Antropologia widowisk [02-KU-S2-003]
semestr zimowy 2018/2019
Laboratorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Antropologia widowisk [02-KU-S2-003] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 34 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Beata Popczyk-Szczęsna | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Lektury obowiązkowe: 1. Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, red. L. Kolankiewicz, Warszawa 2005 (wybrane teksty) 2. J. Butler, Uwikłani w płeć, przeł. K. Krasuska, Warszawa 2008 (rozdz. Od „wnętrza” do performatywnej płci) 3. M. Carlson, Performans, przeł. E. Kubikowska, Warszawa 2007 (cz. I i II). 4. D. Ratajczakowa, Galeria gatunków widowiskowych, teatralnych i dramatycznych, Poznań 2015 (wybór). 5. Rytuał, dramat, święto, spektakl. Wstęp do teorii widowiska kulturowego, red. J.MacAloon, przeł. K. Przyłuska-Urbanowicz, Warszawa 2009. 6. R. Schechner,Performatyka. Wstęp, przeł. T. Kubikowski, Wrocław 2006 (cz. I-III). 7. Widowisko – teatr – dramat. Podręcznik dla studentów kulturoznawstwa, red. E. Wąchocka, Katowice 2014 (cz. I i II) Lektury uzupełniające: 1. Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów, red. M. Szpakowska, Warszawa 2008 (wybrane teksty). 2. G. Debord, Społeczeństwo spektaklu, przeł. A. Ptaszkowska, Gdańsk 1998 3. Karnawał. Studia historyczno-antropologiczne, red. W. Dudzik, Warszawa 2011 (wybór). 4. Maski, wybór, oprac. i red. M. Janion i S. Rosiek, Gdańsk 1986 5. J. McKenzie, Performuj albo…od dyscypliny do performansu, przeł. T. Kubikowski, Kraków 2011 (cz. I). 6. J-M. Pradier, Ciało widowiskowe. Etnoscenologia sztuk widowiskowych, przeł. K. Bierwiaczonek, Warszawa 2012. 7. Rytuał. Przeszłość i teraźniejszość, red. M. Filipiak i M. Rajewski, Lublin 2006. 8. A. Skórzyńska, Teatr jako źródło ponowoczesnych spektakli społecznych, Poznań 2007 9. R. Schechner, Przyszłość rytuału, przeł. T. Kubikowski, Warszawa 2000 (rozdz. Przyszłość rytuału). 10. W. Szturc, Genetyka widowiska. Człowiek/maska/rytuał/widowisko, Kraków 2017. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Widowisko – widowisko kulturowe – sztuka widowiskowa jako przejawy i zróżnicowane formy publicznej aktywności rodzaju ludzkiego. 2. Antropologiczne teorie widowisk kulturowych. 3. Praktyki rytualne oraz ich widowiskowy charakter. Proces rytualny wg Victora Turnera. 4. Maska i kostium w ujęciu antropologicznym. Teorie karnawału. 5. Zjawiska społeczne opisywane w aspekcie teatralności i widowiskowości: dramatyczna struktura procesów społecznych; teatr życia codziennego. 6. Teatralność ceremonii społecznych, politycznych i religijnych. 7. Performans i jego odmiany. Performans w ujęciu Richarda Schechnera i Jona McKenziego. 8. Performatywne praktyki cielesne. Płeć społeczno-kulturowa jako performans. Stylizacje ciała. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
praca z tekstem teoretycznym, praca analityczno-interpretacyjna nad obejrzanym widowiskiem, dyskusja dydaktyczna |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1. test 2.dyskusja sprawdzająca 3. prezentacja |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Dopuszcza się dwie nieobecności studenta na zajęciach. W przypadku większej liczby nieobecności forma zaliczenia treści programowych do uzgodnienia z prowadzącym w trybie konsultacji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.