Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka ogólna [06-PC-S1-15] semestr letni 2017/2018
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Dydaktyka ogólna [06-PC-S1-15]
Zajęcia: semestr letni 2017/2018 [2017/2018L] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 53
Limit miejsc: 68
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Ewa Borowiec
Literatura:

V.Rodek, E.Szadzińska, I.Wendreńska: Przemiany celów kształcenia. Toruń 2012.

Z.Włodarski, A.Hankała: Nauczanie i wychowanie jako stymulacja rozwoju człowieka. Warszawa – Kraków 2004.

Pedagogika. Podręcznik akademicki. Red. Z.Kwieciński, B.Śliwerski. Warszawa 2003.

G.Mietzel: Psychologia kształcenia. Gdańsk 2002.

F.Bereźnicki: Dydaktyka kształcenia ogólnego. Kraków 2001.

A. Karpińska: Niepowodzenia edukacyjne – renesans myśli naukowej, Białystok 2011.

Niepowodzenia szkolne. Red. J.Łysek. Kraków 1998.

Sztuka nauczania. Red. K.Kruszewski, K.Konarzewski. Warszawa 1997.

W.Okoń: Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 1995.

S.Rimm: Bariery szkolnej kariery. Warszawa 1994.

W.Kojs: Działanie jako kategoria dydaktyczna. Katowice 1987.

K.Denek: Wartości i cele edukacji szkolnej. Poznań – Toruń 1994.

B.Dyrda: Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć jako niepowodzenie szkolne uczniów zdolnych-diagnoza

i terapia. Kraków 2000.

D.Klus-Stańska: Konstruowanie wiedzy w szkole. Olsztyn 2000.

R.H.Davis, L.T.Aleksander, S.L.Yelon: Konstruowanie systemu kształcenia. Warszawa 1983.

E.Szadzińska: Podstawy poznawcze procesu kształcenia, Katowice 2012.

Zakres tematów:

Dydaktyka - subdyscyplina pedagogiki

B. Składniki procesu kształcenia

1. Cele kształcenia. Budowa celów kształcenia - ogólnych i operacyjnych. Taksonomia celów kształcenia.

2. Klasyfikacje metod kształcenia, nauczania-uczenia się.

3. Formy organizacyjne kształcenia oraz formy aktywności uczniów.

4. Dobór i wykorzystanie środków dydaktycznych

5. Treści kształcenia, struktura i funkcje. Dobór treści kształcenia.

6. Wyniki procesu kształcenia Przedmiot, funkcje i metody i formy sprawdzania osiągnięć szkolnych przez nauczycieli

7. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych.

8. Teoria dydaktyczna a praktyka edukacyjna/ Teoria wielostronnego kształcenia

9. Zasady kształcenia.

10. Niepowodzenia edukacyjne ich przyczyny i skutki. Rodzaje niepowodzeń: dydaktyczne, wychowawcze.

11.Indywidualizacja kształcenia

12. Samokształcenie, autoedukacja

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny

Wykład problemowy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)