Pedagogika specjalna 06-AR-S1-34
semestr letni 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Pedagogika specjalna 06-AR-S1-34 | |||
Zajęcia |
semestr letni 2017/2018 (2017/2018L)
(zakończony)
Ćwiczenia (C), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||
![]() |
Termin i miejsce: | (brak danych) | ||
Liczba osób w grupie: | 18 | |||
Limit miejsc: | 19 | |||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |||
Prowadzący: | Danuta Krzywoń | |||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015. Doroszewska J., Pedagogika specjalna, tom 1 i 2, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1989. Dykcik W. (red.), Pedagogika specjalna, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2007. Smith D.D. Pedagogika specjalna, tom 1 i 2, Wydawnictwo PWN, Wydawnictwo APS, Warszawa 2011. Krause A. Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Wydawnictwo „Impuls”, Kraków 2010. Pawlik S. Możliwości prezentacji i upowszechniania sztuki osób z niepełnosprawnością intelektualną, „Forum pedagogiczne” 2016 nr 1. Nowak A., Uczestnictwo osób niepełnosprawnych w kulturze, „Chowanna” 2015 nr 44. Więckowski R., Sztuka udostępniania sztuki, Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, Warszawa. Literatura uzupełniająca: Czasopismo „Szkoła Specjalna” Rzeźnicka-Krupa J., Niepełnosprawność i świat społeczny, „Impuls”, Kraków 2011. Baran J., Olszewski S. (red.), Świat pełen znaczeń-kultura i niepełnosprawność, „Impuls”, Kraków 2006. Tomaszewski P., Pisula E. (red.), Kulturowe i społeczne aspekty niepełnosprawności, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015. |
|||
Zakres tematów: |
I.Podstawowe pojęcia związane z pedagogiką specjalną: -rehabilitacja, -rewalidacja, -kompensacja, -fortioryzacja, -korekcja, -reedukacja, -substytucja, -terapia przez sztukę. II. Diagnoza i wczesna interwencja, wspomaganie rozwoju, wyrównywanie szans edukacyjnych osób z niepełnosprawnością. III. Niepełnosprawność intelektualna Diagnoza NI 2. Ortodydaktyka. Cele zasady. Relacje uczeń-nauczyciel. 3. Stopnie niepełnosprawności intelektualnej. Charakterystyka osób z niepełnosprawnością 4. intelektualną: w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim. 5. Drogi oddziaływań rewalidacyjnych w ujęciu M. Grzegorzewskiej. 6. Drogi przystosowania się rodziców do niepełnosprawności dziecka. IV. Pedagogika specjalna-szczegółowa - inne wybrane zagadnienia 1. Między pedagogiką a pedagogiką specjalną: uczeń wybitnie zdolny i uczeń z autyzmem. 2. Resocjalizacja Etiologia zaburzenia, charakterystyka zaburzenia i konsekwencje pedagogiczne, system orzecznictwa, podstawy prawne, szczegółowe metody rewalidacji/resocjalizacji, wspomaganie technologiczne w rewalidacji. V. Wybrane metody pracy pedagoga specjalnego VI. Osoba z niepełnosprawnością jako twórca i odbiorca kultury i sztuki 1. Możliwości udostępniania sztuki osobom z niepełnosprawnością intelektualną- „Muzeum, galeria, wernisaż dla wszystkich”, 2. Osoba z niepełnosprawnością jako twórca – przegląd wybranych projektów polskich i światowych. |
|||
Metody dydaktyczne: |
Debata oxfordzka, projekt |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.