Socjoterapia w pracy z osobami z niepełnosprawnością [06-PE-REW-S2-21]
semestr letni 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Socjoterapia w pracy z osobami z niepełnosprawnością [06-PE-REW-S2-21] |
Zajęcia: |
semestr letni 2017/2018 [2017/2018L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 31 |
Limit miejsc: | 35 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Anna Kurzeja |
Literatura: |
Bernatchez A.: L’utilisation therapeutique de l’animal aupres de l’enfant, Animots, Quebec 2000. Coren S.: Dlaczego kochamy psy. Warszawa 2003. Delacato C.H.: Dziwne, niepojęte. Autystyczne dziecko. Fundacja Synapsis, Warszawa 1995. Franczyk A., Krajewska K., Skorupa J., Baw się porzez animaloterapię. Kraków 2012. Flynn C.: Battered women and their animal companions: Symbolic interaction between human and nonhum animals, Society and Animals, t.8, nr2 w: Konecki K.T., Ludzie i ich zwierzęta. Interakcjonistyczno-symboliczna analiza społecznego świata właścicieli zwierząt domowych. Warszawa 2005. Kulisiewicz B.: Witaj piesku! Dogoterapia we wspomaganiu rozwoju dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Kraków 2007. Pawlik-Popielarska B.: Terapia z udziałem psa. Gdańsk 2005. Redefer L.A., Goldman J.F.: Brie report: Pet facilitated therapy with autistic children, Jurnal of autism and developmental disorders 1989 [w:] Bernatchez A.: L’utilisation therapeutique de l’animal aupres de l’enfant, Animots, Quebec 2000. Serpell J.: W towarzystwie zwierząt, Warszawa 1999. Strumińska A. (red.), Psychopedagogiczne aspekty hipoterapii dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, Warszawa 2003. Franczyk A., Krajewska K.: Skarbiec nauczyciela-terapeuty, Kraków 2005. Heipertz-Hengst C.: Jazda konna dla osób niepełnosprawnych, Warszawa 1997. Konecki K.T.: Ludzie i ich zwierzęta. Interakcjonistyczno-symboliczna analiza społecznego świata właścicieli zwierząt domowych. Warszawa 2005. Olechnowicz H.: Dziecko własnym terapeutą, Warszawa 1995. Olechnowicz H.: U źródeł rozwoju dziecka, Warszawa 1999. Pileccy W., J. (red.): Stymulacja psychoruchowego rozwoju dzieci o obniżonej sprawności umysłowej, Kraków 2000. Randolph Flynn P.A.: W trosce o zdrowie. Pomaganie z perspektywy holistycznej [w:] Santorski J. (red.): Abc psychologicznej pomocy, Warszawa 1993. Straub I.: Hipoterapia. Neurofizjologiczna gimnastyka lecznicza na koniu, Stuttgart 1991. Sutton C.: Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami u dzieci, Warszawa 1992. |
Zakres tematów: |
wprowadzenie do przedmiotu, trening socjoterapii – zajęcia warsztatowe – wzajemne poznawanie się trening socjoterapii – zajęcia warsztatowe – rozpoznawanie uczuć podstawy prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych socjoterapia w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną możliwości zastosowania socjoterapii w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną – możliwości i ograniczenia, podsumowanie zajęć |
Metody dydaktyczne: |
Metody warsztatowe, dyskusja |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia ułożone są w bloki teoretyczno-warsztatowe, które składają się z: - dyskusji w oparciu o zadana lekturę dotyczącą specyfiki socjoterapii osób z niepełnosprawnością intelektualną - warsztatu prowadzonego przez studentów z uwzględnieniem wybranej wcześniej tematyki oraz poziomu intelektualnego potencjalnych uczestników Studenci prowadzący warsztat oddają papierowa wersję konspektu zajęć warsztatowych - prowadzenie zajęć podlega ocenie przez wykładowcę oraz uczestników zajęć. Ocena ostateczna jest średnią arytmetyczną ocen z: 1) z przeprowadzonych zajęć, ich konspektu, oceny uczestników 2) zawartości teczki wytworów powstałych na zajęciach (w razie nieobecności student wykonuje zadania zastępcze w domu) 3) aktywności podczas dyskusji w oparciu o zadaną literaturę i wiedzę na temat społecznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną 4) obecność na zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.