Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kino: sztuka - technologia - ideologia [02-KM-S2-042] semestr letni 2018/2019
Laboratorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Kino: sztuka - technologia - ideologia [02-KM-S2-042]
Zajęcia: semestr letni 2018/2019 [2018/2019L] (zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 9:45 - 11:15
sala 217
Plac Sejmu Śląskiego jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 26
Limit miejsc: 20
Zaliczenie: Zaliczenie z modułu
Prowadzący: Magdalena Kempna-Pieniążek, Kamila Szwarc
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

E. Durys, “Samotnie przeciw całemu światu…”. Zagrożenie, dziennikarze i media w amerykańskich filmach paranoi spiskowej lat siedemdziesiątych XX wieku, w: Film i media – przeszłość i przyszłość. Kontynuacje, red. A. Gwóźdź, M. Kempna-Pieniążek, Warszawa 2014.

A. Helman, Dekonstruuję „Casablancę”, „Kino” 1990, nr 3.

A. Helman, J. Ostaszewski, Krytyka ideologiczna, w: tychże, Historia myśli filmowej. Podręcznik, Kraków 2009.

A. Helman, Wiertow albo wszechobecność kamery, w: tejże, Film faktów i film fikcji: dialektyka postaw i poetyk twórczych, Katowice 1977.

K. Klejsa, Filmowe oblicza kontestacji, Warszawa 2008 (wybrane rozdziały).

S. Kracauer, Od Caligariego do Hitlera. Z psychologii filmu niemieckiego, przeł. E. Skrzywanowa, W. Wertenstein, Gdańsk 2009 (wybrane rozdziały).

M. Oleszczyk, Paradoksy historii: „Narodziny narodu” (1915), w: Historia kina, t. 1., Kino nieme, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2009.

Ł. Plesnar, Twarze westernu, Kraków 2009.

M. Przylipiak, Triumf woli, „Studia Filmoznawcze” 2002, nr 23.

R. Syska, Reaganomatoretro, czyli czekając na herosa, „EKRANy” 2012, nr 5.

A. Śliwińska, Miłość i gniew. Brytyjska Nowa Fala. Poznań 2016 (wybrane rozdziały).

Literatura uzupełniająca:

L. Eisner, Ekran demoniczny, przeł. K. Eberhardt, Gdańsk 2011.

A. Helman, Problemy ideologii w filmie w świetle teorii lewicowo-radykalnych, „Przekazy i Opinie” 1988, z. 1-2.

Historia kina, t. 2., Kino klasyczne, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2011.

Historia kina, t. 3., Kino epoki nowofalowej, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2015.

M. Kempna-Pieniążek, Ciało nadludzkie czy nieludzkie? Transgresyjne aspekty filmowych wizerunków Indian. „Kultura Współczesna” 2013, nr 3.

M. Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk 2004 (wybrane rozdziały).

M. Radkiewicz, Ucieleśnienia męskości w polskim kinie fabularnym lat dziewięćdziesiątych, w: Media – ciało – pamięć, red. A. Gwóźdź, A. Nieracka, Kraków 2006.

Zakres tematów:

1) Wprowadzenie. Miejsce krytyki ideologicznej w filmoznawstwie.

2) "Narodziny narodu" D.W. Griffitha – znaczenie dla rozwoju sztuki filmowej oraz ideologiczne konteksty.

3) Niemiecki ekspresjonizm filmowy - kino jako wyraz społecznych niepokojów.

4) Radziecka szkoła montażowa - poszukiwanie nowego języka dla nowych idei i nowej rzeczywistości. Ideologia a kino dokumentalne.

5) "Triumf woli" Leni Riefenstahl – kino w służbie totalitaryzmu.

6) "Olimpiada" Leni Riefenstahl – kino sportowe a ideologia.

7) "Casablanca" Michaela Curtiza - kino klasyczne i jego ideologiczny przekaz związany z płcią.

8) Brytyjskie Kino Młodych Gniewnych wobec etosu klasy robotniczej. Kino społecznie zaangażowanie – ideologiczne konteksty.

9) "Swobodny jeździec" Dennisa Hoppera – amerykańskie kino kontestacji: stracone ideały.

10) "Sieć" Sidneya Lumeta – filmy politycznej paranoi i teorii spiskowych.

11) "Powrót do przyszłości" – reaganomatografia i jej polityczne konteksty.

Czas na realizację bloków określa prowadzący.

Metody dydaktyczne:

02-MO2S-14-f_l: Laboratorium, 30 h: praca z tekstami teoretycznymi, analiza i interpretacja filmów;

Praca własna studenta, 80 h: studiowanie tekstów naukowych; przygotowanie przykładów filmowych egzemplifikujących problemy estetyki, ideologii i technologii kina.

Metody i kryteria oceniania:

02-MO2SN-14-w_d: Dyskusja sprawdzająca:

Dyskusja jest przeprowadzana na każdych zajęciach w trakcie aktywności uczestników, polega na wykazaniu umiejętności sformułowania wniosków lub hipotez dotyczących rozważanych kwestii, częstotliwości zabierania głosu oraz umiejętności pracy w grupie oraz opracowania wspólnych tematów. Skala 2-5, zależnie od jakości oraz konstruktywności dyskusji inicjowanych przez jej uczestników.

02-MO2SN-14-w_s: Sprawdzian ustny:

sprawdzian ustny ma miejsce na każdych zajęciach w wyniku rozmowy opartej na lekturze tekstu oraz zapoznaniu się z materiałem audiowizualnym. Studenci oceniani są w skali 2-5 zgodnie z oceną przygotowania do zajęć.

02-MO2SN-14-w_t: Test:

Termin: na ostatnich zajęciach

Przebieg procesu weryfikacji: student odpowiada na 30 pytań zamkniętych.

Punktacja:

30-28: bardzo dobry

27-26: plus dobry

25-22: dobry

21-20: plus dostateczny

19-16: dostateczny

15-0: niedostateczny.

Uwagi:

W trakcie semestru dopuszcza się 2 nieobecności na zajęciach. Większa ilość nieobecności powinna zostać zdana w czasie konsultacji, których termin określa prowadzący.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)