Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do nauki o teatrze [02-KU-S1-005] semestr zimowy 2018/2019
Laboratorium, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wstęp do nauki o teatrze [02-KU-S1-005]
Zajęcia: semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z] (zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 11:30 - 13:00
sala 213
Plac Sejmu Śląskiego jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 21
Limit miejsc: 20
Prowadzący: Beata Popczyk-Szczęsna
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Ch. Balme: Wprowadzenie do nauki o teatrze, przeł. W. Dudzik i M. Leyko, Warszawa 2002 (Wprowadzenie: Historia dyscypliny, s. 12-21; cz. I. 4: Analiza, s. 98-118; cz. II Teatr jako system komunikacji, s.151-191).

2. E. Fischer-Lichte: Teatr i teatrologia. Podstawowe pytania. Przeł. M. Borowski, M. Sugiera. Wrocław 2012 (s. 68–87).

3. T. Kowzan: Znak w teatrze, w: Problemy teorii dramatu i teatru. T. 2. Red. J. Degler, Wrocław 2003.

4. Z. Raszewski: Teatr w świecie widowisk. Warszawa 1991 (część I).

5. Sławomira Świontka dwanaście wykładów z wprowadzenia do wiedzy o teatrze. Red. L. Karczewski, I. Lewkowicz, M. Wójcik, Łódź 2003 (wykład I – VIII).

6. Widowisko – teatr – dramat. Podręcznik dla studentów kulturoznawstwa. Red. E. Wąchocka, Katowice 2014 (Teatr w świecie widowisk, s. 22-38; Wielopodmiotowość sztuki teatru, s. 85-117).

7. S. Świontek: Modele aktorstwa w teatrze XX wieku, w: Aktor w kulturze współczesnej. Red. E. Udalska. Katowice 1995.

Literatura uzupełniająca:

1. J. Adamski: Wstęp do teatrologii. Warszawa 1996 (rozdz. I, II, III).

2. D. Buchwald, Współczesne festiwale w Polsce. Typologia i geografia, w: Między świętem a przesytem. Festiwale teatralne i ich miejsce we współczesnym życiu kulturalnym Polski, red. D. Kosiński, Szczecin 2016.

3. J. Ciechowicz, Teatr i okolice. Gdańsk 2010 (rozdział: Wortale i blogi teatralne. Teatr polski w Internecie).

4. E. Orzechowski: Kilka lekcji o teatrze. Kraków 1995 (Lekcja pierwsza i druga)

5. I. Sławińska: Odczytanie dramatu. W: Problemy teorii dramatu i teatru. T. 1. Red. J. Degler, Wrocław 2003.

6. Świadomość teatru. Polska myśl teatralna drugiej połowy XX wieku. Red. W. Dudzik. Warszawa 2007 (teksty: E. Axer, O reżyserii, K. Braun, Reżyser czyta dramat, Z.Hübner, Czy reżyserii można nauczyć?).

7. Wiedza o kulturze. Cz. III Teatr w kulturze. Oprac. W. Dudzik, L. Kolankiewicz. Warszawa 1991 (artykuły: S. Stanisławski, Praca aktora nad sobą; B. Brecht, Krótki opis nowej techniki aktorskiej mającej na celu wywołanie efektu obcości).

8. D. Kosiński A. Wypych-Gawrońska, A. Stafiej, A. Marszałek, M. Sugiera, J. Leśnierowska: Słownik wiedzy o teatrze. Od tragedii antycznej do happeningu, Bielsko-Biała 2007.

Zakres tematów:

1.Miejsce teatru wśród różnych sztuk widowiskowych.

2. Morfologia spektaklu teatralnego:

- wielotworzywowość i wielopodmiotowość sztuki teatru (etapy pracy nad przedstawieniem, aktorstwo, reżyseria, inscenizacja, scenografia)

3. Semiotyczny i performatywny wymiar przedstawienia

- pojęcie znaku teatralnego, funkcje znaków

-systemy znakowe w przedstawieniu teatralnym

4. Komunikacja teatralna

-kanały nadawczo-odbiorcze

-typy przestrzeni teatralnej

5.Typy widowisk teatralnych

- m.in.: teatr dramatyczny, muzyczny, teatr tańca, narracji plastycznej, teatr lalek, pantomima, teatr radiowy, teatr telewizji

6. Relacja tekst teatralny- przedstawienie

- tekst teatralny werbalną podstawą przedstawienia

7. Dramat jako tekst teatralny: główne założenia analizy

- specyfika dialogu dramatycznego

Metody dydaktyczne:

Praca z tekstem teoretycznym, dyskusja dydaktyczna, prezentacja opracowanego przez studenta problemu badawczego na podstawie literatury przedmiotu.

Metody i kryteria oceniania:

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: test, prezentacja ustna, dyskusja.

Ocena wpisana do indeksu to średnia ważona wyników z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia: test – 50% składowej oceny końcowej, prezentacja - 30%, dyskusja – 20%.

Uwagi:

Dopuszcza się dwie nieobecności studentki/studenta na zajęciach. W przypadku większej liczby nieobecności, niezależnie od przyczyn, treści programowe realizowane na zajęciach wymagają zaliczenia na konsultacjach w trybie ustalonym z prowadzącym.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)