Malarstwo [13-EPSP-S2-MA1]
semestr zimowy 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Malarstwo [13-EPSP-S2-MA1] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2018/2019 [2018/2019Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 5 |
Limit miejsc: | 5 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Adam Molenda |
Literatura: |
Nie istnieje stała lista lektur, prowadzący na bieżąco proponuje i aktualizuje literaturę związaną z wystawami, zjawiskami artystycznymi i twórczością artystów. Ponadto w związku z problematyką zajęć mogą być proponowane do rozważenia treści niektórych książek, np.: -Zbigniew Podgórzec, "Rozmowy z Jerzym Nowosielskim"; -Jerzy Nowosielski, red. Krystyna Czerni, "Zagubiona bazylika"; -Pierre Francastel "Twórczość malarska a społeczeństwo"; -Olga Kosiewicz, "Polska sztuka współczesna przełomu XX i XXI wieku"; -J. Werner, "Technologia malarstwa i grafiki"; -Zeszyty Malarstwa, Zeszyty naukowo-artystyczne Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie; -"Pokolenia", red.Roman Maciuszkiewicz, Zakład Malarstwa, Wydział Artystyczny w Cieszynie, UŚ w Katowicach; -czasopisma poświęcone sztuce współczesnej: Arteon, Format |
Zakres tematów: |
Zasadniczym zadaniem jest zaprezentowanie na koniec semestru zestawu prac malarskich. Możliwe są prezentacje w innych formach, np. instalacje w przestrzeniach, interwencje w określonej przestrzeni, działania pokrewne z uwzględnieniem innych mediów. Przykładowe tematy prac (do wyboru): - martwa natura, obserwacja przedmiotu w czasie; - Europa, Europa - dwa obrazy w jednym, zestawienie dwóch spojrzeń, dwóch punktów widzenia; - Monografia osoby, kilka obrazów w jednym lub seria obrazów; - Ilustracja historyczna; - Detal obiektu, fotorealistyczny obraz z płytką (małą) głębią ostrości; - Cieszyn - wybrany aspekt rzeczywistości miasta lub projekt muralu w mieście; - Malarstwo abstrakcyjne, które można zdefiniować jako "otwarte, bezkształtne, przestrzenne"; - Malarstwo abstrakcyjne, które można zdefiniować jako "zamknięte, statyczne, płaskie". Ponadto możliwe jest zgłaszanie przez studentów propozycji realizacji prac na podstawie własnych projektów, notatek, koncepcji, obserwacji i idei. Realizacja jest możliwa po omówieniu i przeanalizowaniu problematyki. W szczególnych wypadkach możliwa jest praca w grupie (jeśli skala realizacji wymaga wkładu pracy większej liczby osób). |
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia praktyczne w pracowni (metoda projektów, metody podające, metody eksponujące, metody problemowe), przygotowanie do samodzielnej i świadomej realizacji indywidualnych projektów artystycznych w obszarze szeroko rozumianego malarstwa (wszyscy studenci) oraz konsultacje indywidualne w formie bezpośredniej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wystawiana jest jedna ocena końcowa modułu (czyli semestralna). Ocena ustalana jest na podstawie pokazu lub wystawy przygotowanej przez studenta pracy. Ocenie podlega wykonany i zaprezentowany zestaw prac malarskich lub innego rodzaju praca z zakresu malarstwa, w określonej formie, z ewentualnym uwzględnieniem przestrzeni, ewentualnie praca-projekt. Wystawa - pokaz powinna prezentować świadomość artystyczną i umiejętności warsztatowe studenta, aktywność, pomysłowość w tworzeniu koncepcji i realizacji własnego dzieła, powinna ukazywać logikę twórczego myślenia studenta, jego możliwości intelektualne i kreacyjne, umiejętność pełnego przygotowania pracy do pokazu jak też werbalne umiejętności autoanalizy i autorefleksji. W ocenie oprócz formy wizualnej prezentowanej pracy uwzględnia się również proces jej powstawania: projekty, źródła inspiracji, wypowiedzi autora, udział w dyskusji. |
Uwagi: |
Nie ma |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.