Współczesne prądy i kierunki w pedagogice [06P-TP-NP-WPWP]
semestr zimowy 2017/2018
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Współczesne prądy i kierunki w pedagogice [06P-TP-NP-WPWP] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 35 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Stanisław Juszczyk |
Strona domowa grupy: | http://- |
Literatura: |
Anderson R., Uczenie się i pamięć. Integracja zagadnień. WSiP, Warszawa 1998. Gajda J., Antropologia kulturowa, wyd. III, Impuls, Kraków 2012. Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku, Warszawa 2002 Jakubowska U., Wokół pojęcia „kompetencja społeczna” – ujęcie komunikacyjne. „Przegląd Psychologiczny”, 39/1996, s. 29 – 40. Juszczyk S., Badania jakościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013. Kwieciński Z., Śliwerski B., red., Pedagogika, T. 1 i 2, WN PWN, Warszawa 2011. Lewowicki T., Przemiany oświaty, WA Żak, Warszawa 2002. Madsen K.B., Współczesne teorie motywacji. Warszawa 1980. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, WA Żak, Warszawa 2003. Radziewicz-Winnicki A., Pedagogika społeczna, WAiP, Warszawa 2008. Szkudlarek T., Media; szkice z filozofii i pedagogiki dystansu, wyd. II, Impuls, Kraków 2010. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Impuls, Kraków 2010 (wyd. VIII). Witkowski L., Tożsamość i zmiana. Epistemologia i rozwojowe profile w edukacji, WN DSW, Wrocław 2010. |
Zakres tematów: |
Na wykładzie zostanie omówiona wieloparadygmatyczność pedagogiki, wielokierunkowość, złożoność strukturalna oraz jej ideologiczność w ujęciu: B. Suchodolskiego, S. Wołoszyna, W. Okonia, B. Nawroczyńskiego, S. Hessena, Z. Kwiecińskiego, T. Lewowickiego, F. Znanieckiego, H. Radlińskiej, A. Radziewicza-Winnickiego, I. Wojnar, L. Witkowskiego, B. Śliwerskiego, Zb. Melosika, T. Szkudlarka, J. Gajdy. Przedstawione zostaną cechy nowych prądów w pedagogice: założenia filozoficzne, ideały wychowawcze, społeczne i środowiskowe aspekty wychowania; omówione zostaną koncepcje celów i zasad kształcenia, nowe strategie kształcenia z wykorzystaniem mediów cyfrowych, określone zostanie miejsce i rola nauk pomocniczych, współpracujących z pedagogiką. |
Metody dydaktyczne: |
Wykład oparty na półotwartej prezentacji komputerowej - wykładowca zadaje pytania słuchaczom w trakcie wykładu, diagnozując ich wiedzę i poziom zrozumienia przekazywanych treści. W szczególnych sytuacjach związanych z przedstawieniem określonych treści ma miejsce pogłębiona dyskusja w grupie fokusowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dyskusja grupowa (fokus). Rozmowy indywidualne ze słuchaczami studiów podyplomowych. |
Uwagi: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.