Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Potrzeby edukacyjne uczniów szkoły podstawowej [13-EP-S2-PESP] semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Potrzeby edukacyjne uczniów szkoły podstawowej [13-EP-S2-PESP]
Zajęcia: semestr letni 2018/2019 [2018/2019L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 9:30 - 11:00
sala 12WF
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 16
Limit miejsc: 8
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Maria Misik
Literatura:

Obowiązkowa

1. B. Matyjas (red.): Dziecko i jego socjalizacja w rodzinie, szkole i środowisku lokalnym. Wybrane ujęcia. Kielce 2013.

2. A. Nowak (red.): Wybrane zjawiska powodujące zagrożenia społeczne. Kraków 2000.

M. Przetacznik-Gierowska, M. Tyszkowa: Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. Warszawa 2002.

3. H. R. Schaffer: Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. Kraków 2006.

4. Obuchowski K.: Przez galaktykę potrzeb. Psychologia dążeń ludzkich. Poznań 1995.

5. Gumienny B.: W trosce o potrzeby dziecka. Rzeszów 2017.

6. Sańczak M.: Zaspokajanie potrzeb ucznia zdolnego w szkole. Olsztyn 2009.

Uzupełniająca

1. Schaffer H.R. Psychologia dziecka. Warszawa 2005.

2. Guz S. (red.), Rozwój i edukacja dziecka. Szanse i zagrożenia. Lublin 2005.

3. Harwas-Napierała B. Trempała J. Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa 2002.

4. Olechowska A. Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa 2016.

5. Müller-Frątczak J.: Rodzina potrzeby polityka społeczna. Warszawa 2014.

Zakres tematów:

1. Potrzeby podstawowe zagadnienia.

2. Sylwetka rozwojowa dziecka we wczesnym i późnym wieku szkolnym.

3. Rozwój fizyczny i motoryczny dziecka.

4. Rozwój procesów umysłowych (pojęcia, rozwiązywanie problemów, myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga, pamięć);

5. Trudności związane z uczeniem się (dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia, deficyty uwagi etc.) oraz interwencje w przypadkach wystąpienia trudności w uczeniu się.

6. Psychologiczne aspekty pracy z dzieckiem szczególnie uzdolnionym.

7. Rozwój osobowości i rozwój moralny dziecka

8. Rozwój społeczno—emocjonalny dziecka (rodzina, szkoła, i grupa rówieśnicza i ich wpływ na rozwijające się dziecko).

9. Konflikty dziecka z rówieśnikami, rodzicami, nauczycielami – podłoże, mechanizmy, sposoby rozwiązywania.

10. Zagrożenia rozwoju uczniów: agresja i przemoc, uzależnienia, grupy nieformalne – identyfikacja zjawisk, analiza mechanizmów i środków zapobiegawczych.

11. Psychologiczne aspekty pracy z dziećmi zaburzonymi i sprawiającymi trudności wychowawcze.

12. Identyfikacja i analiza potrzeb edukacyjnych uczniów przejawiających zaburzenia rozwojowe, zachowania, emocjonalne, nastroju.

13. Metody wspomagania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – perspektywa psychologiczna.

14-29. Prezentacja studenckich projektów.

15. Zaliczenia.

Metody dydaktyczne:

prezentacja, pogadanka, dyskusja, analiza tekstów

Uwagi:

-

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)