Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Struktury wizualne [13-EP-S1-SW1] semestr zimowy 2018/2019
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Struktury wizualne [13-EP-S1-SW1]
Zajęcia: semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 13:45 - 16:15
sala 1
Budynek G - Collegium Technicum (Cieszyn, ul. Niemcewicza 4) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 9
Limit miejsc: 8
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Krystyna Pasterczyk
Literatura:

>Artyści-pedagodzy:

Josef Albers “Interaction of Color”

Johannes Itten „Sztuka koloru”

Paul Klee „Szkice pedagogiczne”

Wasyl Kandyński „Punkt i linia a płaszczyzna” oraz „O duchowości w sztuce”

Władysław Strzemiński „Teoria widzenia”

>Psychologia percepcji:

Rudolf Arnheim „Sztuka i percepcja wzrokowa” (psychologia postaci, całości /gestalt)

>Filozofia:

Maurice Merleau-Ponty „Fenomenologia percepcji”

Ludwig Wittgenstein „Uwagi o barwach” (logiczne podejście do koloru)

Zakres tematów:

> Zagadnienie KOLORU: pamięć, względność, nasycenie, walor, transparencja, przestrzeń, komplementarność, harmonia, kolor optyczny.

> Naoczność a teoria i logika barw - konfrontacja i różnica.

> Struktura obrazu: linearna, modułowa, kolorystyczna, reliefowa.

> Błąd, zaburzenie, propagacja, obszar nieporozumień w obrazie.

Metody dydaktyczne:

> Żywa percepcja koloru w interakcji bezpośredniej jako podstawa badań.

> Od doświadczenia do teorii (nie na odwrót).

> Realizacja szeregu prostych ćwiczeń metodą prób i błędów. Naprzemienność procesów intuicji i kalkulacji.

> Wzajemna konfrontacja prac studentów jako ważny element oceny ich rezultatów i samopoznania.

Cele:

> Kształcenie „myślącego oka” tzn. większej świadomości tego, co można zobaczyć.

> Kształcenie „czującego oka” tzn. odkrywania intuicji tego, czego zobaczyć nie można.

Metody i kryteria oceniania:

> Obecność na zajęciach.

> Zaangażowanie w proces kształcenia i samokształcenia.

> Wynalazczość i odkrycie jako kryteria kreatywnośći.

> Twórcze przekształcanie zdobywanej wiedzy i rozwój umiejętności praktycznych w realizacji zadań.

> Prezentacja i dokumentacja rozwijanych koncepcji artystycznych i realizowanych prac.

> Wkład pracy i postęp związany z osiąganiem zamierzonych jak i nieprzewidywalnych efektów /celów kształcenia.

> Porównywanie / konfrontacja rezultatów pracy studenta w toku indywidualnym oraz na tle grupy.

Uwagi:

> Struktura wizualna obrazu, reliefu, rzeźby czy instalacji. powinna dać się zrozumieć wizualnie, niezależnie od stopnia złożoności. Jej procedura jest zatem logiczna, założenia racjonalne. Elastyczność założeń decyduje o przyszłej ekspresji.

> Ćwiczenia nie powinny być wyrażeniami własnymi, dekoracjami, przedstawieniami lub ilustracjami, ale przede wszystkim badaniami.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)