Praca z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [06P-WWP-NP-PrZDz]
semestr zimowy 2017/2018
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Praca z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [06P-WWP-NP-PrZDz] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 61 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Danuta Krzywoń |
Literatura: |
1. Charakterystyka sposobu czytania. Analiza pisma. Dodatkowe informacje o uczniu. 2. Biblioterapia w pracy z dzieckiem i młodzieżą dyslektyczną / Wanda Matras // Biblioterapeuta. - 2007, nr 4, s. 2-8 "Bracia miesiące" : scenariusz zajęć terapeutycznych dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu / Jadwiga Jastrząb, Karolina Radecka. - Bibliogr. // Wychowanie na Co Dzień. - 2010, nr 6, dod. s. IV-VI 3. Utrwalanie prawidłowej pisowni, wymowy i czytania nazw miesięcy. Edukacja wczesnoszkolna Dostosowanie wymagań na sprawdzianie i egzaminie do potrzeb uczniów dyslektycznych / Jacek Stec // Głos Pedagogiczny. - 2011, nr 2, s. 36-38 4. Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w szkole podstawowej i w gimnazjum. Dysleksja bez taryfy ulgowej / Katarzyna Maria Bogdanowicz // Między Nami Polonistami. - 2006, nr 4, s. 32-34 5. Uczeń z dysleksją na lekcjach języka polskiego. Dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia, a może zaburzona integracja sensomotoryczna? / Agnieszka Janiec. - Bibliogr. // Bliżej Przedszkola. - 2007, nr 1, s. 55-62 6. Metoda integracji sensomotorycznej opracowana przez dr A. Jean Ayres. Zaburzenia funkcji psychoneurologicznych w zachowaniu i uczeniu się dzieci. Nieprawidłowe funkcjonowanie układów westybularnego (przedsionkowego), proprioceptywnego (kinestetycznego) i dotykowego. Założenia integracji sensomotorycznej. 7.Dysleksja - problem cywilizacyjny / Marta Korendo // Polonistyka. - 2009, nr 8, s. 51-53 Problem zbyt późnej diagnozy dysleksji u dziecka i tego konsekwencje. Postulat wycofania zeszytów pracy z diagnozowania dysleksji. Odpowiedź na pytanie dlaczego u dzieci dyslektycznych nieskuteczna jest nauka ortografii przez reguły oraz dlaczego dzieci te mają problemy z nauką języka obcego. 8. Dysleksja jako problem linearnych przekształceń / Jolanta Cieszyńska // Polonistyka. - 2009, nr 8, s. 18-22 9.Przyczyny i objawy wskazujące na możliwość powstania u dziecka trudności w nauce czytania i pisania. Dyslektycy pod szczególną opieką / Katarzyna Bogdanowicz // Psychologia w Szkole. - 2006, nr 1, s. 77-85 10. Wyczerpujące omówienie problemów i wątpliwości nauczycieli w stosunku do ucznia dyslektycznego. 11.„Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju” Anna Franczyk, Katarzyna Krajewska, Oficyna wydawnicza „impuls”, Kraków 2003. 12.Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa” Teodor Hellbrugge, Fritz Lajosi, Dora Menara, R. Schamberger, T. Rautenstrauch, Kraków 1994 13.Pierwsze 365 dni z życia dziecka” Teodor Hellbrugge, J. Herman von Wimpffen, fundacja na Rzecz Dzieci Niepełnosprawnych , Warszawa 1995r. 14."Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi” pod redakcją Marzeny Klaczak i Piotra Majewicz, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej , Kraków 2006r 15.„Terapia zabawą. Terapia przez sztukę” Maria Piszczek, CMPPP MEN, Warszawa 1997r 16.„Profil psychoedukacyjny PEP” 17.„Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych i z zaburzeniami w rozwoju. Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych”, przełożył Sławomir Mil, Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym Gdańsk. 18. „Odczuwam – patrzę – działam” – scenariusze do ćwiczeń rozwijających odbiór i uczenie się poprzez zmysły dla dzieci w wieku przedszkolnym aut. Małgorzaty Domagalskiej, Kraków 2004. 19. "Diagnoza i wspomaganie rozwoju dzieci w wieku 0-5 lat oraz wspieranie ich rodzin” – materiały z konferencji szkoleniowej, CMPPP MEN, Warszawa 1998r. 20.„Gry i zabawy dla dzieci. Od 1 miesiąca do 3 roku życia” Małgorzaty Cieślak, wydawnictwo Replika, 2007r |
Zakres tematów: |
1. Uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania. 2. Uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki 3. Model pracy z uczniem niesłyszącym lub słabo słyszącym 4. Model pracy z uczniem niewidomym lub słabo widzącym 5. Model pracy z uczniem z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją. 6. Model pracy z uczniem upośledzonym umysłowo w stopniu lekkim. 7. Model pracy z uczniem z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym 8. Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną 9. Model pracy z uczniem z autyzmem 10. Model pracy z uczniem z ADHD 11. Model pracy z uczniem niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem społecznym 12. Model pracy z uczniem szczególnie uzdolnionym 13. Model pracy z uczniem z chorobą przewlekłą |
Metody dydaktyczne: |
Metody podające i prezentacja multimedialna, film tematyczny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.