Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do nauk o sztukach widowiskowych [02-KM-S1-007] semestr zimowy 2018/2019
Laboratorium, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wprowadzenie do nauk o sztukach widowiskowych [02-KM-S1-007]
Zajęcia: semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z] (zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 15:00 - 16:30
sala 213
Plac Sejmu Śląskiego jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 28
Limit miejsc: 28
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Beata Popczyk-Szczęsna
Literatura:

Lektury obowiązkowe:

1. Z. Raszewski, Teatr w świecie widowisk (cz. I i III), Warszawa 1991.

2. T. Kowzan, O autonomiczności sztuki widowiskowej; O różnorodności sztuki widowiskowej, Znak w teatrze, w: Problemy teorii dramatu i teatru, t. 2, red. J. Degler, Wrocław 2003.

3. Rytuał, dramat, święto, spektakl. Wstęp do teorii widowiska kulturowego, red. J. J. McAloon, przekł. K. Przyłuska-Urbanowicz, Warszawa 2010 (wybór).

4. D. Ratajczakowa, Galeria gatunków widowiskowych, teatralnych i dramatycznych, Poznań 2015 (wybór).

5. Świontek, Teatr jako widowisko, w: Encyklopedia kultury polskiej XX wieku: Teatr. Widowisko, red. M. Fik, Warszawa 2000.

6. Widowisko – teatr – dramat. Podręcznik dla studentów kulturoznawstwa, red. E. Wąchocka, Katowice 2014 (cz. I.2).

Lektury uzupełniające:

1. G. Debord, Społeczeństwo spektaklu, przekł. A. Ptaszkowska, Gdańsk 1998.

2. J-M. Pradier, Ciało widowiskowe. Etnoscenologia sztuk widowiskowych, przekł. K. Bierwiaczonek, Warszawa 2012.

3. L. Pułka, Kultura mediów i jej spektakle na tle przemian komunikacji społecznej i literatury popularnej, Wrocław 2004.

4. R. Schechner, Performatyka. Wstęp, przekł. T. Kubikowski, Wrocław 2006.

Zakres tematów:

1. Teatrologiczna koncepcja świata widowisk Zbigniewa Raszewskiego - układ S, miejsce widowisk pośród czterech obszarów układu S, klasyfikacja widowisk, teatr w świecie widowisk.

2. Semiotyczno-estetyczna teoria sztuki widowiskowej - wyznaczniki, autonomiczność, granice i klasyfikacja sztuk widowiskowych w koncepcji Tadeusza Kowzana.

3. Antropologiczne koncepcje dotyczące widowisk kulturowych. Miejsce sztuk widowiskowych pośród różnorodnych społecznych praktyk widowiskowych. Rodzaje i gatunki widowiskowe w refleksji Richarda Schechnera, Johna McAloona i Dobrochny Ratajczakowej.

4. Charakterystyka wybranych przez prowadzącego i studentów współczesnych form sztuk widowiskowych (spektakl teatralny, performace art, film, flash mob itp.)

Metody dydaktyczne:

Praca z tekstem teoretycznym, dyskusja nad rozpoznawanymi przez studentów formami sztuk widowiskowych i ich systematyką, próba zastosowania teorii naukowych do analizowania i interpretowania współczesnych praktyk widowiskowych.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa jest średnią ważoną wyprowadzoną z następujących dwóch składowych:

1. Egzamin pisemny (60% oceny końcowej z przedmiotu) - test złożony z 10 pytań otwartych (sformułowanych na podstawie zagadnień omówionych wspólnie przez prowadzącego i studentów w trakcie zajęć) - student zalicza test w przypadku osiągnięcia 51% punktacji.

2. Udział w dyskusji podczas zajęć (40% oceny końcowej z przedmiotu) - weryfikacja znajomości lektur obowiązkowych oraz umiejętności analizy sztuk widowiskowych w oparciu o literaturę przedmiotu.

Uwagi:

Dopuszcza się dwie nieobecności studenta na zajęciach. W przypadku większej liczby nieobecności, niezależnie od ich przyczyn, forma zaliczenia treści programowych do uzgodnienia z prowadzącym w trybie konsultacji.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)