Potrzeby edukacyjne uczniów szkoły podstawowej [13-EP-S2-PESP]
semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Potrzeby edukacyjne uczniów szkoły podstawowej [13-EP-S2-PESP] |
Zajęcia: |
semestr letni 2018/2019 [2018/2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 16 |
Limit miejsc: | 8 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Maria Misik |
Literatura: |
Obowiązkowa 1. B. Matyjas (red.): Dziecko i jego socjalizacja w rodzinie, szkole i środowisku lokalnym. Wybrane ujęcia. Kielce 2013. 2. A. Nowak (red.): Wybrane zjawiska powodujące zagrożenia społeczne. Kraków 2000. M. Przetacznik-Gierowska, M. Tyszkowa: Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. Warszawa 2002. 3. H. R. Schaffer: Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. Kraków 2006. 4. Obuchowski K.: Przez galaktykę potrzeb. Psychologia dążeń ludzkich. Poznań 1995. 5. Gumienny B.: W trosce o potrzeby dziecka. Rzeszów 2017. 6. Sańczak M.: Zaspokajanie potrzeb ucznia zdolnego w szkole. Olsztyn 2009. Uzupełniająca 1. Schaffer H.R. Psychologia dziecka. Warszawa 2005. 2. Guz S. (red.), Rozwój i edukacja dziecka. Szanse i zagrożenia. Lublin 2005. 3. Harwas-Napierała B. Trempała J. Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa 2002. 4. Olechowska A. Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa 2016. 5. Müller-Frątczak J.: Rodzina potrzeby polityka społeczna. Warszawa 2014. |
Zakres tematów: |
1. Potrzeby podstawowe zagadnienia. 2. Sylwetka rozwojowa dziecka we wczesnym i późnym wieku szkolnym. 3. Rozwój fizyczny i motoryczny dziecka. 4. Rozwój procesów umysłowych (pojęcia, rozwiązywanie problemów, myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga, pamięć); 5. Trudności związane z uczeniem się (dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia, deficyty uwagi etc.) oraz interwencje w przypadkach wystąpienia trudności w uczeniu się. 6. Psychologiczne aspekty pracy z dzieckiem szczególnie uzdolnionym. 7. Rozwój osobowości i rozwój moralny dziecka 8. Rozwój społeczno—emocjonalny dziecka (rodzina, szkoła, i grupa rówieśnicza i ich wpływ na rozwijające się dziecko). 9. Konflikty dziecka z rówieśnikami, rodzicami, nauczycielami – podłoże, mechanizmy, sposoby rozwiązywania. 10. Zagrożenia rozwoju uczniów: agresja i przemoc, uzależnienia, grupy nieformalne – identyfikacja zjawisk, analiza mechanizmów i środków zapobiegawczych. 11. Psychologiczne aspekty pracy z dziećmi zaburzonymi i sprawiającymi trudności wychowawcze. 12. Identyfikacja i analiza potrzeb edukacyjnych uczniów przejawiających zaburzenia rozwojowe, zachowania, emocjonalne, nastroju. 13. Metody wspomagania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – perspektywa psychologiczna. 14-29. Prezentacja studenckich projektów. 15. Zaliczenia. |
Metody dydaktyczne: |
prezentacja, pogadanka, dyskusja, analiza tekstów |
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.