Podstawy oligofrenopedagogiki z elementami dydaktyki 12P-O-NP-8POED
semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Podstawy oligofrenopedagogiki z elementami dydaktyki 12P-O-NP-8POED | |||
Zajęcia |
semestr zimowy 2017/2018 (2017/2018Z)
(zakończony)
Ćwiczenia (C), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||
![]() |
Termin i miejsce: | (brak danych) | ||
Liczba osób w grupie: | 0 | |||
Limit miejsc: | (brak danych) | |||
Prowadzący: | Sylwia Wrona | |||
Literatura: |
• Chrzanowska I.: Funkcjonowanie dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w szkole podstawowej. Łódź 2003. • Cytowska B., Winczura B., Stawarski A. (red.): Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków 2008. • Dykcik W. (red.): Nowatorskie i alternatywne metody w praktyce pedagogiki specjalnej. Przewodnik metodyczny. Poznań 2001. • Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2005. • Gajdzica Z. Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym. Katowice 2007. • Kirenko J., Parachmiuk M.: Edukacja i rehabilitacja osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin 2008. • Krause A.: Integracyjne złudzenie ponowoczesności Kraków 2000. • Kumaniecka-Wiśniowska A.: Kim jestem? Tożsamość kobiet upośledzonych umysłowo. Warszawa 2006. • Sadowska S.: Jakość życia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Kraków 2006. • Sękowska Z. Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 1998. • Sowa J.: Pedagogika specjalna w zarysie. Rzeszów 1997. • Szumski G.: Wokół edukacji włączającej. Warszawa 2010. • Vašek Š., Stankowski A.: Zarys pedagogiki specjalnej. Katowice 2006. • Wyczesany J., Gajdzica Z.: Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych w rozwoju. Kraków 2006. • Wyczesany J.: Pedagogika osób upośledzonych umysłowo. Kraków 2005. |
|||
Zakres tematów: |
• Rozwojowy model upośledzenia • Cechy i możliwości rozwojowe osób z deficytem intelektualnym lekkiego, umiarkowanego, znacznego i głębokiego stopnia • Charakterystyka funkcjonowania wybranych zaburzeń, np.: Zespół Downa, MPD, Zespół Angelmana. • Zasady rewalidacji i rehabilitacji w praktyce • Specjalne potrzeby edukacyjne • System opieki, wychowania, kształcenia, nabywania kompetencji społecznych i przebiegu socjalizacji oraz terapii osób niepełnosprawnych intelektualnie na przykładach • Metody, środki i formy organizacji pracy oraz kształcenia i wychowania jednostek z niepełnosprawnością intelektualną • Wybrane placówki oświatowe działające na rzecz osób niepełnosprawnych i ich rodzin • Ocena specyficznych potrzeb edukacyjno-wychowawczych, możliwości i ograniczeń osób niepełnosprawnych intelektualnie na podstawie wybranych przypadków |
|||
Metody dydaktyczne: |
metody pracy aktywnej, |
|||
Metody i kryteria oceniania: |
przygotowanie prezentacji na temat zespołu genetycznego, dyskusja |
|||
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.