Struktury wizualne [13-EP-S1-SW1]
semestr zimowy 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Struktury wizualne [13-EP-S1-SW1] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 13:45 - 16:15
sala 1 Budynek G - Collegium Technicum (Cieszyn, ul. Niemcewicza 4) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 9 |
Limit miejsc: | 8 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Krystyna Pasterczyk |
Literatura: |
>Artyści-pedagodzy: Josef Albers “Interaction of Color” Johannes Itten „Sztuka koloru” Paul Klee „Szkice pedagogiczne” Wasyl Kandyński „Punkt i linia a płaszczyzna” oraz „O duchowości w sztuce” Władysław Strzemiński „Teoria widzenia” >Psychologia percepcji: Rudolf Arnheim „Sztuka i percepcja wzrokowa” (psychologia postaci, całości /gestalt) >Filozofia: Maurice Merleau-Ponty „Fenomenologia percepcji” Ludwig Wittgenstein „Uwagi o barwach” (logiczne podejście do koloru) |
Zakres tematów: |
> Zagadnienie KOLORU: pamięć, względność, nasycenie, walor, transparencja, przestrzeń, komplementarność, harmonia, kolor optyczny. > Naoczność a teoria i logika barw - konfrontacja i różnica. > Struktura obrazu: linearna, modułowa, kolorystyczna, reliefowa. > Błąd, zaburzenie, propagacja, obszar nieporozumień w obrazie. |
Metody dydaktyczne: |
> Żywa percepcja koloru w interakcji bezpośredniej jako podstawa badań. > Od doświadczenia do teorii (nie na odwrót). > Realizacja szeregu prostych ćwiczeń metodą prób i błędów. Naprzemienność procesów intuicji i kalkulacji. > Wzajemna konfrontacja prac studentów jako ważny element oceny ich rezultatów i samopoznania. Cele: > Kształcenie „myślącego oka” tzn. większej świadomości tego, co można zobaczyć. > Kształcenie „czującego oka” tzn. odkrywania intuicji tego, czego zobaczyć nie można. |
Metody i kryteria oceniania: |
> Obecność na zajęciach. > Zaangażowanie w proces kształcenia i samokształcenia. > Wynalazczość i odkrycie jako kryteria kreatywnośći. > Twórcze przekształcanie zdobywanej wiedzy i rozwój umiejętności praktycznych w realizacji zadań. > Prezentacja i dokumentacja rozwijanych koncepcji artystycznych i realizowanych prac. > Wkład pracy i postęp związany z osiąganiem zamierzonych jak i nieprzewidywalnych efektów /celów kształcenia. > Porównywanie / konfrontacja rezultatów pracy studenta w toku indywidualnym oraz na tle grupy. |
Uwagi: |
> Struktura wizualna obrazu, reliefu, rzeźby czy instalacji. powinna dać się zrozumieć wizualnie, niezależnie od stopnia złożoności. Jej procedura jest zatem logiczna, założenia racjonalne. Elastyczność założeń decyduje o przyszłej ekspresji. > Ćwiczenia nie powinny być wyrażeniami własnymi, dekoracjami, przedstawieniami lub ilustracjami, ale przede wszystkim badaniami. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.