Pedagogika w procesie kształcenia w szkole podstawowej [05-HI-N-N1-007]
semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika w procesie kształcenia w szkole podstawowej [05-HI-N-N1-007] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 6 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Edyta Nieduziak |
Literatura: |
Amenta Ch. A., Krzyś jest wyjątkowy. Dla dzieci o autyzmie, GWP, Gdańsk 2010. Borkowska A., Szymańska J., Witkowska M., Przeciwdziałanie agresji i przemocy w szkole, ORE, Warszawa 2012. Dzieci aktywne w społeczności : scenariusze projektów edukacyjnych rozwijających kompetencje społeczne i obywatelskie oraz umiejętność uczenia się w kl. 4-6 SP, red. E. Tołwińska-Królikowska, Federacja Inicjatyw Oświatowych, Warszawa 2013. Edukacja międzykulturowa. Poradnik nauczyciela, red. A Klimowicz, CODN, Warszawa 2004. Gaś Z., Poleszak W., Opracowujemy i ewaluujemy program wychowawczo-profilaktyczny szkoły, ORE, Warszawa 2017 Harmin M., Duch klasy : jak motywować uczniów do nauki? , CEO [Centrum Edukacji Obywatelskiej] : Civitas, Warszawa 2004. Inni to także my : mniejszości narodowe w Polsce : Białorusini, Cyganie, Litwini, Niemcy, Ukraińcy, Żydzi : program edukacji wielokulturowej w szkole podstawowej, red. B. Weigl, B. Maliszkiewicz, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 1998. Jankowski B., Wychowanie w szkole : tworzenie programu wychowawczego, Arka Poznań 2000. Kossowska A., Duże rzeczy w małych głowach, STZ, Opole 2015. Law Nolte D., Harris R., Dzieci patrzą na nas : wychowanie, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa2002. Leo S., Nagle wszystko rozumiem! : jak pomóc dziecku, aby się mogło lepiej uczyć : poradnik dla rodziców, Jedność, Kielce 2002. Lindenbaum P., Nilsson P., Inny niż wszyscy, Zakamarki, Poznań 2017 Olechowska A., Wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : wskazówki dla nauczycieli, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2001 One są wśród nas – cykl publikacji ORE Pantalon M., Motywacja : metoda sześciu kroków, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2017. Piszczek M., Równe szanse : zajęcia terapeutyczno-edukacyjne dla dzieci w wieku 9-11 lat z rodzin dysfunkcyjnych, Wydaw. Seventh Sea, Warszawa 2001. Rumpf J., Krzyczeć, bić, niszczyć. Agresja u dzieci w wieku do 13 lat., GWP, Gdańsk 2003. Stawecka E., Profilaktyka narkomanii w szkole, ORE, Warszawa 2015 Surzykiewicz J., Współczesne dziewczyny nie mają problemów?, ORE, Warszawa br. Swearer S. M., Espelage D. L., Napolitano S.A. Przemoc rówieśnicza : zapobieganie i interwencje : skuteczne strategie dla szkół , Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia : Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Warszawa 2010. Willmes D. J., Nie alkoholowi i narkotykom. Jak wychować dziecko, które mówi nie alkoholowi i narkotykom, GWP, Gdańsk 2002. |
Zakres tematów: |
1) Opiekuńczo-wychowawcza praca nauczyciela. Zadania wychowawcy klasy na poziomie szkoły podstawowej. 2) Tworzenie klimatu wychowawczego. Komunikacja interpersonalna wśród dzieci. Współpraca i współdziałanie uczniów. Kontakty rówieśnicze. 3) Inny wśród uczniów. Funkcjonowanie uczniów ze spe w grupie rówieśniczej. 4) Postawy dzieci wobec uczenia się 5) Profilaktyka zdrowotna. Edukacja zdrowotna. Programy profilaktyczne. 6) Wstępna orientacja zawodowa. 7) Agresja i przemoc rówieśnicza 8) Bunt okresu dorastania i jego funkcje. |
Metody dydaktyczne: |
Metoda warsztatowa - samodzielne prowadzenie zajęć przez studentów, metody aktywizujące, korzystanie z tekstów źródłowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny z ćwiczeń jest przygotowanie teczki, która powinna zawierać następujące elementy; 1) program wychowawczo-profilaktyczny szkoły (1-5 pkt.) 2) plan wychowawczo-profilaktyczny dla klasy (1-6 pkt) 3) konspekt prowadzonych zajęć (1-5 pkt.) 4) autoanalizę zajęć na podstawie ankiety SWOT (1-4 pkt.) Skala ocen: 19 - 20 pkt bdb; 17 - 18 pkt. +db 15 - 16 pkt. db 13 - 14 pkt. +dst; 11 - 12 pkt. dst. |
Uwagi: |
3 sem. historia,specjalność NAUCZYCIELSKA /st.niestacjonarne I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.