Wstęp do nauki o teatrze [02-KU-S1-005]
semestr zimowy 2018/2019
Laboratorium,
grupa nr 3
Przedmiot: | Wstęp do nauki o teatrze [02-KU-S1-005] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 21 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Beata Popczyk-Szczęsna | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Ch. Balme: Wprowadzenie do nauki o teatrze, przeł. W. Dudzik i M. Leyko, Warszawa 2002 (Wprowadzenie: Historia dyscypliny, s. 12-21; cz. I. 4: Analiza, s. 98-118; cz. II Teatr jako system komunikacji, s.151-191). 2. E. Fischer-Lichte: Teatr i teatrologia. Podstawowe pytania. Przeł. M. Borowski, M. Sugiera. Wrocław 2012 (s. 68–87). 3. T. Kowzan: Znak w teatrze, w: Problemy teorii dramatu i teatru. T. 2. Red. J. Degler, Wrocław 2003. 4. Z. Raszewski: Teatr w świecie widowisk. Warszawa 1991 (część I). 5. Sławomira Świontka dwanaście wykładów z wprowadzenia do wiedzy o teatrze. Red. L. Karczewski, I. Lewkowicz, M. Wójcik, Łódź 2003 (wykład I – VIII). 6. Widowisko – teatr – dramat. Podręcznik dla studentów kulturoznawstwa. Red. E. Wąchocka, Katowice 2014 (Teatr w świecie widowisk, s. 22-38; Wielopodmiotowość sztuki teatru, s. 85-117). 7. S. Świontek: Modele aktorstwa w teatrze XX wieku, w: Aktor w kulturze współczesnej. Red. E. Udalska. Katowice 1995. Literatura uzupełniająca: 1. J. Adamski: Wstęp do teatrologii. Warszawa 1996 (rozdz. I, II, III). 2. D. Buchwald, Współczesne festiwale w Polsce. Typologia i geografia, w: Między świętem a przesytem. Festiwale teatralne i ich miejsce we współczesnym życiu kulturalnym Polski, red. D. Kosiński, Szczecin 2016. 3. J. Ciechowicz, Teatr i okolice. Gdańsk 2010 (rozdział: Wortale i blogi teatralne. Teatr polski w Internecie). 4. E. Orzechowski: Kilka lekcji o teatrze. Kraków 1995 (Lekcja pierwsza i druga) 5. I. Sławińska: Odczytanie dramatu. W: Problemy teorii dramatu i teatru. T. 1. Red. J. Degler, Wrocław 2003. 6. Świadomość teatru. Polska myśl teatralna drugiej połowy XX wieku. Red. W. Dudzik. Warszawa 2007 (teksty: E. Axer, O reżyserii, K. Braun, Reżyser czyta dramat, Z.Hübner, Czy reżyserii można nauczyć?). 7. Wiedza o kulturze. Cz. III Teatr w kulturze. Oprac. W. Dudzik, L. Kolankiewicz. Warszawa 1991 (artykuły: S. Stanisławski, Praca aktora nad sobą; B. Brecht, Krótki opis nowej techniki aktorskiej mającej na celu wywołanie efektu obcości). 8. D. Kosiński A. Wypych-Gawrońska, A. Stafiej, A. Marszałek, M. Sugiera, J. Leśnierowska: Słownik wiedzy o teatrze. Od tragedii antycznej do happeningu, Bielsko-Biała 2007. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1.Miejsce teatru wśród różnych sztuk widowiskowych. 2. Morfologia spektaklu teatralnego: - wielotworzywowość i wielopodmiotowość sztuki teatru (etapy pracy nad przedstawieniem, aktorstwo, reżyseria, inscenizacja, scenografia) 3. Semiotyczny i performatywny wymiar przedstawienia - pojęcie znaku teatralnego, funkcje znaków -systemy znakowe w przedstawieniu teatralnym 4. Komunikacja teatralna -kanały nadawczo-odbiorcze -typy przestrzeni teatralnej 5.Typy widowisk teatralnych - m.in.: teatr dramatyczny, muzyczny, teatr tańca, narracji plastycznej, teatr lalek, pantomima, teatr radiowy, teatr telewizji 6. Relacja tekst teatralny- przedstawienie - tekst teatralny werbalną podstawą przedstawienia 7. Dramat jako tekst teatralny: główne założenia analizy - specyfika dialogu dramatycznego |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Praca z tekstem teoretycznym, dyskusja dydaktyczna, prezentacja opracowanego przez studenta problemu badawczego na podstawie literatury przedmiotu. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: test, prezentacja ustna, dyskusja. Ocena wpisana do indeksu to średnia ważona wyników z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia: test – 50% składowej oceny końcowej, prezentacja - 30%, dyskusja – 20%. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Dopuszcza się dwie nieobecności studentki/studenta na zajęciach. W przypadku większej liczby nieobecności, niezależnie od przyczyn, treści programowe realizowane na zajęciach wymagają zaliczenia na konsultacjach w trybie ustalonym z prowadzącym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.