Psychologia rozwojowa [06-PC-N1-PR]
semestr zimowy 2017/2018
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Psychologia rozwojowa [06-PC-N1-PR] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 20 |
Limit miejsc: | 25 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Anna Kołodziej-Zaleska |
Literatura: |
PODSTAWOWA: 1. Bee, H.. (2004). Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Wydawnictwo Zyska i S-ka. 2. Brzezińska, A.I., Apelt, K. i Źiółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka, GWP: Sopot. 3. Przetacznik-Gierowska, M. i Tyszkowa, M. (2006), Psychologia rozwoju człowieka., t: 1: Zagadnienia ogólne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 4. Schaffer H.R. (2010). Psychologia rozwojowa: podstawowe pojęcia, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 5. Schaffer, H.R. i Kipp, K. (2015). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Harmonia Universalis. 6. Trempała, J. (red.) (2012). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. UZUPEŁNIAJĄCA Ćwiczenia: 1. Birch, A. i Malim, T. (2002). Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości, Warszawa: PWN. 2. Brzezińska, A. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka: praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 3. Brzezińska, A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Scholar". 4. Brzezińska, A. i Trempała, J. (2000)., Psychologia rozwoju, [w:]: J. Strelau (red.): Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 1. Gdańsk, GWP. 5. Harwas-Napierała, B. i Trempała, J.(red.) (2008), Psychologia rozwoju człowieka, t. 2: Charakterystyka okresów życia człowieka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 6. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.), (2004), Psychologia rozwoju człowieka, t. 3: Rozwój funkcji psychicznych, Warszawa: PWN. 7. Oleś, P. (2011), Psychologia człowieka dorosłego, Warszawa: PWN. 8. Przetacznik-Gierkowska, M. i Makiełło-Jarża, G. (1992), Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego, Warszawa: WSIP. 9. Schaffer, R. (2006). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN. 10. Schaffer, R. (2006). Rozwój społeczny. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 11. Steuden, S. (2012). Psychologia starzenia się i starości, Warszawa: PWN. 12. Stuart-Hamilton, I. (2006), Psychologia starzenia się, Poznań: Wydawnictwo Zysk i s-ka. 13. Turner, J.S. i Helms, D.B. (1999). Rozwój człowieka, Warszawa: WSIP. 14. Vasta, R., Haith, M.M. i Scott A. M. (2001). Psychologia dziecka, Warszawa: WSIP. |
Zakres tematów: |
Podstawowe pojęcia teoretyczne w psychologii rozwoju człowieka: pojęcie rozwoju, zmiana a rozwój, rodzaje zmian rozwojowych i mechanizmy warunkujące rozwój. Dynamika zmian. Genetyka, dziedziczność a środowisko. Metody badawcze w psychologii rozwojowej. Strategie badań nad rozwojem, aspekty etyczne badań z udziałem dzieci i osób dorosłych. Teorie rozwoju człowieka. Modele ujmowania i wyjaśniania zmian rozwojowych. Periodyzacja zmian w rozwoju psychicznym. Naturalnie trudne okresy w rozwoju człowieka. Kryzysy rozwojowe. Poszczególne fazy rozwoju człowieka: Okres prenatalny. Okres niemowlęcy i poniemowlęcy. Wczesne dzieciństwo. Okres przedszkolny. Średnie dzieciństwo. Okres szkolny. Późne dzieciństwo. Adolescencja. Okres dorastania. Dorosłość: wczesna, średnia, późna dorosłość. Starzenie się i starość. Śmierć i żałoba. Rozwój poznawczy, moralny, emocjonalny, społeczny w poszczególnych okresach rozwojowych. |
Metody dydaktyczne: |
metody podające: wykład z elementami metod interaktywnych (zaproszenie do dyskusji, refleksji) oraz z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych, z wykorzystaniem przekazu multimedialnego: filmy, zdjęcia, a także fragmentów prasy (np. wywiady, eseje, reportaże); również: praca w oparciu o studia przypadku |
Metody i kryteria oceniania: |
Pisemne zaleczenie treści wykładowych: test wiedzy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.