Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika w procesie kształcenia w szkole podstawowej [05-HI-N-N1-007] semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika w procesie kształcenia w szkole podstawowej [05-HI-N-N1-007]
Zajęcia: semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 6
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Prowadzący: Edyta Nieduziak
Literatura:

Amenta Ch. A., Krzyś jest wyjątkowy. Dla dzieci o autyzmie, GWP, Gdańsk 2010.

Borkowska A., Szymańska J., Witkowska M., Przeciwdziałanie agresji i przemocy w szkole, ORE, Warszawa 2012.

Dzieci aktywne w społeczności : scenariusze projektów edukacyjnych rozwijających kompetencje społeczne i obywatelskie oraz umiejętność uczenia się w kl. 4-6 SP, red. E. Tołwińska-Królikowska, Federacja Inicjatyw Oświatowych, Warszawa 2013.

Edukacja międzykulturowa. Poradnik nauczyciela, red. A Klimowicz, CODN, Warszawa 2004.

Gaś Z., Poleszak W., Opracowujemy i ewaluujemy program wychowawczo-profilaktyczny szkoły, ORE, Warszawa 2017

Harmin M., Duch klasy : jak motywować uczniów do nauki? , CEO [Centrum Edukacji Obywatelskiej] : Civitas, Warszawa 2004.

Inni to także my : mniejszości narodowe w Polsce : Białorusini, Cyganie, Litwini, Niemcy, Ukraińcy, Żydzi : program edukacji wielokulturowej w szkole podstawowej, red. B. Weigl, B. Maliszkiewicz, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 1998.

Jankowski B., Wychowanie w szkole : tworzenie programu wychowawczego, Arka Poznań 2000.

Kossowska A., Duże rzeczy w małych głowach, STZ, Opole 2015.

Law Nolte D., Harris R., Dzieci patrzą na nas : wychowanie, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa2002.

Leo S., Nagle wszystko rozumiem! : jak pomóc dziecku, aby się mogło lepiej uczyć : poradnik dla rodziców, Jedność, Kielce 2002.

Lindenbaum P., Nilsson P., Inny niż wszyscy, Zakamarki, Poznań 2017

Olechowska A., Wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : wskazówki dla nauczycieli, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2001

One są wśród nas – cykl publikacji ORE

Pantalon M., Motywacja : metoda sześciu kroków, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2017.

Piszczek M., Równe szanse : zajęcia terapeutyczno-edukacyjne dla dzieci w wieku 9-11 lat z rodzin dysfunkcyjnych, Wydaw. Seventh Sea, Warszawa 2001.

Rumpf J., Krzyczeć, bić, niszczyć. Agresja u dzieci w wieku do 13 lat., GWP, Gdańsk 2003.

Stawecka E., Profilaktyka narkomanii w szkole, ORE, Warszawa 2015

Surzykiewicz J., Współczesne dziewczyny nie mają problemów?, ORE, Warszawa br.

Swearer S. M., Espelage D. L., Napolitano S.A. Przemoc rówieśnicza : zapobieganie i interwencje : skuteczne strategie dla szkół , Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia : Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Warszawa 2010.

Willmes D. J., Nie alkoholowi i narkotykom. Jak wychować dziecko, które mówi nie alkoholowi i narkotykom, GWP, Gdańsk 2002.

Zakres tematów:

1) Opiekuńczo-wychowawcza praca nauczyciela. Zadania wychowawcy klasy na poziomie szkoły podstawowej.

2) Tworzenie klimatu wychowawczego. Komunikacja interpersonalna wśród dzieci. Współpraca i współdziałanie uczniów. Kontakty rówieśnicze.

3) Inny wśród uczniów. Funkcjonowanie uczniów ze spe w grupie rówieśniczej.

4) Postawy dzieci wobec uczenia się

5) Profilaktyka zdrowotna. Edukacja zdrowotna. Programy profilaktyczne.

6) Wstępna orientacja zawodowa.

7) Agresja i przemoc rówieśnicza

8) Bunt okresu dorastania i jego funkcje.

Metody dydaktyczne:

Metoda warsztatowa - samodzielne prowadzenie zajęć przez studentów, metody aktywizujące, korzystanie z tekstów źródłowych

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą oceny z ćwiczeń jest przygotowanie teczki, która powinna zawierać następujące elementy;

1) program wychowawczo-profilaktyczny szkoły (1-5 pkt.)

2) plan wychowawczo-profilaktyczny dla klasy (1-6 pkt)

3) konspekt prowadzonych zajęć (1-5 pkt.)

4) autoanalizę zajęć na podstawie ankiety SWOT (1-4 pkt.)

Skala ocen: 19 - 20 pkt bdb; 17 - 18 pkt. +db 15 - 16 pkt. db 13 - 14 pkt. +dst; 11 - 12 pkt. dst.

Uwagi:

3 sem. historia,specjalność NAUCZYCIELSKA /st.niestacjonarne I stopnia

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)