Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Moduł do wyboru II - Trening kompetencji społecznych osób niepełnosprawnych intelektualnie [06-PC-S1-59] semestr letni 2017/2018
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Moduł do wyboru II - Trening kompetencji społecznych osób niepełnosprawnych intelektualnie [06-PC-S1-59]
Zajęcia: semestr letni 2017/2018 [2017/2018L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 42
Limit miejsc: 21
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Anida Szafrańska
Literatura:

Baczała D., Niepełnosprawność intelektualna a kompetencje społeczne, Toruń 2012.

Baker B. L., Brightman A. J., Kroki ku samodzielności, Warszawa 2008.

Brauner A.F., Postępowanie wychowawcze w upośledzeniu umysłowym, Warszawa 1995.

Cotungo A., Terapia grupowa dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, Warszawa 2010.

Jarmuż, S., Witkowski, T. Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław 2014

Kościelak R. Funkcjonowanie psychospołeczne osób upośledzonych umysłowo, Warszawa 1996.

Kościelska M., Oblicza upośledzenia, Warszawa 1998.

Kowalik S., Upośledzenie umysłowe. Teoria i praktyka rehabilitacji, warszawa-Poznań 1989.

McGinnis E., Goldstein A., Skillstreaming. Kształtowanie umiejetności ucznia, Warszawa 2001.

Meder, J. Trening umiejętności społecznych w rehabilitacji zaburzeń psychicznych. Katowice 1999.

Palomares S., Schilling D., Winch C., Skrzynia skarbów. Ćwiczenia grupowe, 2008.

Pasternak E. (1987): Zachowanie przystosowawcze uczniów lekko upośledzonych umysłowo

Potempska E., Sobieska-Szostakiewicz G., Rozwój empatii i kompetencji społecznych. Program wychowawczo-terapeutyczny, Warszawa 2003.

Silberman, M. Metody aktywizujące w szkoleniach. Kraków2006.

Urban, M. Niekonwencjonalne metody szkoleniowe, czyli jak uatrakcyjnić zajęcia. Gdańsk 2010

Wyczesany J.,Pedagogika upośledzonych umysłowo, Kraków 2011.

Zakres tematów:

1. Psychospołeczne ujęcie niepełnosprawności intelektualnej; niepełnosprawność intelektualna w relacjach społecznych.

2. Niepełnosprawność intelektualna w strukturze społecznego odbioru.

3. Czynniki ograniczające rozwój społeczny osób z niepełnosprawnością intelektualną.

4. Kompetencje społeczne w kontekście społecznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną (definicje i uwarunkowania kompetencji społecznych).

5. Techniki i metody aktywne w warsztacie trenera umiejętności społecznych; kompetencje interpersonalne trenera.

6 - 15. Trening umiejętności społecznych osób z niepełnosprawnością intelektualną w zakresie: komunikacji, kształtowania świadomości o sobie samym, asertywności, radzenie sobie ze stresem i sytuacjami trudnymi, samooceny, dbania o higienę i wygląd zewnętrzny odkrywania własnych umiejętności i możliwości, rozumienia emocji i empatii, współpracy w grupie, stawiania i przestrzegania granic, norm społecznych i przestrzegania zwyczajów, przygotowania do wejścia na rynek pracy, umiejętność stawiania sobie realistycznych celów.

Metody dydaktyczne:

Metody podające, problemowe i praktyczne

Metody i kryteria oceniania:

Ocena ta jest średnią arytmetyczną za wszystkie elementy wchodzące w skład ćwiczeń ( obecność, aktywność, projekt). Wliczane są do oceny końcowej modułu uzyskane przez studentów oceny niedostateczne.

Ocenie podlegać będzie przede wszystkim:

1. Poprawne wyjaśnienie teoretyczne określonego tematu.

2. Zaprezentowanie własnego zdania i pomysłu rozwiązania dostrzegalnego problemu.

3. Uzasadnienie zastosowanych metod i form pracy.

4. Udział w dyskusji, w tym umiejętność poprawnego wyrażania myśli oraz korzystania z literatury pomocniczej.

Ewaluacji podlegać będzie zarówno formalno-merytoryczna strona projektu, jak i jej warstwa edytorsko-estetyczna.

Według ustalonego na pierwszych zajęciach harmonogramu, studenci w 2-3osobowych grupach przygotowują na zajęcia warsztaty dotyczące kompetencji społecznych osób niepełnosprawnych. Dla prowadzącego przedmiot przygotowują pisemną i elektroniczną wersję projektu .

Uwzględnienie w tych projektach: umiejętność określenia celowości zastosowania metod, narzędzi i pomocy w zakresie kształcenia kompetencje społecznych osób niepełnosprawnych, teoretyczne uzasadnienie omawianego zagadnienia.

Studenci przygotowują i prowadzą zajęcia warsztatowe, które ocenione zostaną według powyższych kryteriów zgodnie z następującą skalą:

ocena bdb

ocena db+

ocena db

ocena dst+

ocena dst

ocena ndst

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)