
Limit miejsc: | 35 |
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu |
Prowadzący: | Anida Szafrańska |
Literatura: |
1. Attwood T. (2013) Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik, Gdańsk. 2. Bąbel P., Ostaszewski P., Suchowierska M. (2012). Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowanej analizy zachowania. Gdańsk. 3. Błeszyński J. (red. nauk.) (2005) Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem, Kraków. 4. Frith U. (2008) Autyzm: wyjaśnienie tajemnicy, Gdańsk. 5. Kossewska J. (red.) (2009) Kompleksowe wspomaganie rozwoju uczniów z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi, Kraków. 6. Kryteria diagnostyczne z DSM 5: Desk Reference (2015) Gałecki P., Święcicki Ł. (red. nauk. wyd. pol.) Wrocław, 2013. 7. Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych – X rewizja, Tom I, 2008. 8. Nason B. (2017) Porozmawiajmy o autyzmie. Przewodnik dla rodziców i specjalistów, Kraków. 9. Ozonoff S., Dawson G., Mc Portland J. (2015) Wysokofunkcjonujące dzieci ze spektrum autyzmu, Kraków. 10. Pietras T., Witusik A., Gałecki P. (2010) Autyzm – epidemiologia, diagnoza i terapia, Wrocław. 11. Pisula E. (2012) Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej, Sopot. 12. Pisula E. (2015) Rodzice dzieci z autyzmem, Warszawa 13. Prokopiak A. (red. nauk.) (2014) Niedyrektywność i relacja. Terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Warszawa – Lublin 14. Rogers S. J. Dawson G., Vismara L. A. (2015) Metoda wczesnego startu dla dziecka z autyzmem. Kraków. 15. Schopler E., Reichler R. J., Lansing M. (1995) Techniki nauczania dla rodziców i profesjonalistów. Gdańsk. |
Zakres tematów: |
1. Klasyfikacja zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD). Klasyfikacje ICD – 10 (zapowiadana ICD-11), DSM – 5. Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Zaburzenia współwystępujące z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Diagnoza różnicowa w autyzmie. 2. Funkcjonowanie społeczno - emocjonalne osób z ASD. 3. Funkcjonowanie poznawcze osób z ASD. 4. Funkcjonowanie sensoryczne osób z ASD. 5. Świat osób z ASD. Strategie postępowania. Uwarunkowania efektywnego oddziaływania terapeutycznego wobec osób z ASD. 6. Uczeń z ASD . Uwarunkowania efektywnego oddziaływania edukacyjnego. 7. Dyrektywne i niedyrektywne metody pracy z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu: terapia behawioralna, stosowana analiza zachowania (ABA), program edukacyjny TEACCH, metoda wczesnego startu, terapia integracji sensorycznej, Metoda Opcji, terapia Holding, Program Aktywności Knill, metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne, metoda dobrego startu M. Bogdanowicz, metoda symulowanych seryjnych powtórzeń, trening umiejętności społecznych, trening teorii umysłu. Omówienie i prezentacja elementów metody. |
Metody dydaktyczne: |
Metody słowne: wykład, dyskusja Prezentacja multimedialna |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium pisemne o charakterze testowo opisowym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.