Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjalizacja i wychowanie w społecznosciach wielokulturowych [12-PE-RM-S2-SWSW] semestr letni 2017/2018
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Socjalizacja i wychowanie w społecznosciach wielokulturowych [12-PE-RM-S2-SWSW]
Zajęcia: semestr letni 2017/2018 [2017/2018L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 9
Limit miejsc: 11
Prowadzący: Janina Urban
Literatura:

Literatura podstawowa – podany wybór z pozycji:

• Griese H. M.: Socjologiczne teorie młodzieży. Wprowadzenie. Przekład J. Dą¬browski. Kraków 1997, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

• Griffin Em: Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk 2003, GWP.

• Lewowicki T., Urban J.(red.): Edukacja międzykulturowa na pograniczach w pierwszych latach rozszerzonej Unii Europejskiej – teoria i praktyka. Katowice 2007, Wyd. Gnome.

• Lewowicki T., Urban J., Szczypka-Rusz A. (red.): Język, komunikacja i edukacja w społecznościach wielokulturowych. Cieszyn 2004, Wyd. UŚ, Filia w Cieszynie, WSP ZNP w Warszawie.

• Markowska D.: Teoretyczne podstawy edukacji międzykulturowej. „Kwartalnik Pedagogiczny” 1990, nr 4.

• Mikołowski Pomorski: Komunikacja międzykulturowa. Kraków 2003, COMUS.

• Modrzewski J.: Socjalizacja i uczestnictwo społeczne. Studium socjopedago¬giczne. Wyd. 2 popr. Poznań 2007, Wydawnictwo Naukowe UAM.

• Tillmann K. J.: Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie. Przekł. G. Bluszcz, B. Miracki. Wyd. 2. Warszawa 2005, Wydawnictwo Naukowe PWN.

• Urban J.: Mniejszości narodowe krajów Grupy Wyszehradzkiej w procesach integracyjnych Europy – tożsamość młodzieży mniejszości autochtonicznych. Toruń 2014, Wydawnictwo Adam Marszałek.

Literatura uzupełniająca:

Literatura uzupełniająca będzie podana w kontekście aktualnie podejmowanej tematyki.

Zakres tematów:

Tematyka ćwiczeń jest związana z tematyką wykładów. Jest ona propedeutycznym wprowadzeniem do teorii, ilustracją zagadnień w formie ćwiczeń (np. analiza tabel, pojęć), prezentacją wybranych zagadnień (realizowanych przez studentów) lub obserwacją w praktyce (spotkanie z ekspertem w placówce wtórnej socjalizacji – szkoła czy inne placówki oświatowe).

Socjalizacja – wychowanie – tożsamość

– wprowadzenie podstawowych pojęć – definicje (wybrane definicje do

ilustracji różnych typologii);

– wymiary życia społecznego (Sztompka) jako wyznaczniki procesów

społecznych (ilustracja – przykłady);

– kultura: wymiary wg Hofstede (analiza charakterystyk: co znaczą dla rodziny i szkoły);

Socjalizacja w środowisku międzykulturowym

– wielokulturowość: definicje, podstawowe ujęcia, przykłady – W. Gudykunst (Ch. Berger – aksjomaty)

Rodzaje socjalizacji – wyróżnienia ze względu na zadania związane z biologicznym porządkiem

– socjalizacja i wychowanie w rodzinie (socjalizacja pierwotna) – przykłady:

synchroniczna/diachroniczna przemiana rodziny (temat do

prezentacji/dyskusji)

– socjalizacja w szkole/placówce oświatowej (socjalizacja wtórna) – analiza

wg wymiarów kultury (za Hofstede);

– socjalizacja w innej placówce oświatowej (socjalizacja wtórna) –

obserwacja w praktyce (spotkanie z ekspertem)

– szkoła jako miejsce (analiza plakatów tematycznych ze zdjęciami ze szkoły),

jako instytucja (SWOT dla międzykulturowości);

– socjalizacja w grupie rówieśniczej (szanse i zagrożenia –

prezentacja/dyskusja)

Socjalizacja młodzieży – cechy charakterystyczne (szanse i zagrożenia)

– tożsamość w ujęciu Eriksona i Kohlberga (poziomy rozwoju etycznego

– przykłady);

Komunikowanie międzykulturowe (przykłady do ilustracji wybranych zagadnień)

– język a strategie pozycjonowania za Szkudlarek/aktualne artykuły

(referat/prezentacja/recenzja – studenci);

– stereotypy – werbalizacja pojęć, zdarzeń i ich konsekwencje – prezentacje studentów;

– edukacja międzykulturowa – Kogo grasz? …Wielokulturowość w praktyce teatru …

Metody dydaktyczne:

Tematyka ćwiczeń jest związana z tematyką wykładów. Jest ona propedeutycznym wprowadzeniem do teorii, ilustracją zagadnień w formie ćwiczeń (analiza tabel, pojęć, procesów – analiza SWOT, teksty źródłowe; filmy; charakterystyki wybranych typologii – np. za Hofstede), prezentacji (tematy zaproponowane przez studentów) lub obserwacją w praktyce:

– spotkanie z przedstawicielem (ekspertem) odpowiedniej placówki socjalizacji – pierwotnej (dzieci szkoły dla mniejszości, ich rodzice);

– w placówce wtórnej socjalizacji (nauczyciel, psycholog, pedagog szkolny) – w szkole czy innej placówce oświatowej.

Metody i kryteria oceniania:

Wymagania do zaliczenia ćwiczeń:

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywne uczestniczenie we wszystkich wprowadzonych na ćwiczeniach sposobach pracy (patrz: metody dydaktyczne) lub uzupełnienie braków w sposób umożliwiający ich pozytywną weryfikację.

Ocenę wyznacza: przygotowanie prezentacji na wybrany temat, aktywne uczestniczenie na zajęciach (ew. uzupełnienie), m.in. umiejętność scharakteryzowania:

– możliwości rozwiązań w wybranych „miejscach” placówki oświatowej (analiza SWOT dla realizacji międzykulturowości w szkole czy innej placówce oświatowej);

– problemy międzykulturowości w biograficznym porządku (wg diagramu – B. Śliwerski: Pedagogika);

– analiza charakterystyk wymiarów kultury wg Hofstede: co znaczą dla rodziny i szkoły.

Uwagi:

REM

Literatura może zostać wzbogacona w kontekście aktualnie podejmowanej tematyki, a zakres z podanej (m. in. wybór z obowiązkowej) uszczegółowiony zostanie w trakcie zajęć.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)