Dydaktyka ogólna [06-PC-S1-15]
semestr letni 2017/2018
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Dydaktyka ogólna [06-PC-S1-15] |
Zajęcia: |
semestr letni 2017/2018 [2017/2018L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 53 |
Limit miejsc: | 68 |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Ewa Borowiec |
Literatura: |
V.Rodek, E.Szadzińska, I.Wendreńska: Przemiany celów kształcenia. Toruń 2012. Z.Włodarski, A.Hankała: Nauczanie i wychowanie jako stymulacja rozwoju człowieka. Warszawa – Kraków 2004. Pedagogika. Podręcznik akademicki. Red. Z.Kwieciński, B.Śliwerski. Warszawa 2003. G.Mietzel: Psychologia kształcenia. Gdańsk 2002. F.Bereźnicki: Dydaktyka kształcenia ogólnego. Kraków 2001. A. Karpińska: Niepowodzenia edukacyjne – renesans myśli naukowej, Białystok 2011. Niepowodzenia szkolne. Red. J.Łysek. Kraków 1998. Sztuka nauczania. Red. K.Kruszewski, K.Konarzewski. Warszawa 1997. W.Okoń: Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 1995. S.Rimm: Bariery szkolnej kariery. Warszawa 1994. W.Kojs: Działanie jako kategoria dydaktyczna. Katowice 1987. K.Denek: Wartości i cele edukacji szkolnej. Poznań – Toruń 1994. B.Dyrda: Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć jako niepowodzenie szkolne uczniów zdolnych-diagnoza i terapia. Kraków 2000. D.Klus-Stańska: Konstruowanie wiedzy w szkole. Olsztyn 2000. R.H.Davis, L.T.Aleksander, S.L.Yelon: Konstruowanie systemu kształcenia. Warszawa 1983. E.Szadzińska: Podstawy poznawcze procesu kształcenia, Katowice 2012. |
Zakres tematów: |
Dydaktyka - subdyscyplina pedagogiki B. Składniki procesu kształcenia 1. Cele kształcenia. Budowa celów kształcenia - ogólnych i operacyjnych. Taksonomia celów kształcenia. 2. Klasyfikacje metod kształcenia, nauczania-uczenia się. 3. Formy organizacyjne kształcenia oraz formy aktywności uczniów. 4. Dobór i wykorzystanie środków dydaktycznych 5. Treści kształcenia, struktura i funkcje. Dobór treści kształcenia. 6. Wyniki procesu kształcenia Przedmiot, funkcje i metody i formy sprawdzania osiągnięć szkolnych przez nauczycieli 7. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych. 8. Teoria dydaktyczna a praktyka edukacyjna/ Teoria wielostronnego kształcenia 9. Zasady kształcenia. 10. Niepowodzenia edukacyjne ich przyczyny i skutki. Rodzaje niepowodzeń: dydaktyczne, wychowawcze. 11.Indywidualizacja kształcenia 12. Samokształcenie, autoedukacja |
Metody dydaktyczne: |
Wykład informacyjny Wykład problemowy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.