Moduł do wyboru II - Trening kompetencji społecznych osób niepełnosprawnych intelektualnie [06-PC-S1-59]
semestr letni 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Moduł do wyboru II - Trening kompetencji społecznych osób niepełnosprawnych intelektualnie [06-PC-S1-59] |
Zajęcia: |
semestr letni 2017/2018 [2017/2018L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 42 |
Limit miejsc: | 21 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Anida Szafrańska |
Literatura: |
Baczała D., Niepełnosprawność intelektualna a kompetencje społeczne, Toruń 2012. Baker B. L., Brightman A. J., Kroki ku samodzielności, Warszawa 2008. Brauner A.F., Postępowanie wychowawcze w upośledzeniu umysłowym, Warszawa 1995. Cotungo A., Terapia grupowa dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, Warszawa 2010. Jarmuż, S., Witkowski, T. Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław 2014 Kościelak R. Funkcjonowanie psychospołeczne osób upośledzonych umysłowo, Warszawa 1996. Kościelska M., Oblicza upośledzenia, Warszawa 1998. Kowalik S., Upośledzenie umysłowe. Teoria i praktyka rehabilitacji, warszawa-Poznań 1989. McGinnis E., Goldstein A., Skillstreaming. Kształtowanie umiejetności ucznia, Warszawa 2001. Meder, J. Trening umiejętności społecznych w rehabilitacji zaburzeń psychicznych. Katowice 1999. Palomares S., Schilling D., Winch C., Skrzynia skarbów. Ćwiczenia grupowe, 2008. Pasternak E. (1987): Zachowanie przystosowawcze uczniów lekko upośledzonych umysłowo Potempska E., Sobieska-Szostakiewicz G., Rozwój empatii i kompetencji społecznych. Program wychowawczo-terapeutyczny, Warszawa 2003. Silberman, M. Metody aktywizujące w szkoleniach. Kraków2006. Urban, M. Niekonwencjonalne metody szkoleniowe, czyli jak uatrakcyjnić zajęcia. Gdańsk 2010 Wyczesany J.,Pedagogika upośledzonych umysłowo, Kraków 2011. |
Zakres tematów: |
1. Psychospołeczne ujęcie niepełnosprawności intelektualnej; niepełnosprawność intelektualna w relacjach społecznych. 2. Niepełnosprawność intelektualna w strukturze społecznego odbioru. 3. Czynniki ograniczające rozwój społeczny osób z niepełnosprawnością intelektualną. 4. Kompetencje społeczne w kontekście społecznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną (definicje i uwarunkowania kompetencji społecznych). 5. Techniki i metody aktywne w warsztacie trenera umiejętności społecznych; kompetencje interpersonalne trenera. 6 - 15. Trening umiejętności społecznych osób z niepełnosprawnością intelektualną w zakresie: komunikacji, kształtowania świadomości o sobie samym, asertywności, radzenie sobie ze stresem i sytuacjami trudnymi, samooceny, dbania o higienę i wygląd zewnętrzny odkrywania własnych umiejętności i możliwości, rozumienia emocji i empatii, współpracy w grupie, stawiania i przestrzegania granic, norm społecznych i przestrzegania zwyczajów, przygotowania do wejścia na rynek pracy, umiejętność stawiania sobie realistycznych celów. |
Metody dydaktyczne: |
Metody podające, problemowe i praktyczne |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ta jest średnią arytmetyczną za wszystkie elementy wchodzące w skład ćwiczeń ( obecność, aktywność, projekt). Wliczane są do oceny końcowej modułu uzyskane przez studentów oceny niedostateczne. Ocenie podlegać będzie przede wszystkim: 1. Poprawne wyjaśnienie teoretyczne określonego tematu. 2. Zaprezentowanie własnego zdania i pomysłu rozwiązania dostrzegalnego problemu. 3. Uzasadnienie zastosowanych metod i form pracy. 4. Udział w dyskusji, w tym umiejętność poprawnego wyrażania myśli oraz korzystania z literatury pomocniczej. Ewaluacji podlegać będzie zarówno formalno-merytoryczna strona projektu, jak i jej warstwa edytorsko-estetyczna. Według ustalonego na pierwszych zajęciach harmonogramu, studenci w 2-3osobowych grupach przygotowują na zajęcia warsztaty dotyczące kompetencji społecznych osób niepełnosprawnych. Dla prowadzącego przedmiot przygotowują pisemną i elektroniczną wersję projektu . Uwzględnienie w tych projektach: umiejętność określenia celowości zastosowania metod, narzędzi i pomocy w zakresie kształcenia kompetencje społecznych osób niepełnosprawnych, teoretyczne uzasadnienie omawianego zagadnienia. Studenci przygotowują i prowadzą zajęcia warsztatowe, które ocenione zostaną według powyższych kryteriów zgodnie z następującą skalą: ocena bdb ocena db+ ocena db ocena dst+ ocena dst ocena ndst |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.