Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Podstawy oligofrenopedagogiki z elementami dydaktyki 12P-O-NP-8POED
semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Podstawy oligofrenopedagogiki z elementami dydaktyki 12P-O-NP-8POED
Zajęcia semestr zimowy 2017/2018 (2017/2018Z) (zakończony)
Ćwiczenia (C), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: (brak danych)
Liczba osób w grupie: 0
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Sylwia Wrona
Literatura:

• Chrzanowska I.: Funkcjonowanie dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w szkole podstawowej. Łódź 2003.

• Cytowska B., Winczura B., Stawarski A. (red.): Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków 2008.

• Dykcik W. (red.): Nowatorskie i alternatywne metody w praktyce pedagogiki specjalnej. Przewodnik metodyczny. Poznań 2001.

• Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2005.

• Gajdzica Z. Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym. Katowice 2007.

• Kirenko J., Parachmiuk M.: Edukacja i rehabilitacja osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin 2008.

• Krause A.: Integracyjne złudzenie ponowoczesności Kraków 2000.

• Kumaniecka-Wiśniowska A.: Kim jestem? Tożsamość kobiet upośledzonych umysłowo. Warszawa 2006.

• Sadowska S.: Jakość życia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Kraków 2006.

• Sękowska Z. Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 1998.

• Sowa J.: Pedagogika specjalna w zarysie. Rzeszów 1997.

• Szumski G.: Wokół edukacji włączającej. Warszawa 2010.

• Vašek Š., Stankowski A.: Zarys pedagogiki specjalnej. Katowice 2006.

• Wyczesany J., Gajdzica Z.: Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych w rozwoju. Kraków 2006.

• Wyczesany J.: Pedagogika osób upośledzonych umysłowo. Kraków 2005.

Zakres tematów:

• Rozwojowy model upośledzenia

• Cechy i możliwości rozwojowe osób z deficytem intelektualnym lekkiego, umiarkowanego, znacznego i głębokiego stopnia

• Charakterystyka funkcjonowania wybranych zaburzeń, np.: Zespół Downa, MPD, Zespół Angelmana.

• Zasady rewalidacji i rehabilitacji w praktyce

• Specjalne potrzeby edukacyjne

• System opieki, wychowania, kształcenia, nabywania kompetencji społecznych i przebiegu socjalizacji oraz terapii osób niepełnosprawnych intelektualnie na przykładach

• Metody, środki i formy organizacji pracy oraz kształcenia i wychowania jednostek z niepełnosprawnością intelektualną

• Wybrane placówki oświatowe działające na rzecz osób niepełnosprawnych i ich rodzin

• Ocena specyficznych potrzeb edukacyjno-wychowawczych, możliwości i ograniczeń osób niepełnosprawnych intelektualnie na podstawie wybranych przypadków

Metody dydaktyczne:

metody pracy aktywnej,

Metody i kryteria oceniania:

przygotowanie prezentacji na temat zespołu genetycznego, dyskusja

Uwagi:

brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.