Wprowadzenie do nauk o sztukach widowiskowych [02-KM-S1-007]
semestr zimowy 2018/2019
Laboratorium,
grupa nr 3
Przedmiot: | Wprowadzenie do nauk o sztukach widowiskowych [02-KM-S1-007] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 28 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 28 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Beata Popczyk-Szczęsna | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Lektury obowiązkowe: 1. Z. Raszewski, Teatr w świecie widowisk (cz. I i III), Warszawa 1991. 2. T. Kowzan, O autonomiczności sztuki widowiskowej; O różnorodności sztuki widowiskowej, Znak w teatrze, w: Problemy teorii dramatu i teatru, t. 2, red. J. Degler, Wrocław 2003. 3. Rytuał, dramat, święto, spektakl. Wstęp do teorii widowiska kulturowego, red. J. J. McAloon, przekł. K. Przyłuska-Urbanowicz, Warszawa 2010 (wybór). 4. D. Ratajczakowa, Galeria gatunków widowiskowych, teatralnych i dramatycznych, Poznań 2015 (wybór). 5. Świontek, Teatr jako widowisko, w: Encyklopedia kultury polskiej XX wieku: Teatr. Widowisko, red. M. Fik, Warszawa 2000. 6. Widowisko – teatr – dramat. Podręcznik dla studentów kulturoznawstwa, red. E. Wąchocka, Katowice 2014 (cz. I.2). Lektury uzupełniające: 1. G. Debord, Społeczeństwo spektaklu, przekł. A. Ptaszkowska, Gdańsk 1998. 2. J-M. Pradier, Ciało widowiskowe. Etnoscenologia sztuk widowiskowych, przekł. K. Bierwiaczonek, Warszawa 2012. 3. L. Pułka, Kultura mediów i jej spektakle na tle przemian komunikacji społecznej i literatury popularnej, Wrocław 2004. 4. R. Schechner, Performatyka. Wstęp, przekł. T. Kubikowski, Wrocław 2006. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Teatrologiczna koncepcja świata widowisk Zbigniewa Raszewskiego - układ S, miejsce widowisk pośród czterech obszarów układu S, klasyfikacja widowisk, teatr w świecie widowisk. 2. Semiotyczno-estetyczna teoria sztuki widowiskowej - wyznaczniki, autonomiczność, granice i klasyfikacja sztuk widowiskowych w koncepcji Tadeusza Kowzana. 3. Antropologiczne koncepcje dotyczące widowisk kulturowych. Miejsce sztuk widowiskowych pośród różnorodnych społecznych praktyk widowiskowych. Rodzaje i gatunki widowiskowe w refleksji Richarda Schechnera, Johna McAloona i Dobrochny Ratajczakowej. 4. Charakterystyka wybranych przez prowadzącego i studentów współczesnych form sztuk widowiskowych (spektakl teatralny, performace art, film, flash mob itp.) |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Praca z tekstem teoretycznym, dyskusja nad rozpoznawanymi przez studentów formami sztuk widowiskowych i ich systematyką, próba zastosowania teorii naukowych do analizowania i interpretowania współczesnych praktyk widowiskowych. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa jest średnią ważoną wyprowadzoną z następujących dwóch składowych: 1. Egzamin pisemny (60% oceny końcowej z przedmiotu) - test złożony z 10 pytań otwartych (sformułowanych na podstawie zagadnień omówionych wspólnie przez prowadzącego i studentów w trakcie zajęć) - student zalicza test w przypadku osiągnięcia 51% punktacji. 2. Udział w dyskusji podczas zajęć (40% oceny końcowej z przedmiotu) - weryfikacja znajomości lektur obowiązkowych oraz umiejętności analizy sztuk widowiskowych w oparciu o literaturę przedmiotu. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Dopuszcza się dwie nieobecności studenta na zajęciach. W przypadku większej liczby nieobecności, niezależnie od ich przyczyn, forma zaliczenia treści programowych do uzgodnienia z prowadzącym w trybie konsultacji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.