Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu II [06-PE-REW-S2-444] semestr letni 2017/2018
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu II [06-PE-REW-S2-444]
Zajęcia: semestr letni 2017/2018 [2017/2018L] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 31
Limit miejsc: 35
Zaliczenie: Zaliczenie z modułu
Prowadzący: Anida Szafrańska
Literatura:

1. Attwood T. (2013) Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik, Gdańsk.

2. Bąbel P., Ostaszewski P., Suchowierska M. (2012). Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowanej analizy zachowania. Gdańsk.

3. Błeszyński J. (red. nauk.) (2005) Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem, Kraków.

4. Frith U. (2008) Autyzm: wyjaśnienie tajemnicy, Gdańsk.

5. Kossewska J. (red.) (2009) Kompleksowe wspomaganie rozwoju uczniów z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi, Kraków.

6. Kryteria diagnostyczne z DSM 5: Desk Reference (2015) Gałecki P., Święcicki Ł. (red. nauk. wyd. pol.) Wrocław, 2013.

7. Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych – X rewizja, Tom I, 2008.

8. Nason B. (2017) Porozmawiajmy o autyzmie. Przewodnik dla rodziców i specjalistów, Kraków.

9. Ozonoff S., Dawson G., Mc Portland J. (2015) Wysokofunkcjonujące dzieci ze spektrum autyzmu, Kraków.

10. Pietras T., Witusik A., Gałecki P. (2010) Autyzm – epidemiologia, diagnoza i terapia, Wrocław.

11. Pisula E. (2012) Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej, Sopot.

12. Pisula E. (2015) Rodzice dzieci z autyzmem, Warszawa

13. Prokopiak A. (red. nauk.) (2014) Niedyrektywność i relacja. Terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Warszawa – Lublin

14. Rogers S. J. Dawson G., Vismara L. A. (2015) Metoda wczesnego startu dla dziecka z autyzmem. Kraków.

15. Schopler E., Reichler R. J., Lansing M. (1995) Techniki nauczania dla rodziców i profesjonalistów. Gdańsk.

Zakres tematów:

1. Klasyfikacja zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD). Klasyfikacje ICD – 10 (zapowiadana ICD-11), DSM – 5. Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Zaburzenia współwystępujące z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Diagnoza różnicowa w autyzmie.

2. Funkcjonowanie społeczno - emocjonalne osób z ASD.

3. Funkcjonowanie poznawcze osób z ASD.

4. Funkcjonowanie sensoryczne osób z ASD.

5. Świat osób z ASD. Strategie postępowania. Uwarunkowania efektywnego oddziaływania terapeutycznego wobec osób z ASD.

6. Uczeń z ASD . Uwarunkowania efektywnego oddziaływania edukacyjnego.

7. Dyrektywne i niedyrektywne metody pracy z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu: terapia behawioralna, stosowana analiza zachowania (ABA), program edukacyjny TEACCH, metoda wczesnego startu, terapia integracji sensorycznej, Metoda Opcji, terapia Holding, Program Aktywności Knill, metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne, metoda dobrego startu M. Bogdanowicz, metoda symulowanych seryjnych powtórzeń, trening umiejętności społecznych, trening teorii umysłu. Omówienie i prezentacja elementów metody.

Metody dydaktyczne:

Metody słowne: wykład, dyskusja

Prezentacja multimedialna

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium pisemne o charakterze testowo opisowym.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)