Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Terapia specyficznych trudnosci dziecka w uczeniu sie matematyki (różnice programowe) [12-PE-ZTP-N1-TTM-R] semestr letni 2017/2018
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Terapia specyficznych trudnosci dziecka w uczeniu sie matematyki (różnice programowe) [12-PE-ZTP-N1-TTM-R]
Zajęcia: semestr letni 2017/2018 [2017/2018L] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 22
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Janina Urban
Literatura:

Literatura podstawowa (podany wybór ze wskazanych pozycji):

Cackowska M.: Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Poradnik metodyczny. WSiP, Warszawa 1993.

Gruszczyk-Kolczyńska E.: Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze. Warszawa 1994, WSiP.

Gruszczyk-Kolczyńska E.: Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki. W - wa 1989.

Gruszczyk - Kolczyńska E. i in.: Diagnoza działalności matematycznej dzieci z klas początkowych. Katowice 1985, UŚ.

Siwek Helena: Możliwości matematyczne uczniów szkoły specjalnej. Warszawa 1995, WSiP.

Siwek Helena: Dydaktyka matematyki. Warszawa 1995, WSiP.

Semadeni Z (red.), Nauczanie początkowe matematyki, T. 1-4, WSiP, Warszawa 1981-1985.

Oszwa U. (red.): Psychologia trudności arytmetycznych u dzieci. Doniesienia z badań. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.

Stucki E.: Metodyka nauczania matematyki w klasach niższych. Bydgoszcz, cz. I – 1998, cz. II – 1993, cz. III – 2000, WSP.

Wadsworth B.J.: Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. WSiP, Warszawa 1998.

Literatura uzupełniająca:

Gruszczyk-Kolczyńska E., K. Dobosz K., E. Zielińska E.: Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?, WSiP, Warszawa 1996.

Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.): Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009.

Hejný M.: Rozwój wiedzy matematycznej. „Dydaktyka Matematyki” 1997/19.

Krasowicz-Kupis G., Wiejak K., Gruszczyńska K.: Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. TOM I – narzędzia dostępne w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i szkołach. Wydanie II, zmienione. Warszawa 2015, Instytut Badań Edukacyjnych (e-book).

Oszwa U.: Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005.

Zakres tematów:

Terapia specyficznych trudności dziecka w uczeniu się matematyki

Dojrzałość do uczenia się matematyki – uczenie się matematyki na sposób szkolny

– dziecięce liczenie podstawą uczenia się matematyki w szkole;

– rozwój operacyjnego rozumowania; nauczanie czynnościowe matematyki a interioryzacja;

– poziomy języka matematyki – język grafów i środków graficznych (diagramy Venna, schematy

okienkowe Carrolla, tabele, oś liczbowa); 3 poziomy reprezentacji wg Brunera: enaktywna, ikoniczna, symboliczna (metoda kruszenia).

Diagnoza dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki

– dysgrafia a dyskalkulia (wzajemne relacje);

– kompetencje i błędy diagnosty; powinności nauczyciela i rodziców w procesach diagnozy i terapii;

Dobór reprezentacji (enaktywna, ikoniczna, symboliczna) w rozwiązywaniu zadań odpowiednio z zakresu

arytmetyki, algebry, geometrii, teorii mnogości:

Przykładowe scenariusze zajęć z dzieckiem

– diagnoza i terapia zaburzeń matematycznych – wprowadzenie w tematykę zgodnie z programem w pracach E. Gruszczyk - Kolczyńskiej.

Metody dydaktyczne:

Wykład wybranych zagadnień teoretycznych z zakresu „Terapia specyficznych trudności dziecka w uczeniu się matematyki”. Zagadnienia teoretyczne ilustrowane są zadaniami z zastosowaniem praktycznym (na różnych poziomach reprezentacji) z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i filmów

Metody i kryteria oceniania:

Zagadnienia do zaliczenia zajęć „Terapia specyficznych trudności dziecka w uczeniu się matematyki” dotyczą zagadnień teoretycznych oraz ich praktycznych zastosowań.

Warunkiem zaliczenia wykładu jest napisanie testu z zastosowań praktycznych (P) i zaliczenie wszystkich wprowadzonych na wykładach form pracy; tj. aktywne uczestniczenie w zajęciach lub uzupełnienie braków w sposób umożliwiający ich pozytywną weryfikację. Ponadto student oddaje prace – „monografia liczby” i „metoda kruszenia”.

Uwagi:

st. mgr uzup.niest. II rok ZEWiTP

Literatura może zostać wzbogacona w kontekście aktualnie podejmowanej tematyki, a zakres z podanej (m. in. wybór z obowiązkowej) uszczegółowiony zostanie w trakcie zajęć.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)